Home » Achtergrond, Binnenkort

YouTube-portret: Sarah Connolly

19 juli 2018

door

Met rollen tijdens deze zomer in Glyndebourne in Giulio Cesare en vanaf september als Fricka in Londen en Madrid bewijst mezzospraan Sarah Connolly haar zorgvuldig uitgestippelde veelzijdigheid. Na de recensie van haar nieuwe lied-cd besteden we deze week aandacht aan de carrière van de Britse. Een portret, met dank aan YouTube.

Ze zingt Sesto, in La clemenza di Tito, ze is een uitmuntende Dido in de opera van Purcell en haar Händel is bejubeld. Deze zomer zingt ze van die componist weer de titelrol in Giulio Cesare in Glyndebourne maar daarna wordt het technisch schakelen: met een paar maal Fricka en de rol van Waltraute is haar agenda komend seizoen aardig gevuld met Wagnerrollen.

Net verschenen is de nieuwe lied-cd, met repertoire van 16 componisten die werk maakten in de laatste 120 jaar. De recensent van Place de l’Opera vond het “een gedenkwaardige ode” aan het Britse liedrepertoire. Op YouTube staat een complete opname van een van de stukken op de cd Come to Me in My Dreams, waarop ze begeleid wordt door pianist Joseph Middleton. Het is – alleen in audio – Muriel Herberts ‘The Lost Nightingale’.

Deze zomer brengt het Glyndebourne Festival een reprise van Giulio Cesare van Händel, met Connolly in de titelrol. Die zong ze ook tijdens de eerste serie voorstelling, in 2005. Dit is een opname van toen, de aria ‘Empio, dirò, tu sei’.

Vijf jaar geleden sprak Place de l’Opera  met de zangeres, toen ze in Rotterdam was voor een liedrecital. Ze bleek uitgesproken opvattingen te hebben over de uitvoeringspraktijk van lied en het belang van een terughoudende presentatie. Geen opvallende sieraden en jurken, “laat het lied het werk doen”, vond ze.
Van haar liedoptredens – ze is vaste gast in het Londonse Wigmore Hall – zijn niet veel video’s te vinden. Alleen audio, maar zeer de moeite waard, is haar interpretatie van het lied Sleep door Ivor Gurney. Connolly heeft zich de laatste jaren ingezet voor het repertoire en de nagedachtenis van de ‘war-poet’, die in Gloucestershire wordt herdacht.

De opera Dido and Aeneas van Henry Purcell ligt de mezzo na aan het hart. Ze nam zelf het initiatief om een plaatopname te realiseren van de opera met het Orchestra of the Age of Enlightenment en collega’s als Gerald Finely en John Mark Ainsley. Ze vertelde over het totstandkomen in het interview met Place de l’Opera. De productie kwam naar Amsterdam en Connolly zong de beroemde aria Dido’s Lament in Londen, tijdens de BBC Proms. De Royal Albert Hall werd tijdens de traditioneel zeer lawaaiige laatste avond muisstil.

Sarah Connolly zingt graag in de buurt van haar woonplaats, al was het maar om tijd te hebben voor haar partner en dochter. Glyndebourne ligt, zo weten we dankzij Twitter, op fietsafstand. Maar als het moet gaat ze de wereld rond, naar New York of – zoals eerder dit jaar – naar Wenen. In de Wiener Staatsoper zong ze met Les Arts Florissants onder leiding van William Christie in de opera Ariodante van Händel. Dit is de ‘Scherza infida’.

Haar oude school, het Royal College of Music, nodigde de oud-leerlinge uit voor het doorgeven van haar kennis van het werk van Händel en Britten. Hier geeft ze een masterclass.

Klassieke zangeressen willen soms uit het keurslijf van de strak voorgeschreven noten en maken dan een uitstapje naar de jazz. Begeleid door trompettiste Alison Balsom zong Sarah Connolly tijdens de Proms in 2009 een voorzichtig swingende ‘They can’t take that away from me’ van Gershwin. Hoe letterlijk ze die gedachte neemt over haar vaderland Groot-Brittannië is te lezen in de frequente tweets die ze de wereld in stuurt over brexit en haar visie daarop.

De laatste jaren kwamen er Wagner-rollen op het repertoire van Connolly. Ze zong in 2016 de rol van Fricka in twee delen Ring des Nibelungen tijdens de Bayreuther Festspiele. Uit Tristan und Isolde staat de rol van Brangäne op haar lijst. Ze maakte deel uit van de cast in de 2009-productie in Glyndebourne. Deze opname – een zeldzaamheid op YouTube -van een jaar later werd tijdens de BBC Proms gemaakt.

Komende maanden zingt ze Fricka in de eerste twee delen van de Ring des Nibelungen. Eerst in Londen en later in Madrid, met respectievelijk Antonio Pappano en Pablo Heras-Casado voor het orkest. April volgend jaar volgt dan de herneming van de Robert Lepage-productie van de Ring des Nibelungen door de Metropolitan Opera in New York. In Götterdämmerung zingt Connolly dan de rol van Waltraute.

De nieuwe opera Hamlet van Brett Dean was vorig jaar hét succes van Glyndebourne en werd ook als dvd zeer positief onthaald. Op YouTube staan zeventien korte video’s die een goede indruk geven van het werk. Connolly zong de rol van Gertrude.

De grote vocale beheersing en haar zangtechniek maken Sarah Connolly tot een zeer gewaardeerd zangeres, die zich inmiddels “Dame” mag noemen. Die vocale kwaliteit is goed te horen en te zien in dit fragment, het duet Pur ti miro uit L’Incoronazione di Poppea.