Fin de partie

[Amsterdam | 8 mrt 2019 | 17 reacties ]

Vorige maand werd György Kurtág 93 jaar. Te broos om vanuit Boedapest naar Amsterdam te komen voor de Nederlandse première van zijn opera Fin de partie. Dirigent Markus Stenz en regisseur Pierre Audi hielden woensdagavond tijdens het slotapplaus de partituur omhoog. De volle zaal beloonde de componist met nog meer bijval.

[Antwerpen | 7 mrt 2019 ]

Het Vlaamse gezelschap Muziektheater Transparant bestaat 25 jaar en viert dat op 20 maart met een speciale avond in Zaal AthenA in Antwerpen. Aan de hand van anekdotes, foto’s, filmpjes, muzikale interventies en verrassingsoptredens wordt de afgelopen kwarteeuw in kaart gebracht.

[Enschede | 7 mrt 2019 ]

Toen bas-bariton Alexander de Jong hoorde dat de Nederlandse Reisopera A Little Night Music van Sondheim ging doen, moest en zou hij een plekje in de cast verwerven. Musical is het genre waar hij zijn zangopleiding mee begon. “Het voelt voor mij als thuiskomen”, vertelt hij in gesprek over de aanstaande productie.

[6 mrt 2019 ]

Sopraan Marjon Strijk gaat haar eigen weg. Ze deed geen conservatoriumopleiding, maar begon haar werkende leven in de zorg. Pas later werd zang een serieus carrièrepad. Inmiddels is ze een veelgevraagde soliste. “Door het verpleegstersvak ben ik altijd met beide benen op de grond blijven staan.”

[Haarlem/Amsterdam | 6 mrt 2019 ]

Mezzosopraan Karin Strobos en het Nederlands Kamerorkest brengen op 15 en 22 maart muziek van Mahler en Schönberg in respectievelijk Haarlem en Amsterdam. Strobos zingt de Lieder eines fahrenden Gesellen.

[Antwerpen/Gent | 5 mrt 2019 ]

Opera Vlaanderen herneemt vanaf 10 maart Peter Konwitschny’s productie van La Juive in Antwerpen en Gent. De voorstelling was in seizoen 2014/2015 voor het eerst te zien en ontving destijds de FAUST-prijs.

[Brussel | 5 mrt 2019 ]

De Munt in Brussel brengt op 8 maart de wereldpremière van Frankenstein, een opera van de Amerikaanse componist Mark Grey. Regisseur Àlex Ollé van La Fura dels Baus verzorgt de regie.

[5 mrt 2019 ]

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 182.

Caruso a Cuba

[Amsterdam | 4 mrt 2019 | 5 reacties ]

De legendarische tenor Enrico Caruso stond nooit op de planken van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Dankzij componist Micha Hamel klonk Caruso’s echte stem er zondagavond alsnog in fragmenten uit belcantorepertoire tijdens de wereldpremière van Hamels opera over de zanger.

Cain ovvero Il primo omicidio

[Amsterdam | 4 mrt 2019 | 2 reacties ]

Wellicht curieus in het carnavalsweekend: een oratorium vol berouw en boetedoening. Maar dirigent René Jacobs bood toeters en bellen te over in zijn rigoureuze bewerking van Alessandro Scarlatti’s Il primo omicidio. Hoogmoed of briljante vrijbuiterij? Overweldigd door de hyperdramatische aanpak hoorde het Concertgebouwpubliek dat het goed was.