AchtergrondFeatured

Maria Fiselier is overdonderd door succes

Ze won eind september zes prijzen tijdens het Internationaal Vocalisten Concours en zit nu een jaar in Londen om mee te draaien in de gerenommeerde National Opera Studio. Het gaat de jonge mezzosopraan Maria Fiselier beslist voor de wind. ,,Ik ben overdonderd door het succes.”

Maria Fiselier: ,,Ik ben heel blij dat ik een mezzo ben."

Dat Mara Fiselier zou zingen in d’r leven, was eigenlijk nooit een vraag. Met een vader en moeder die beiden op professioneel niveau zingen, lag dat simpelweg voor de hand.

Een tikje rebels zocht ze het eerst in de wereld van pop, jazz en musical, en niet bij het repertoire dat haar ouders op de lessenaar hadden staan. Maar bij een bezoek aan het conservatorium bleek de lichte muziek toch niet helemaal te zijn wat Fiselier ervan verwacht had. En toen haar zangdocent haar eens vroeg ‘voor de gein een klassiek geluid na te doen’, ontdekte ze een klank die ze nog niet kende, en die haar bijzonder interesseerde.

Inmiddels heeft de jonge zangeres haar bachelor klassieke zang achter de rug, heeft ze haar master bijna afgerond, won ze zes prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) en vertoeft ze een jaar in Londen, waar de National Opera Studio haar uit 400 tot 500 auditanten selecteerde om één van de twaalf beschikbare plaatsen in de studio in te nemen.

Niet gek voor een 24-jarige…
,,Ja, dat hoor ik de hele tijd: ben je niet heel jong? Maar je doet wat je doet… Het belangrijkste is dat je niet te snel gaat.”

Had je verwacht zo succesvol te zijn op het IVC?
,,Nee, ik ben helemaal overdonderd. Dat ik de finale haalde, was voor mij eigenlijk al goed genoeg, want zelfs dat had ik niet verwacht. Toen won ik op zaterdagavond diverse prijzen en zondag nóg een paar. Dat waren echt cadeautjes.

Vier van de zes prijzen zijn engagementsprijzen, dus het biedt me veel concertmogelijkheden. Zo zing ik drie concerten bij de Vrienden van het Lied en een concert bij de Nederlandse Händelvereniging. Ik zing op 26 april in het Gloria van Vivaldi en verder ga ik een cd opnemen met het Alban Berg Ensemble.”

Inmiddels zit je in Londen. Hoe ben je daar terechtgekomen?
,,Tja, ook dat had ik niet verwacht. Ik besloot vorig jaar wat audities te doen, gewoon voor de ervaring. Ik deed audities in Duitsland, Oostenrijk en Londen. Ik werd overal afgewezen, behalve in Londen. Daar waren ze heel enthousiast. Daar had ik ook op gehoopt, want van al die plaatsen wilde ik het liefste naar Londen.”

Waarom zo graag naar Londen?
,,Sinds ik drie jaar geleden een keer met mijn zus een stedentrip naar Londen maakte, ben ik heel erg verliefd op deze stad. Er is hier zo veel te zien, zo veel cultuur. Zeker ook opera.”

Wanneer ben je met het studioprogramma begonnen?
,,Ongeveer een maand geleden. Maar na een weekje moest ik alweer weg voor het IVC, dus het gaat nu pas echt beginnen.”

Wat houdt de studio in?
,,Je studeert één rol helemaal in, tot aan de recitatieven toe, en presenteert die aan het einde van het jaar aan de zes Britse operagezelschappen. Tijdens het jaar komen regisseurs naar de studio om scènes te regisseren, die we vervolgens tijdens voorstellingen opvoeren. Daar zijn tal van belangrijke mensen uit de operawereld bij aanwezig. Zo geven we eind januari een concert bij de Welsh National Opera en gaan we eind februari naar de Scottish Opera.

Fiselier: ,,Ik hoor de hele tijd: ben je niet heel jong?"

Naast die optreedmomenten krijg je lessen als Italiaans, drama, beweging. En heel veel vocale coaching. Je krijgt drie coachings per dag. En daar komt je eigen studietijd dan nog bij. Dat is ontzettend veel, dus je bouwt hier wel stemconditie op.”

Wat is de rol die jij dit jaar instudeert?
,,Dorabella uit Così fan tutte. Maar daarnaast leren we door de concerten ook veel delen van andere rollen. Zo leer je goed wat bij je stem past. Wat is te zwaar, wat is goed om nu te zingen.”

Houd je van de rollen die je zingt of was je liever een tenor geweest?
,,Ik ben heel blij dat ik een mezzo ben. En ook dat er nooit discussie is geweest of ik misschien niet een sopraan zou zijn. Ik heb veel affiniteit met het romantische repertoire en als mezzo zijn er dan veel mogelijkheden. Op dit moment is mijn stem goed voor lyrische rollen als Dorabella, Cherubino en partijen van Händel, zoals Sesto. Ik ga ook beginnen aan Octavian uit Der Rosenkavalier, om te zien of dat me ligt. Over zes, zeven jaar kan ik misschien meer dramatische partijen zingen, zoals Charlotte uit Werther en Carmen.”

Hoe is het mogelijk dat jij als 24-jarige mezzo al zo’n gevuld cv hebt, terwijl veel jonge zangers moeite hebben om genoeg ervaring op te doen?
,,Ik bedenk me vaak hoe moeilijk het is om aan de bak te komen. Natuurlijk werk ik er hard voor, maar ik heb ook gewoon geluk. Het is een kwestie van netwerken en soms krijg je kansen waar vervolgens weer andere kansen uit voortkomen. Twee jaar geleden kwam er bijvoorbeeld een agent kijken bij mijn eindexamen, wat me heel erg geholpen heeft. En zo zijn er meer dingen op mijn pad gekomen. Voor al die dingen ben ik ontzettend dankbaar.”

Maria Fiselier is op 14 en 15 december in Amsterdam en Den Haag te zien in een uitvoering van het oratorium Nagasaki van Alfred Schnittke, samen met het Haags Toonkunstkoor. Op 21 december zingt ze in het Weihnachts-Oratorium van Bach in de Grote Kerk in Muiden.

Vorig artikel

Wagemakers regisseert Tristan in Nürnberg

Volgend artikel

Opera in de media: week 43

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. 30 november 2012 at 18:42

    Onderaan het artikel staan data van concerten met het Haags Toonkunstkoor en de Philharmonie, die niet beide kloppen. Moet zijn:
    op 15 december in de Dr Anton Philipszaal te Den Haag en op 16 december in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Naast Nagasaki (koor, mezzosopraan en orkest) van Alfred Schnittke (Nederlandse première) zijn dan te horen Le Sacre du Printemps van Strawinsky (orkest) en de Chichester Psalms (koor, countertenor en orkest) van Bernstein.

  2. Tom fiselier
    5 mei 2013 at 20:55

    Maria, proficiat met je optreden op 5 mei, ik ben zeer verbaasd en verrast dat je deze geweldige opdracht mocht zingen. Ik had eigenlijk alleen via mijn tante Annie en oom Frans van je gehoord.
    Veel succes in je verdere toekomst gewenst.
    Tom

  3. Dinie de Kroon
    20 mei 2013 at 17:54

    Maria, ik hoorde bij je Oom Piet Fiseliers verjaardag, van jou.
    Wat geweldig voor jou dat je de kans krijgt, om je verder met hulp van zeer deskundige mensen, mag ontwikkelen in de zang.Je hebt het van niemand vreemd, je Ouders hebben het je met de paplepel ingegoten.
    Zij zijn ook zeer bekent in de zang wereld. Zij zijn vast heel trots op je, en terecht! Maria, ik wens je heel veel succes met de verdere opleiding, en geniet van alles wat er op je pad mag komen,(in de goede zin van het woord)!!! Dinie.

  4. Jan Laan
    23 november 2014 at 20:25

    Maria,

    Vandaag heb ik je fantastisch horen zingen in o.a. het Stabat Mater Haydn. Zelden een jonge mezzo zó trefzeker en makkelijk horen zingen. Je hele houding gedurende het concert getuigde van een geweldige professionaliteit. Bouw je carrière zorgvuldig op dan zul je de wereld veroveren. Dank voor een heerlijke middag in de Oosterkerk Hoorn.Tevens complimenten voor sopraan Carolien. Moet je vaker mee zingen!