Achtergrond

De tien mooiste interviews van 2021

Place de l’Opera portretteerde in 2021 een groot aantal zangers, regisseurs, dirigenten en intendanten. Bij het sluiten van de kalender een overzicht van de tien mooiste gesprekken van het jaar.

Roderick Williams. (© Benjamin Ealovega)

Roderick Williams: positief, gelukkig, geduldig
Positief, gelukkig en geduldig: het zijn opzienbarende woorden in een jaar als 2021. Toch omschreef de Britse bariton Roderick Williams zich zo in een interview dat we in maart met hem hadden. Hij vertelde over zichzelf, omgaan met de crisis, Upload bij De Nationale Opera en een Emtpy Concertgebouw Session.

Rammeloo en Schaafsma: echte liefde op het podium
Sopraan Maartje Rammeloo en tenor Jan-Willem Schaafsma vormen als echtpaar al jaren een muzikaal huishouden, maar stonden niet eerder samen in een eigen voorstelling. Dit jaar ontwikkelden ze Tell me the truth about love, een zoektocht naar de liefde in de wereld(muziek)literatuur. We spraken hen over echte liefde op het podium.

Sophie de Lint maakt zich op voor een nieuw begin
Nadat haar eerste eigen seizoensprogramma door corona in het water viel, hoopte intendant Sophie de Lint van De Nationale Opera in 2021/2022 eindelijk een min of meer normaal ‘De Lint-seizoen’ te presenteren. Tegen het einde van het jaar werd die hoop toch weer doorgestreept toen meerdere producties geannuleerd moesten worden. Ons interview met De Lint in augustus geeft niettemin een mooi inkijkje in haar werkwijze, haar visie en haar toekomstplannen.

Opera Magazine: Leonard Evers
Dankzij het tv-programma ARIA is de naam Leonard Evers een stuk bekender geworden. Maar de componist, dirigent, literatuurwetenschapper, trompettist, artistiek leider, presentator en arrangeur had al lang daarvoor zijn sporen verdiend. In onze nieuwe podcast Opera Magazine, die in augustus gelanceerd werd, vertelde Evers uitgebreid over zijn persoonlijke achtergrond en zijn werk.

Opera Magazine: Thomas Oliemans en Formidable!
Nog een naam die mede dankzij de tv-camera’s bij een steeds groter publiek bekend is: Thomas Oliemans. De bariton presenteerde in het najaar een nieuw album: Formidable!, waarop hij samen met de strijkers van Amsterdam Sinfonietta Franse chansons en andere Franse muziek uitvoerde. In onze podcast vertelde Oliemans over zijn liefde voor het chanson en de totstandkoming van zijn nieuwe cd.

Maria Fiselier. (© Jan Propovitz)

Maria Fiselier: meer dan een operazangeres
Al bijna vijf jaar is mezzosopraan Maria Fiselier een vaste waarde bij de Komische Oper Berlin. Ondertussen maakte haar optreden in het tv-programma De Beste Zangers haar ook breder bekend. We zochten haar op om te praten over haar leven in Berlijn, de Komische Oper, tv-werk en haar toekomst.

45 jaar opera zingen is niet genoeg
Alt Johanna Dur staat al 45 jaar op het operatoneel. Eerst twee decennia bij de Munt in Brussel, nu alweer ruim twintig jaar in het Koor van De Nationale Opera in Amsterdam. Tijdens de lockdown ondervond ze, tot haar eigen verrassing, dat het niet genoeg is geweest. Ze wil blijven zingen. In juni brachten we haar enorme staat van dienst in een portret onder de aandacht.

Nieuwe Van der Aa: doorleven in de Upload
De nieuwe opera Upload van Michel van der Aa is één van die creaties die door de coronacrisis telkens weer verschoven of geadapteerd moest worden. De wereldpremière in maart ging niet door. In plaats daarvan streamde De Nationale Opera een documentaire, gevolgd door een filmversie van de opera in de zomer en uiteindelijk dan toch de theaterpremière in het najaar. In maart interviewden we componist Michel van der Aa over zijn nieuwste werkstuk.

Studio Nibelheim: producer Frerik de Jong
In januari zetten we iemand achter onze podcastmicrofoon die normaal gesproken zelf mensen achter microfoons zet: producer Frerik de Jong van het platenlabel 7 Mountain Records. De Jong was de afgelopen jaren betrokken bij veel goed ontvangen cd’s van artiesten uit de operawereld. Twee van zijn producties werden bekroond met een Edison. We vroegen hem naar zijn werkwijze en zijn benadering van muziek.

Poplavskaya maakt zich op voor terugkeer
De naam zal bij velen een belletje doen rinkelen: Marina Poplavskaya. Ze behoorde tot de absolute top der sopranen, totdat ze opeens voorstellingen begon af te zeggen en vanaf 2014 helemaal niet meer op het operatoneel optrad. In januari hadden we een uitgebreid gesprek met de Russische zangeres, over het waarom van haar afwezigheid én haar plannen voor een comeback.

Vorig artikel

ZaterdagMatinee wint Schaunard Award 2021

Volgend artikel

Opera Magazine: in het kostuumatelier van Opera Zuid

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.