FeaturedNieuws

Airam Hernández wint Schaunard Award 2019

Airam Hernández heeft de Schaunard Award 2019 gewonnen voor zijn optreden in Caruso a Cuba bij De Nationale Opera. Van de twaalf genomineerde artiesten ontving de Spaanse tenor de meeste stemmen van de lezers van Place de l’Opera. Meer dan 1.700 mensen brachten hun stem uit.

Airam Hernández. (© Coke Riera)

De Schaunard Award van Place de l’Opera werd dit jaar voor de zevende keer uitgereikt en was geheel gewijd aan ‘beste individuele prestatie van het jaar’. Vijftien operarecensenten en -kenners nomineerden een artiest die volgens hen een onvergetelijke prestatie in een opera- of muziektheaterproductie in Nederland hadden geleverd. Dat leverde een lijst van twaalf genomineerde artiesten (zangers, musici, regisseurs, dirigenten) op.

De lezers van Place de l’Opera kregen een week de tijd om op de genomineerden te stemmen. Airam Hernández ontving een groot deel van de 1.722 uitgebrachte stemmen. Ook op de sopranen Naomi Beeldens, Lilian Farahani en Elena Tsallagova werd veel gestemd.

Airam Hernández zong in maart de titelrol in de nieuwe opera Caruso a Cuba van Micha Hamel bij De Nationale Opera (DNO), onderdeel van het Opera Forward Festival. Volgens de recensie van Place de l’Opera werd de wereldpremière gedragen door de Spaanse zanger, die “belcanto, hartstocht en acteren op schitterende wijze combineerde”.

Hernández heeft zeer goede herinneringen aan de korte voorstellingenreeks in Amsterdam, zijn debuut bij DNO. “Het is voor mij een grote eer om juist voor deze productie de Schaunard Award te ontvangen”, reageert hij. “Het was een genot om deze prachtige rol te zingen en ik was overweldigd door de reactie van het publiek en de recensenten.”

De jonge Spaanse tenor Airam Hernández werd geboren op Tenerife en groeide op in een gezin van musici. Hij speelde vele jaren hoorn voordat hij zich op het zingen toelegde. Zijn zangstudie rondde hij af in Barcelona, waarna hij onder meer bij het Opernhaus Zürich repertoire opbouwde. Dit jaar maakte hij zijn debuut bij de Dallas Opera als Fenton in Falstaff en zijn debuut bij het Théâtre du Capitole in Toulouse als Pollione in Norma. Hij zong verder Alfredo in La traviata bij het Teatro La Fenice. Komend jaar is hij onder meer te gast bij de Metropolitan Opera en zingt hij zijn eerste Rodolfo in La bohème.

Airam Hernández in Caruso a Cuba, de nieuwe opera van Micha Hamel die in maart in wereldpremière ging bij De Nationale Opera. (© DNO 2019 / foto Monika Rittershaus)

Genomineerden

Alle genomineerden eindigden met een fraai aantal stemmen achter hun naam. Hieronder een kort overzicht van de runner-ups, stuk voor stuk artiesten die het Nederlandse operalandschap in 2019 mooier wisten te maken.

Regisseur Pierre Audi, dertig jaar lang artistiek directeur van De Nationale Opera, werd genomineerd voor het megaproject aus LICHT, een greep uit de immense operacyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen. Hij was ook betrokken bij de première van Fin de partie.

Sopraan Naomi Beeldens werd genomineerd voor haar rol in Harriet, een opera over de Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijder Harriet Tubman.

Sopraan Lilian Farahani werd genomineerd voor haar vertolking van Pamina in Die Zauberflöte bij Opera Zuid.

Dirigent Kenneth Montgomery werd genomineerd voor zijn Don Giovanni bij het Orkest van de Achttiende Eeuw en voor zijn onvergetelijke bijdragen aan het Nederlandse operaleven.

Schrijver en acteur Ramsey Nasr werd genomineerd voor Dood in Venetië, een voorstelling van het Koninklijk Concertgebouworkest en het Internationaal Theater Amsterdam die hij schreef en waarin hij de hoofdrol speelde.

Kathinka Pasveer werd genomineerd voor haar sleutelrol in aus LICHT, het grootse Stockhausen-project dat in juni in Amsterdam te zien was en waarover zij de muzikale leiding had.

Mezzosopraan Anita Rachvelishvili werd genomineerd voor haar vertolking van Santuzza in Cavalleria rusticana, de seizoensopener van DNO.

Vaughan Schlepp werd genomineerd voor zijn muzikale leiding in Trofonio’s Erfenis, een Nederlandse bewerking van Salieri’s komische opera La Grotta di Trofonio.

Dirigent Markus Stenz werd genomineerd voor de geprezen uitvoering van Die Gezeichneten bij de NTR ZaterdagMatinee. Hij dirigeerde tevens de Nederlandse première van Fin de partie bij DNO.

Sopraan Elena Tsallagova werd genomineerd voor haar vertolking van Mélisande in Olivier Py’s nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij DNO.

Sopraan Eva-Maria Westbroek werd genomineerd voor één van haar toprollen, Sieglinde in Die Walküre, die ze in november bij DNO vertolkte.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Bo, Fred en freelancers

Volgend artikel

Opera van het Jaar 2019: aus LICHT

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.