AchtergrondFeatured

Youtube-portret: Nelly Miricioiu

Ze kan alles zingen, en ook nog goed. Zo omschreef een operablad ooit Nelly Miricioiu, die inmiddels meer dan 35 jaar carrière maakt in de operawereld. Vorige week werd de diva 60 jaar. Een verjaardagsportret in beeld. Met dank aan Youtube.

(Foto: Marco Borggreve).

Nelly Miricioiu werd op 31 maart 1952 geboren in Adjud in Roemenië en begon al op haar vijfde te zingen. Ze werd direct als veelbelovend talentje omarmd, wat ze bevestigde door op haar veertiende haar eerste zangwedstrijd te winnen.

Op haar achttiende trad ze op in een opera, La serva padrona van Pergolesi. Daarna begon ze aan haar conservatoriumopleiding in Iasi, om in de jaren die volgden indruk te maken op grote internationale concoursen. Zo won ze de eerste editie van de Maria Callas Grand Prix in Athene.

Miricioiu maakte haar officiële operadebuut als Koningin van de Nacht in Die Zauberflöte bij de Iasi Opera. Daarna verhuisde ze naar de Brasov Opera, waar ze van 1975 tot en met 1978 optrad. Ze zong er onder meer Mimì in La bohème, Micaëla in Carmen en Rosalinde in Die Fledermaus.

In de jaren tachtig nam Miricioiu’s carrière een hoge vlucht toen ze het communistische Roemenië verliet en in Groot-Brittannië terechtkwam. Daar debuteerde ze een paar maanden later al bij de Scottish Opera als Violetta in La traviata – een rol die ze meer dan 350 keer zou zingen in haar carrière.

Hieronder een fragment van haar Violetta-vertolking, een jaar na haar Schotse debuut opgenomen in Frankfurt. Ze zingt de slotscène van de eerste akte, ‘E strano… Sempre libera’.

In 1982 vestigde Miricioiu haar naam toen ze debuteerde bij het Royal Opera House als Nedda in Pagliacci, in een productie met Jon Vickers, Piero Cappuccilli en Thomas Allen. Meer dan twintig jaar lang bleef Londen haar terugvragen voor een breed scala aan rollen. Zo blies ze de befaamde ‘Callas-productie’ van Tosca nieuw leven in met een zeer succesvolle vertolking.

Een jaar na haar Londense debuut maakte Miricioiu haar entree in het Teatro alla Scala als vervangster voor Luciana Serra in Lucia di Lammermoor. Hieronder een fragment van haar Lucia, een paar jaar later opgenomen.

Na deze belangrijke debuten maakte Miricioiu een triomftocht langs zo’n beetje alle grote operahuizen van de wereld. Ze bouwde een imposant repertoire op, met verismo-rollen, Verdi-partijen en talloze belcanto-vertolkingen.

Op belcanto-gebied speelde de ZaterdagMatinee een grote rol in Miricioiu’s carrière. Ze zong in Amsterdam vele heldinnen van componisten als Rossini en Donizetti. Hieronder een voorbeeld. De sopraan zingt ‘D’amore al dolce impero’ uit Rossini’s Armida, opgenomen in 1988 in het Concertgebouw.

Nog een Amsterdams fragment: Miricioiu zingt een aria en cabaletta uit Donizetti’s Maria Stuarda op de Amsterdamse grachten, 1996.

Van haar vele verismo-rollen hieronder één voorbeeld: Adriana Lecouvreur. Ze zingt ‘Io son l’umile ancella’. Het fragment komt uit 2010, toen Miricioiu dus al 58 jaar was.

Tot slot een compilatie die een prachtig beeld geeft van Miricioiu’s capaciteiten (met een paar dubbelingen van de voorgaande filmpjes).

Vorig artikel

Ruiten brengt nieuw werk Muhly in première

Volgend artikel

Hoofdredactioneel: Schatzoekers

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

7Reacties

  1. chris horsmeier
    9 april 2012 at 12:48

    Waar blijven de opnames van haar.
    Er zijn zoveel mooie dingen van haar bij de Matinee.
    Ja onze Amsterdamse Koningin der Belcanto,
    Erg van haar genoten wat jammer zo een triest einde hier in Amsterdam met haar Norma.
    Dit had ze niet verdiend er moet eens een grote dank avond komen voor haar.
    ALSTUBLIEFT snel anders hoeft het niet meer.

    Kom op met die cd s !!!!!!!!!

  2. Steven SURDÈL
    9 april 2012 at 14:38

    Dank wederom voor de mooie fragmenten! Heeft Miricioiu niet ooit ook, net als Ileana Cotrubas, een concours in Den Bosch gewonnen?

    Voor de heer Horsmeier: toetst u op internet eens de Spaanse site http://www.operaclass.com in, en vult U dan haar achternaam in met rechts in het open vakje ‘cantante’. U vindt dan 11 opnamen over de periode 1990 tot 2004. Als U vervolgens links van het jaartal de schuine ‘i’ activeert, vindt U alles over de bezetting en het label waarop de opname werd uitgegeven.

    Mijn ervaring leert wel dat de gegevens niet altijd kloppen, maar dat valt dan weer uitstekend te controleren door op Internet ‘Operadis’ in te toetsen, waar U per componist op naam van de opera een prima overzicht krijgt aangeboden.

  3. Steven SURDÈL
    9 april 2012 at 14:55

    Overigens zijn de meeste opnamen van Miricioiu uitgegeven op het doorgaans dure en dus exclusieve label Opera Rara; prijzen tot 60,- euro zijn geen uitzondering. De kans dat men ze zomaar overal kan beluisteren is dan ook klein; veel eigenaars van muziekwinkels zullen ervan afzien omdat ze geen kopers genoeg verwachten.

    OF…

    je zou ervoor naar Brussel moeten reizen, waar de winkel van de Muntopera zo’n beetje de ganse collectie aanbiedt. En als de spoorwegen binnenkort ook nog eens die heerlijke ‘boemeltrein’ van Amsterdam naar Brussel opheffen omdat ze de reizigers per se in de peperdure hogesnelheidstrein willen dwingen, valt het voor de gemiddelde operaliefhebber al helemáál niet meer te doen.

  4. Johnny
    2 mei 2012 at 16:15

    Nelly werd j.l. 31 maart zestig jaar.
    Zij heeft die dag een onderscheiding gekregen van de Roemeense
    Koning.
    Ik volg haar al meer dan 33 jaar en voor mij is ze nog steeds
    de koningin van de Belacanto en zeker van de Zaterdagmatinee.
    Binnenkort in London een geweldige uitvoering van de opera “Maria Padilla” van Donizetti.
    Ik heb deze opera nog nooit live gehoord en verheug me op deze voorstelling.
    Op 16 augustus wordt het weer feest in het Concertgebouw,
    want dan is in de Robecozomerconcerten Nelly te bewonderen met een
    belcanto-avond.
    Komt dat zien én horen!!!!!!!!!!!
    In 1979 won Nelly het Vocalistenconcours in Den Bosch.
    1 1/2 jaar later het Elisabethconcours in Brussel.
    Ook volgend seizoen is Nelly te zien en te horen als gastdocent
    in een masterclass in Den Bosch en meerdere masterclasses in Maastricht.
    Een Masterclass van haar is heel bijzonder. Ze is een heel inspirerende persoonlijkheid én een heel goede coach met veel
    passie én humor.
    Haar masterclasses zijn voor publiek toegankelijk, dus een reisje naar Den Bosch of maastricht zeker waard.

    Groeten, Johnny.

  5. Gertjan Gubbi
    5 mei 2012 at 05:43

    @Chris:de dankavond, zoals u het noemt: op 16 augustus is er een Gala in het Concertgebouw, Nelly Miricioiu met het Limburgs Symphonie Orkest! Het wordt een operafeest en er zijn nog kaarten!

    @Steven: opnames van uitvoeringen met Nelly Miricioiu zijn volop te vinden, bestellen bij RaRa zelf, online, is mogelijk en goedkoper dan in de NL/B winkel, en allemaal beschikbaar. Er zijn in USA ook bootlegs (privé-opnames van opera’s)te koop voor een paar euro per CD en DVD.

    @Johnny: geweldige aanvulling, op naar Londen voor een uitvoering van Donizetti’s “Maria Padilla” op 28 mei in de Queen Elizabeth Hall! In NTR Podium waren zondagmiddag nog opnames te zien van de Masterclasses van Nelly in Den Bosch, vast nog wel te zien op uitzending gemist of via Cultura (internet).

  6. Gertjan Gubbi
    5 mei 2012 at 11:05

    “Maria Padilla”, opera van Donizetti, met Nelly Miricioiu in de hoofdrol, is 27 mei om 7pm in Londen, de Queen Elizabeth Hall (en niet op 28 mei…sorry!).

  7. 21 juni 2012 at 12:10

    Luister nu in het Radio 4 Concerthuis naar een aantal hoogtepunten van Nelly Miricioiu uit het archief van de ZaterdagMatinee: Arrigo Boito’s Mefistofele (1985); Bellini’s Norma (1999); Rossini’s Armida (1988) Riccardo Zandonai – Francesca da Rimini (2000)

    http://www.radio4.nl/concerthuis
    of direct naar het thema: http://radio4.nu/miricioiu

    Veel luister plezier!