BinnenkortNieuws

KCO speelt operafragmenten Purcell en Händel

Het Koninklijk Concertgebouworkest combineert op 17, 18 en 20 oktober Haydns 52ste symfonie met delen uit de semi-opera King Arthur van Purcell en een pastiche van operanummers van Händel. Thomas Hengelbrock dirigeert.

Nadine Koutcher. (© Olga Kachura)

De Duitse dirigent Thomas Hengelbrock maakt graag verrassende, op historische bronnen gebaseerde concertprogramma’s. Bij het Concertgebouworkest grijpt hij terug op een gebruik uit Händels tijd om pastiches met verschillende operafragmenten uit te voeren. Onder de naam Armida e Rinaldo – Pasticcio heeft hij diverse delen uit het omvangrijke operarepertoire van Händel verzameld.

Ook klinken delen uit King Arthur, de populairste semi-opera (half toneelstuk, half opera) van Henry Purcell. Hoofdgerecht op het programma is de 52ste symfonie van Haydn, die volgens het orkest vooruitwijst naar de romantiek en ook wel de “grootvader van Beethovens vijfde” wordt genoemd.

Twee vocale solisten nemen de zang in de operafragmenten voor hun rekening: sopraan Nadine Koutcher en tenor Jonathan Abernethy.

Alle drie de uitvoeringen vinden plaats in het Concertgebouw in Amsterdam. Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouworkest.

Vorig artikel

Opéra Royal de Wallonie brengt Glucks Orphée

Volgend artikel

IJzersterke Pique Dame in première in Essen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.