CD-recensies

Mingardo werpt bijzonder licht op Mahler

Nee, niet alweer een cd met liederen van Mahler, hoor ik u denken. Gelukkig toch wel, zeg ik. Want de cd van Sara Mingardo en Musici Aurei geeft ons een zeer bijzondere interpretatie.

Op het album staan Mahlers Kindertotenlieder en Lieder eines fahrenden Gesellen. Het orkest heeft echter plaatsgemaakt voor een klein kamerensemble, de zangeres beschikt over een echte ouderwetse alt en we krijgen een tussengerecht (het veel te weinig gespeelde Quartettsatz) en een toetje (Berceuse élégiaque van Busoni).

Het geluid is een beetje ouderwets, een tikje dof. Het doet mij denken aan de oude Italiaanse zwart-witfilms. Ik mag het wel, het brengt een bepaalde sfeer met zich mee, een sfeer van weemoed, nostalgie, melancholie en ‘tristesse’.

Gedeeltelijk komt het door de kamerensemblebegeleiding (met harmonium!), maar ook de stem van Mingardo klinkt ouderwets mooi. Denk aan Kathleen Ferrier, maar dan met veel meer dramatiek.

Het Quartettsatz klinkt – voor zover mogelijk – nog mooier. De tempi zijn een beetje aan de hoge kant en af en toe is het een beetje vals, maar dat deert niet. De emoties spetteren ervanaf, en daar gaat het in muziek om. Althans voor mij.

Het idee om met de Berceuse élégiaque het programma af te sluiten is niet minder dan briljant. We blijven in dezelfde sferen. Een cd om te koesteren!

Vorig artikel

Concertgebouw trapt jubileumseizoen af

Volgend artikel

49e Vocalisten Concours van start

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski