Operarecensie

Jonge stukken openen Opera per Tutti

Het nieuwe seizoen van Opera per Tutti is begonnen. Met jong talent en repertoire dat operacomponisten op jeugdige leeftijd schreven, reizen de ‘Jonge stukken’ de komende maanden door het land. De start in de Amsterdamse Vondelkerk was veelbelovend.

Mylou Mazali (links) tijdens de voorjaarsserie van De Jonge Stukken.
Mylou Mazali (links) tijdens de voorjaarsserie van De Jonge Stukken.

De operajunk, zeker als die Wagner-verslaafd is, komt deze week aardig aan zijn trekken in het optimaal beleven van zijn of haar verslaving. De dealers wonen dezer dagen in Rotterdam, Amsterdam en Enschede en ze leveren wat je maar wilt: een lijntje Holländer snuiven, een pittige shot Siegfried zetten of een geestverruimende trip Tristan. Wie er tijd en geld voor heeft, kan in zeven dagen tijd flink wat zware opera bij elkaar spuiten en slikken.

Maar er is meer. Meer, en heel anders. Vier solisten, een piano, een sfeervolle kerk in het centrum van Amsterdam. Geen stevige genotsmiddelen hier, maar een muzikaal glaasje sherry.

Opera per Tutti opende zijn seizoen op donderdag in de Amsterdamse Vondelkerk met een goed bezette zaal, met vooral veel fans. Fans van de wat lichtere opera en van de informele en laagdrempelige manier waarop die wordt gebracht door Mylou Mazali en haar ‘Jonge Stukken’.

Voor een zaal trouwe bezoekers (‘Als je een keer geweest bent blijf je terugkomen’, hoorde ik naast me zeggen) presenteerde artistiek leidster Mylou Mazali een deel van haar ‘oogst’ voor de komende maanden. Twee studenten van de Dutch National Opera Academy – de Nederlandse sopraan Ella Rombouts en de Franse bariton Clement Dionet – en verder tenor Leon van Liere en Mazali zelf. De pianobegeleiding kwam van de Franse pianist Benjamin Spa, die met grote nuchterheid zijn werk deed.

Het muzikale hoogtepunt lag bijna letterlijk in de eerste minuten van het concert. De fragmenten uit Così fan tutte van Mozart kregen een zorgvuldige behandeling en kwamen prachtig tot hun recht. Wat een beperking kan zijn – alleen pianobegeleiding – was in dit geval een forte. Het terzet ‘Soave sia il vento’, het ‘Secondate’ en andere fragmenten klonken in de ruimtelijke maar niet galmende akoestiek van de Vondelkerk en het was meteen al mooi.

Carmen, waaruit daarna een aantal stukken volgden, is een wat veilige keuze, maar het scheelde dat de overbekende aria’s niet waren opgenomen. In ‘Parle-moi de ma mère’ kleurden de stemmen van sopraan Ella Rombouts als Micaela en tenor Leon van Liere als Don José fraai met elkaar. De zanger, die kort geleden in een interview op Place de l’Opera liet weten zijn techniek en ervaring vooral graag in te zetten om ‘lekker te zingen’, bewees dat dat in deze setting uitstekend lukte.

Echt theatraal werd het in de confrontatie van Don José met de ravissante Carmen van Mylou Mazali. Zij speelde met verleiding en passie, hij was de serieuze, vertwijfelde brigadier. Zij brutaal en uitdagend, hij ongemakkelijk over de directheid van de donkere schone. Het was spannend en op het scherpst van de snede.

Na de pauze was de kleding en het repertoire deftiger, met belcanto van Bellini (I Puritani) en de romantische opera Der Freischütz van Weber. Hier kreeg sopraan Ella Rombouts de kans haar riante geluid te laten horen. Ze zingt gemakkelijk, soms ietsje gemakkelijker dan haar acteren, en heeft een hoogte die hier en daar een duel aanging met de bakstenen van de Vondelkerk. De sopraan won het gevecht steeds, overigens.

Bariton Clement Dionet heeft volgens zijn biografie veel ervaring met wat ouder repertoire, maar hield zich vocaal prima staande. Hij zou zijn lichte bariton van mij nog wat zwaarder en krachtiger mogen inzetten hier en daar.

Op een enkele solo na waren er in het programma vooral duetten, terzetten en aan het einde zelfs een kwartet. Dat bood de zangers de kans om hun vocale kwaliteiten met elkaar te meten. De bariton had een solo en ook mezzo Mylou Mazali liet haar soepele geluid solo horen in een stuk uit Der Freischütz.

Het was een avond vol muzikaliteit en humor. Die had soms het gevaar in zich dat de diepgang werd weggelachen, al leek het publiek daar allerminst een probleem mee te hebben.

Dit programma is met dezelfde cast nog op 6 oktober in Laren te zien. Op de andere locaties – Maastricht, Groningen en Dordrecht – zijn de komende maanden andere groepjes Jonge Stukken te bewonderen.

Mylou Mazali, die de avond presenteerde, riep het aanwezige, doorgaans wat oudere publiek op voor de volgende keren ook jonge stukken uit te nodigen. Al bleef de oude buurvrouw die men mee zou kunnen vragen ook van harte welkom.

Als ik u was, een jong stuk of desnoods een oude buurvrouw, zou ik die uitnodiging niet weigeren.

Zie voor meer informatie de website van Opera per Tutti.

Vorig artikel

Hallenberg zingt aria's van Rossini's muze

Volgend artikel

Opera in de media: week 39

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.