BuitenlandBuitenlands nieuwsFeaturedHeadlineNieuwsRedactioneelWedstrijd

Alle International Opera Awards 2022

De International Opera Awards, opgericht in 2013 door Harry Hayman, zijn een jaarlijkse erkenning van kwaliteit van opera uit de hele wereld. De beoordeling van de International Opera Awards wordt gemaakt door een jury van professionals uit de industrie onder leiding van Opera eindredacteur John Allison. Op 28 november vond in het Teatro Real in Madrid de prijsuitreiking van de  International Opera Awards 2022 plaats.

Harry Hayman, oprichter van De International Opera Awards, op het toneel van het Teatro real in Madrid. Foto:©Elena de Real

De Awards gelden als belangrijke prijzen in de operawereld. Enkele Nederlandse operamakers hebben in het verleden Awards gekregen. Zo ontving Bernard Haitink de Lifetime Achievement Award in 2021. Dat jaar waren de Awards van 2020 en 2021 samengevoegd en werden pas aan het eind van 2021 uitgereikt. De Nationale Opera won in 2016 de prijs voor beste operahuis, Lotte de Beer was beste nieuwkomer in 2015 en in 2013 was de productie van Kitezh van De Nationale Opera de beste van allemaal. In de 10 jaar sinds de Awards bestaan dus best veel Nederlands succes met naast toegekende Awards ook talrijke nominaties.

Dit jaar was er ook Nederlands Succes. Upload van Michel van der Aa won de International Opera Award 2022 voor beste digitale opera. Upload was onderdeel van het Opera Forward Festival van de Nationale Opera.

Filmbeelden van ‘Upload’ van Michel van der Aa Foto: ©De Nationale Opera ,Marco Borggreve

Toen vanwege Covid de wereldpremière van Upload niet kon doorgaan tijdens het Opera Forward Festival 2021, ontstond het idee om een filmversie te maken. Naast de twee zangers Roderick Williams (Vader) en Julia Bullock (Dochter) zijn in de filmversie ook acteurs Katja Herbers (Psychiater), Ashley Zukerman (CEO), Esther Mugambi (Wetenschapper) en Claron McFadden (Jeugdvriendin) te zien. De Nationale Opera kon in oktober 2021 de live-versie van Upload presenteren, met Roderick Williams en Julia Bullock, in een regie van Van der Aa en met Ensemble MusikFabrik onder leiding van Otto Tausk.

In Upload vraagt Michel van de Aa zich af wat als onze geest eeuwig zou kunnen leven – als de vooruitgang in kunstmatige intelligentie en neurowetenschappen ons een manier zou bieden om onze herinneringen en ervaringen over te dragen in een duurzaam digitaal bewustzijn? Tegen de achtergrond van hedendaagse en toekomstige technologieën onderzoekt Van der Aa’s opera eeuwenoude filosofische vragen: wat zijn de grenzen van het menselijk geheugen en wat gebeurt er als we niet meer kunnen vergeten? Waar ligt onze identiteit werkelijk – in onze geest, ons lichaam, onze relaties? En in hoeverre bepalen de ruwe data van ons leven ons lot?

De volgende editie van De Nationale Opera’s Opera Forward Festival vindt plaats van 3 t/m 12 maart 2023 en presenteert onder meer een wereldpremière van Alexander Raskatovs bewerking van George Orwells Animal Farm, de Europese première van Tyshawn Sorey’s Perle Noire: meditations for Joséphine met Julia Bullock en geregisseerd door Peter Sellars, en een wereldpremière van de muzikale collage Ändere die Welt!, die tot stand komt onder de paraplu van [Collective Works].

Jaap van Hellenberg Hubar, de zakelijk leider van De Nationale Opera nam de prijs, tijdens de ceremonie in het Teatro Real in Madrid in ontvangst.

Jaap van Hellenberg Hubar, de zakelijk leider van De Nationale Opera. Foto: International Opera awards ©Elena del Real

In zijn dankwoord zei hij het volgende: ‘Een belangrijke missie van De Nationale Opera is het onderzoeken van de grenzen van opera. Wij wijden ons jaarlijkse Opera Forward festival aan de vernieuwende ontdekking van onze kunstvorm. Het was in dit kader dat Upload is gecreëerd. Deze prijs behoort zeker niet alleen DNO toe, maar bovenal componist, librettist en regisseur Michel van de Aa, die het applaus meer dan wie dan ook verdient voor het realiseren van Upload. Michel heeft het ongeëvenaarde talent om technologie en opera met elkaar te verbinden.” En hij pitchte meteen even bij een project dat De Nationale Opera en Michel van der Aa en de Double A Foundation in maart 2026 zullen realiseren en zei: “als er directeuren van operahuizen zijn die geïnteresseerde zijn, u weet me te vinden.”….

Hier het volledige overzicht van alle overige prijswinnaars:

Cape Town Opera Foundation Studio, geeft middelbare scholieren zonder muziekopleiding  de kans kennis te maken met muziek en daardoor eventueel verder te studeren voor professionele carrières in de muziek. De scholieren krijgen onder meer gratis zangles, pianoles, muziektheorie en meer.  In het eerste jaar zijn al verschillende studenten doorgestroomd naar beroepsopleidingen.

Aline Foriel- Destezet, echtgenote van de miljardair Philip Foriel- Destezt, ontving de Award voor Filantropie. Zij ondersteunt al vele jaren festivals als Aix-en Provence, en het Festival de Verbier, maar ook de Opéra de Paris, Opéra Royal de Versailles en nog veel meer orkesten en gezelschappen.

Beste dirigent werd Daniele Rustioni, die onder meer beloond werd voor zijn enorme hoeveelheid opera´s die hij uitvoerde. Hij dirigeerde in zijn rol als chef-dirigent bij de opera van Lyon, artistiek leider van het Orchestra della Toscane, als chef-dirigent van het Ulster Orchestra en als eerste vaste-dirigent bij de opera van München, tenminste zes volledige operaproducties in minder dan 10 maanden.

Dirigent Daniele Rustioni Foto:© Daniele Rustioni, fotograaf. ©Davide Cerati

Beste ontwerper werd Michael Levine, onder meer voor een inderdaad indrukwekkend mooie Madame Butterfly in Bregenz. In Amsterdam ontwierp hij ondermeer decors voor Rigoletto, Die Zauberflöte, Hänsel und Gretel en A Dog´s heart.

Madame Butterfly in de Bregenzer Festspiele in het ontwerp van Michael Levine.Foto:© Bregenzer Festspiele / Anja Köhler

Hier een video indruk van de Madame Buterfly productie in Bregenz, ontworpen door Michael Levine.

Dit jaar ging de Lifetime Achievement Award naar Dame Janet Baker. Hoewel ze 40 jaar geleden afscheid nam van de operabühne is de Britse mezzo-sopraan nog steeds op vele fronten betrokken bij opera.

Beste regisseur was Stefan Herheim , intendant van het  Theater an der Wien. In Nederland was hij regisseur van Jevgeni Onjegin bij De Nationale Opera en het magazine Opernwelt riep hem uit tot regisseur van het jaar in 2006, 2007 en 2010.

Beste vrouwelijk zanger werd sopraan Sabine Devieilhe, vorige week nog te bewonderen het Concertgebouw in het Requiem van Mozart onder leiding van Klaus Mäkalä.

Stéphane Degout werd tot beste mannelijke zanger uitgeroepen. De Franse bariton is geen onbekende in Nederland. Hij zong al in 2010 in Don Chisciotte in Sierra Morena, en later, in als Conte Almaviva in Le Nozze di Figaro in 2016.

Hier zijn Sabine Devieilhe en Stéphane Degout samen te horen in een duet van Händel.

De lezers van dat andere Internationale Opera Magazine kozen Pene Pati, tot zanger van het jaar. De uit Somoa afkomstige tenor Pene Pati is in Nederland wellicht bekend vanwege zijn Alfredo in La traviata bij De Nationale Opera in 2021.

Tenor Pene Pati. Foto: ©Mark Leedom

Hij werd het afgelopen jaar meerder malen gekozen als ontdekking van het jaar door Opus Klassik, won de publieksprijs en de tweede prijs in 2015 van Operalia en is een tenor om nog veel meer van te horen in de toekomst.

Una furtiva lagrima door Pene Pati.

Nardus Williams, sopraan, werd de Rising Star. Ze zong het afgelopen jaar bij English Natoinal Opera en Glyndebourne Opera.

Sopraan Nardus Williams Foto: © Watson

De sopraan is een vermaard Händel- en Mozart zangeres en zong tijdens het prijzengala in Madrid de aria van de Contessa, ´Dove sono´, uit Le Nozze di FigaroHier is Nardus Williams te horen in Chi il bel sogno di Doretta uit La rondine van Puccini.

Het beste Festival was Santa Fe Opera en Glyndebourne’s: productie van twee Poulenc werken, La Voix humaine en Les Mamelles de Tirésias in de regie van Laurent Pelly, was de beste productie van het jaar.

Een indruk van beide voorstellingen in Glyndebourne.

De beste CD- of DVD-productie werd de CD-opname van Offenbachs Le Voyage dans la lune door het koor en Orkest van de Nationale Opera van Montpellier, op het Occitane/Bru Zane label.

Hier een video impressie van de CD-productie van Le voyage dans la lune. 

Michael Spyres kreeg de Award voor beste solo-recital voor zijn CD  Baritenor op Erato. De Amerikaanse zanger zingt op deze Cd maar liefst 18 aria´s, van 15 componisten. Spyres begon zijn carrière als bariton maar studeerde 10 jaar lang verder om tenor te worden.

Baritenor Michael Spyres. Foto © Dax Bedell

Op dit album, dat dus niet voor niets Baritenor heet, zingt hij tenor aria´s maar ook stukken die meestal met baritons geassocieerd worden. Hij zegt dat de baritenor eeuwenlang een heel gebruikelijk stemtype was, dat nu echter niet of nauwelijks als zodanig meer wordt benoemd. Op de Cd wordt in hij aria´s uit drie eeuwen muziekgeschiedenis begeleid door het Orchestre Philharmonique de Strasbourg onder leiding van de chef-dirigent Marko Letonja. Verder zijn de mannen van het koor van de Opéra du Rhin te horen.

Luister en kijk hier naar baritenor Michael Spyres

En zoals bij heel veel prijzenfestivals, zoals we hier recentelijk vermeldden, viel de Opera van Frankfurt weer eens in de prijzen, dit keer voor de beste ´herontdekte opera´: Ulisse van Luigi Dallapiccola.

The Time of our Singing was de wereldpremière van het jaar. De opera, met de tekst van Peter van Kraaij, gebaseerd op de roman Richard Powers, is van Kris Defoort, die hij maakte voor de Munt.  De opera vertelt het verhaal van  twee mensen, een witte man en een zwarte vrouw,  die tijdens het historische concert van Marian Anderson voor het  Lincoln Memorial in 1939, verliefd ope elkaar worden. In de daarop volgende  turbulente halve eeuw proberen ze hun muzikale kinderen te beschermen tegen de vooroordelen waar ze zelf het slachtoffer van zijn geworden. De regie was van Ted Hoffman.

Hier de trailer van de productie.

Franz Straatman schreef over de wereldpremière van The Time of our Singing.

Nicholas Payne werd beloond voor zijn levenslange inzet voor opera, met de Good Governance Institute Leadership in Opera Award.

En tot slot werden twee theaters in de Ukraine uitverkoren tot operahuizen van het jaar, om zeer duidelijke politieke redenen; De Nationale opera van Odessa en de Lviv Opera hebben ondanks de oorlog standgehouden en vechten door voor hun toekomst.  Een reisproductie van Pique Dame door de Opera van Odessa staat nog wel gepland voor voorstellingen in Nederland (onder meer in Amare in Den Haag op 19 januari 2023), onder een flink voorbehoud. We houden u ook daarvan op de hoogte.

Opera van Lviv. Foto: © Konstantin Brizhnichenko

Verder lezen, luisteren en kijken

Hier het artikel van Jordi Kooiman over Upload uit 2021

en het artikel van Franz Straatman over het scheppinsgproces van Upload.

Hier de recensie, ook van Franz Straatman, van de meest recente (wederom gedeeltelijk digitale) opera van Michel van der Aa,The Book of water.

En de trailer van Upload

Vorig artikel

Upload van Michel van der Aa wint International Opera Award 2022 voor beste digitale opera.

Volgend artikel

Glorieuze koorzang in Benoits ‘De Oorlog’

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen