AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Vooruitblik: Festival d’Aix-en-Provence 2018

Het Festival d’Aix-en-Provence bestaat 70 jaar en viert dat met zes operaproducties. De Académie van het festival jubileert eveneens – 20 jaar – en brengt tal van masterclasses en concerten. Artistiek directeur Bernard Foccroulle tekent voor zijn laatste editie; na de zomer neemt Pierre Audi zijn functie over.

Bernard Foccroulle leidt zijn laatste festivaleditie in Aix-en-Provence. (© ArtcomArt / Pascal Victor)

De universiteitsstad Aix-en-Provence is iedere zomer het toneel van één van de bekendste internationale operafestivals. Dit jaar kiest vertrekkende directeur Foccroulle voor twee thema’s: de liefde en onze relatie met het verleden in alle mogelijke vormen (mythologisch, historisch, archeologisch enzovoort).

Foccroulle werkt de thema’s uit in zes producties. De Franse première van Orfeo & Majnun weerspiegelt in zijn ogen alles waar hij met het festival de afgelopen jaren aan heeft gewerkt. De Engels- en Arabischtalige muziektheatercreatie van Dick van der Harst, Moneim Adwan en Howard Moody combineert de klassieke mythe van Orpheus en Eurydice met het liefdesverhaal van Layla en Majnun, vertaald in westerse en oosterse muziek.

De productie gaat op 29 en 30 juni in wereldpremière bij de Munt in Brussel en is op 8 juli in Aix te zien, geleid door Bassem Akiki en met betrokkenheid van veel jonge musici en spelers. Airan Berg, bedenker van het project, en Martina Winkel, de librettist, voeren de regie.

Stenenverzamelaar

Eveneens gloednieuw is Seven Stones, een kamermuziekwerk over een verzamelaar van antieke stenen. Het verhaal is geschreven door de IJslandse dichter Sjón, de muziek komt van de Tsjechische componist Ondřej Adámek. Er zijn vier solorollen; naast de verzamelaar en zijn vrouw zijn er twee vertellers. Twaalf leden van het koor accentus brengen de stenen tot leven. De zangers zullen allerlei bijzondere instrumenten bespelen.

Seven Stones gaat op 7 juli in wereldpremière en is in totaal vijf keer te zien in het Théâtre du Jeu de Paume. Hieronder een impressie van de voorstelling:

Bekende titels

De overige vier operaproducties klinken bekender in de oren. De eerste première van de zomer is Ariadne auf Naxos, op 4 juli in het Théâtre de L’Archevêché. Richard Strauss’ opera wordt gespeeld in een nieuwe enscenering van Katie Mitchell, vaste regisseur in Aix-en-Provence. Marc Albrecht, chef-dirigent in Amsterdam, staat op de bok. De cast is gevuld met voormalig leden van de Académie, onder wie Lise Davidsen (Primadonna / Ariadne) en Sabine Devieilhe (Zerbinetta). Tenor Eric Cutler zingt Tenor / Bacchus en Angela Brower is Der Komponist.

De oudste titel is Dido and Aeneas van Henry Purcell. De klassieker uit het barokrepertoire wordt geregisseerd door voormalig Académie-lid Vincent Huguet, met Václav Luks voor het Ensemble Pygmalion. Kelebogile Pearl Besong zingt Dido en Tobias Greenhalgh vertolkt Aeneas. Er zijn van 7 tot en met 23 juli acht voorstellingen in het Théâtre de l’Archevêché.

In het Théâtre de l’Archevêché zijn Ariadne auf Naxos en Dido and Aeneas te zien. (© Vincent Pontet)

Van Sergej Prokofjev klinkt De vuurengel, een vijfakter uit 1954, gebaseerd op een roman van Valery Bryusov. Het intense verhaal over de jonge Renata en haar bovennatuurlijke ervaringen met een vuurengel is voor het eerst in Aix te zien. Kazushi Ono leidt het Orchestre de Paris en het koor van het Teatr Wielki uit Polen. De enscenering komt van de Poolse regisseur Mariusz Treliński. Aušrinė Stundytė zingt de hoofdrol van Renata, Scott Hendricks is Ruprecht, de ridder die haar wil redden. De Vuurengel is van 5 tot en met 15 juli vier keer te zien in het Grand Théâtre de Provence.

De grootste hit in het festivalprogramma is Die Zauberflöte in de bekende regie van Simon McBurney. De productie was in 2014 al eens in Aix-en-Provence te zien en stond daarvoor en daarna op het toneel van De Nationale Opera. In september voert het Amsterdamse operahuis McBurneys creatie voor de derde keer op.

Voor de reprise van Die Zauberflöte zijn veel Nederlandse zangers gecast: Thomas Oliemans als Papageno, Judith van Wanroij als Erste Dame, Rosanne van Sandwijk als Zweite Dame, Helena Rasker als Dritte Dame en Lilian Farahani als Papagena. Andere hoofdrolvertolkers zijn Dimitry Ivashchenko (Sarastro), Stanislas de Barbeyrac (Tamino), Kathryn Lewek (Königin der Nacht) en Mari Eriksmoen (Pamina).

Het Ensemble Pygmalion staat onder leiding van Raphaël Pichon. Van 6 tot en met 24 juli zijn er zeven voorstellingen in het Grand Théâtre de Provence.

Académie

De Académie van het Festival d’Aix-en-Provence zet zich sinds 1998 in voor de training van vocaal en instrumentaal talent, met daarbij veel ruimte voor het experimenteren met en creëren van nieuwe (opera)vormen.

De Académie van dit jaar is al in volle gang. Iedere week zijn er concerten, masterclasses en andere evenementen. Op vocaal gebied geeft onder anderen bariton Stéphane Degout een masterclass (13 juli). Dramaturg Klaus Bertisch is tutor bij een workshop over het creëren van opera.

Een volledig overzicht van alle operaproducties, concerten, masterclasses en andere evenementen is te vinden op de website van het Festival d’Aix-en-Provence.

Hieronder de algemene trailer van het festival:

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Eva-Maria, Frank en Lotte

Volgend artikel

Giovanni rockt op een Hongaarse heuveltop

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.