Nieuws

Regisseur Graham Vick overleden

De Britse regisseur Graham Vick is op zaterdag 17 juli overleden. Dat maakte zijn impresariaat Groves Artists bekend. Vick was een vooraanstaand regisseur en intendant van onder meer de Scottish Opera en het Glyndebourne Festival. Graham Vick overleed, 67 jaar oud, aan de gevolgen van corona.

Graham Vick in actie bij zijn eigen gezelschap, de Birmingham Opera Company. (© Pete Ashton / Creative Commons-licentie CC BY 2.0)

In het overlijdensbericht noemt Jonathan Groves, die meer dan veertig jaar Graham Vicks impresario was, het ‘een voorrecht met hem te werken. Hij was een voortdurende bron van inspiratie en was als een broer voor me. Wat hebben we veel meegemaakt en wat zou er nog veel volgen.’

Na zijn opleiding aan het Royal Northern College of Music in Manchester was Graham Vick van 1984 tot 1994 artistiek directeur van de Scottish Opera. Daarna verbond hij zich aan het Glyndebourne Festival, waar hij zes jaar ‘director of productions’ was. Hij regisseerde er in 1992 Pique Dame en in 1994 Jevgeni Onjegin van Tsjaikovksi. Later volgden ensceneringen van onder meer Lulu, Hermione en Manon Lescaut. Zijn laatste regie voor Glyndebourne was Hipermestra in de zomer van 2017.

Het werk van Graham Vick was ook in Nederland te zien. In 1989 kocht De Nederlandse Opera een productie van de English National Opera. Ariadne auf Naxos werd in de enscenering van Graham Vick in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag opgevoerd. Sopraan Claron McFadden zong de rol van Zerbinetta, Rita Cullis die van Ariadne. Trouw noemde het een productie waarbij Vick ‘alle elementen in hun waarde liet’. Een paar jaar later kwam Opera North uit Leeds naar Rotterdam voor de door Vick geregisseerde Billy Budd van Britten. John Tomlinson zong toen de rol van Claggart.

In oktober 2004 was Graham Vick gast-regisseur bij De Nationale Opera voor Mefistofele van Boito. Gidon Saks zong de titelrol, Carlo Rizzi was de dirigent. Het was een productie waarover de meningen zeer uiteenliepen. Recensent Peter van der Lint van Trouw noteerde: ‘Op de premièreavond werd Vick bedolven onder luide golven van afkeuring die even volumineus gepareerd werden met bravo’s van schreeuwende sympathisanten.’ De recensent vond dat Vick de ‘wankele opera overlaadde met zoveel beelden dat deze uiteindelijk onherroepelijk kapseist’. de Volkskrant vermoedde in het verslag van de première dat Vick helemaal niet van de opera Mefistofele hield.

Vick maakte producties van Wagner-opera’s voor het Londense Royal Opera House, hij ensceneerde werk van Verdi voor de Scala in Milaan en regisseerde Mozart voor het festival in Salzburg. In het kader van het culturele programma van de Olymische Spelen in Londen waagde hij zich met zijn eigen Birmingham Opera Company aan een eerste complete uitvoering van Mittwoch aus Licht, uit de omvangrijke cyclus Licht van Stockhausen.

Muziekjournalist Alex Ross oordeelde in zijn artikel voor The New Yorker dat Vick van het vrijwel onuitvoerbare werk van Stockhausen – het deel Mittwoch bevat ook het ‘Helikopter-Streichquartett’ met musici in de lucht – in de handen van Vick een ‘joyously imaginative realization’ kreeg.

Heel binnenkort zou Vick Das Rheingold van Wagner regisseren in Birmingham, in zijn eigen operahuis. Hij keek ernaar uit om het werk van Wagner te presenteren. Op de website van het operahuis schreef hij: ‘I’m very excited that 30 years on from The Ring Saga we can now plan full scale Wagner in Birmingham – and cast Gods, Dwarves and Giants largely from the diverse group of singers whom we have been nurturing.’

Op Twitter reageerden veel vrienden en collega’s van Graham Vick op zijn overlijden. Dame Sarah Connolly schreef:

Ook voormalig intendant van de Nederlandse Reisopera, Nicolas Mansfield, uitte zijn bedroefdheid over het overlijden van Graham Vick:

Het Royal Opera House reageerde tevens op het nieuws:

Vorig artikel

Opera in de media: week 29 van 2021

Volgend artikel

Hermus wordt chef Belgian National Orchestra

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.