AchtergrondBuitenland

Altviolist: gehoorschade door Die Walküre

Is Wagner slecht voor je oren? Volgens altviolist Chris Goldscheider wel. Hij heeft het Royal Opera House in Londen aangeklaagd voor de permanente gehoorschade die hij in 2012 zou hebben opgelopen bij repetities voor Die Walküre.

De orkestbak in het Royal Opera House in Londen. (© ROH / Sim Canetty-Clarke)
De orkestbak in het Royal Opera House in Londen. (© ROH / Sim Canetty-Clarke)

In een artikel van BBC News doet Chris Goldscheider uitgebreid zijn verhaal. Hij begon zijn carrière bij de Royal Liverpool Philharmonic en het BBC Symphony Orchestra en werd in 2002 aangenomen bij het orkest van het Royal Opera House. Daar speelde hij vele jaren mee als altviolist, totdat een productie van Die Walküre een einde aan zijn carrière maakte.

Goldscheider zat bij het tweede deel uit Der Ring des Nibelungen direct voor de koperblazers opgesteld, waar Wagners noten een piek van 137 decibel bereikten – volgens de BBC vergelijkbaar met het geluid van een straalmotor. Ondanks gehoorbescherming, die het geluid met 28 decibel dempte, liep Goldscheider naar eigen zeggen onherstelbare schade aan zijn gehoor op.

De musicus vertelt dat hij sindsdien te kampen heeft met een akoestisch trauma, waardoor zelfs alledaagse geluiden te veel zijn voor zijn oren. Veel dingen moet hij met oorbeschermers doen. Van het gehuil van zijn pasgeboren dochtertje lag hij wekenlang ziek op bed. En naar zijn zoon, een veelbelovende hoornist, kan hij nooit meer luisteren.

Het Royal Opera House ontkent dat het verantwoordelijk is voor de gehoorschade van Goldscheider, maar wilde tegenover de BBC niet meer dan dat zeggen, aangezien de rechtszaak nog loopt.

Onderzoek van de BBC wijst uit dat Goldscheider lang niet de enige musicus met gehoorproblemen is. Volgens de omroep heeft meer dan een kwart van de ongeveer honderd musici uit het Royal Opera-orkest weleens gehoorklachten en moesten in seizoen 2013/2014 zeven musici zich om die reden ziek melden, 117 weken in totaal.

Vorig artikel

Renée Fleming betovert in Grote Zaal

Volgend artikel

Opera in de media: week 14

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.