Nieuws

Seizoen Komische Oper Berlin 2020/2021

De Komische Oper Berlin brengt komend seizoen elf nieuwe producties. Centraal in de nieuwe programmering staat Kurt Weill, die onder meer met een productie van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny en een festival in februari 2021 geëerd wordt.

Barrie Kosky leidt sinds 2012 de Komische Oper Berlin. (© Jan Windszus Photography)

‘Die Show wird weitergehen!’ stelt intendant Barrie Kosky resoluut op de website van de Komische Oper. Een normale seizoenspresentatie kon hij vanwege de huidige coronamaatregelen niet geven, maar om een positief en hoopvol geluid te laten horen in moeilijke tijden besloot hij zijn plannen voor 2020/2021 toch uit te rollen.

In een video lichtte Kosky zijn keuzes toe, met korte bijdragen van artiesten:

Kurt Weill speelt een grote rol in het seizoen. Volgens de Komische Oper is de componist één van de grootste muziekrevolutionairen van de twintigste eeuw, die meer aandacht verdient. Het huis brengt een nieuwe productie van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, de onvoltooide kinderopera Tom Sawyer en een concertante première van Der Silbersee. Samen met het Berliner Ensemble en de Berliner Philharmoniker wijdt de Komische Oper in februari 2021 het festival Berlin im Licht ook aan Weill.

Het seizoen opent met een nieuwe productie van Katja Kabanova, geënsceneerd door de Nederlandse regisseur Jetske Mijnssen, met Maria Bengtsson in de titelrol en de Nederlandse mezzo Maria Fiselier als Glascha en Fekluscha.

Maria Fiselier is lid van het solistenensemble van de Komische Oper. Ze is komend seizoen behalve in Katja Kabanova ook te zien in La traviata, Die Zauberflöte, Anatevka, Die Liebe zu drei Orangen, Rusalka en Orpheus in der Unterwelt.

De lijst nieuwe producties bevat verder Pierrot Lunaire van Schönberg, Die Blume von Hawaii van Paul Abraham, Der Zigeunerbaron van Johann Strauss, Die Rache der Fledermaus, ook van Strauss, Les Boréades van Rameau, Oedipe van Enescu en Orpheus in der Unterwelt van Offenbach. Barrie Kosky neemt de meeste ensceneringen voor eigen rekening.

Zie voor een overzicht van het heel seizoen de website van de Komische Oper Berlin.

Vorig artikel

Mijn Wagner: Tannhäuser

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Anton, Floris en Jamie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.