AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsHeadlineNieuws

Nieuw seizoen Aalto-Musiktheater van start

Het Aalto-Musiktheater in Essen brengt op zaterdag 13 oktober een nieuwe productie van de populaire opera Carmen in première, geënsceneerd door Lotte de Beer. Later in het seizoen volgen nog vijf premières en elf hernemingen. Een goedgevuld programma.

Lotte de Beer tekent voor de eerste nieuwe productie in het Essener seizoen. (© Jochem Jurgens)

Op 15 september was het dertig jaar geleden dat in Essen het fraaie theater naar een ontwerp van Alvar Aalto uit 1959 werd geopend. Het is altijd goed toeven in het Aalto-Musiktheater: de kwaliteit van de uitvoeringen is doorgaans hoog, de prijzen zijn laag en door de rechte zichtlijnen heeft iedereen goed zicht op het podium.

Lotte de Beer is recent in het nieuws gekomen vanwege haar stellingname tegen vrouwonvriendelijke teksten in operalibretti. Met dit in gedachten kunnen we met belangstelling uitzien naar haar versie van Carmen, in het bijzonder de wijze waarop de mannelijke protagonisten worden neergezet.

De titelrol wordt vertolkt door Bettina Ranch, haar tegenpool Micaëla is in handen van Jessica Muirhead, alternerend met Tamara Banješević. Luc Robert gasteert als Don José en zijn concurrent in de liefde, stierenvechter Escamillo, wordt vertolkt door Nikoloz Lagvilava. Sébastien Rouland staat voor de Essener Philharmoniker. Na de première staan nog maar liefst elf voorstellingen gepland.

Gabrielle Mouhlen

Liefhebbers van de Duitse romantische opera komen volop aan hun trekken met Der Freischütz van Carl Maria von Weber, die op 8 december in première zal gaan. Verantwoordelijk voor de enscenering is Tatjana Gürbaca, die eerder een fraaie Lohengrin voor Essen verzorgde. We zien Jessica Muirhead hier terug als Agathe en Tamara Banješević kruipt in de huid van haar nichtje Ännchen. Ottokar wordt gezongen door Martijn Cornet en ‘Der bleiche Mann’ Kaspar is in handen van Heiko Trinsinger, al jaren een vaste waarde in het Aalto-ensemble. Tomáš Netopil heeft de muzikale leiding. De productie is elf keer te zien, de laatste voorstelling is op 7 juni 2019.

Gabrielle Mouhlen is nieuw in het solistenensemble in Essen. Ze zingt dit seizoen in Aida, Hänsel und Gretel, Otello, Der Ring an einem Abend, Tosca en Rusalka.

De derde nieuwe productie is Verdi’s Otello in een enscenering van Roland Schwab en onder muzikale leiding van Matteo Beltrami. De titelrol is in handen van gasttenor Gaston Rivera, zijn vrouw Desdemona wordt vertolkt door de succesvolle Nederlandse sopraan Gabrielle Mouhlen, dit seizoen nieuw toegetreden tot het solistenensemble in Essen. Nikoloz Lagvilava als Iago en Carlos Cardozo als Cassio completeren de hoofdrollen. De première vindt plaats op 2 februari, daarna volgen er acht voorstellingen.

Der Ring an einem Abend van Loriot is bijna een komisch intermezzo. Het is een drie uur durende voorstelling op tekst van Vicco von Bülow (Loriot), met muziek van Wagner, die wordt vertolkt door een keur van ensembleleden van het Aalto-Musiktheater. Jens Winterstein neemt de spreektekst voor zijn rekening. Een voorproefje: “Wussten Sie schon, dass es sich bei Gutrune um die einzige Frau im gesamten Ring handelt, die nicht Siegfrieds Tante ist?” Première op 24 februari, er volgen daarna nog vijf voorstellingen.

Cultproductie

Van Aribert Reimanns Medea staan zes voorstellingen op het programma, waarvan de eerste op 23 maart. Het is een nieuwe productie in een enscenering van Kay Link. Robert Jindra dirigeert. Claudia Barainsky vertolkt de titelrol. Martijn Cornet zal te horen zijn als Jason en Reiner Maria Röhr neemt de rol van Kreon voor zijn rekening. De wereldpremière van dit werk, met Marliss Petersen als Medea, vond in februari 2010 plaats in Wenen. De Duitse première volgde in augustus van dat jaar in Frankfurt. Barainsky vertolkte ook bij die gelegenheid de titelrol. Van beide premières zijn opnamen verkrijgbaar.

De voorzomerbespeling komt dit seizoen voor rekening van een nieuwe productie van Così fan tutte in een enscenering van Stephen Lawless. Tamara Banješević zingt Fiordiligi en haar zus Dorabella komt voor rekening van Karin Strobos. Liliana de Sousa (Despina), Dmitry Ivanchey (Ferrando), Martijn Cornet (Guglielmo) en Baurzhan Anderzhano (Don Alfonso) completeren de cast. De voorstelling gaat op 1 juni in première, daarna volgen er nog zeven voorstellingen, waarvan de laatste op 13 juli.

Hernemingen zijn er van onder meer Eine Nacht in Venedig, La bohème, Hänsel und Gretel, Tosca en Rusalka. Verder wordt de cultproductie van Aida in de enscenering van Dietrich Hilsdorf met drie voorstellingen hernomen. Liefhebbers van Richard Strauss en fans van Annemarie Kremer zullen zeker uitkijken naar de herneming van Salome op 19 januari. Kremer werd voor haar vertolking van de titelrol vorig seizoen allerwegen geprezen en bejubeld. Met opnieuw Tomáš Netopil op de bok bij de Essener Philharmoniker belooft dit wederom veel. Verdere voorstellingen zijn er op 27 januari en 10 maart.

Zie voor alle details van het seizoen in Essen de website van het Aalto-Musiktheater.

Vorig artikel

Floris Visser vertrekt bij Opera Trionfo

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Anna, Kelly en Bas

De auteur

Peter Franken

Peter Franken