Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Cité de l’Opera: Willard, Joan en Elza

28 maart 2017 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 82.

To the Batcave!
Het gebeurt. Zelfs in de programmabrochure van het Opera Forward Festival, dat De Nationale Opera deze weken organiseert, ontbreken bij enkele grote producties de namen van de zangers.

Peter terug naar de bron
Er schijnen nog mensen nachtmerries te hebben van zijn spraakmakende regie van Salome, enkele jaren geleden bij De Nationale Opera. Hij beschouwt zichzelf niet als vertegenwoordiger van het regietheater. “My stagings aim to return to the roots.”

Matthew met Idomeneohaar
In het pauze-interview tijdens de Live in HD-vertoning van Idomeneo uit de Metropolitan Opera afgelopen weekend liet tenor Matthew Polenzani weten nog maar net aan Twitter begonnen te zijn. Hij heeft iets meer dan zeshonderd volgers, waaronder de Bayerische Staatsoper. En Place de l’Opera natuurlijk.

Met-ster Polenzani is openhartig in een interview met Jenna Douglas van Schmopera. Ook over de grenzen van zijn succes: “I’m totally aware that the day is coming when nobody will be waiting for me.”

Damrau is op weg naar Europa
Ook Diana Damrau nam in de Met een clip op. Ze onthult wat ze de komende tijd in Dresden gaat zingen.

Brood op de plank
Tenor Ilker Arcayürek was onlangs nog in Nederland voor Mozart en Schubert, maar duikt nu op Bach. Voor hem en veel van zijn collega’s is het passietijd, met veel werk en veel Bach.

Appl-babbel
Een journalist van The Guardian liet een legendarische hoeveelheid schoolkrantvragen los op bariton Benjamin Appl. Onthullend: wat zingt hij onder de douche? Niks. Appl práát onder de douche.

Jenny was in Amsterdam
Jenny Camilleri van Opera Today bezocht Fortress Europe tijdens het Opera Forward Festival. Ze miste het kookpunt in de voorstelling, maar dichtte Yavuz Arman İşleker “much vocal beauty and dignity” toe.

Garsington in de verkoop
De verkoop van kaarten voor de voorstellingen van Garsington Opera komende zomer is begonnen. Er is Nederlandse inbreng. Jac van Steen dirigeert Pelléas et Mélisande en bariton Quirijn de Lang zingt Selim in een herneming van Il turco in Italia. De Lang komt graag op Garsington en heeft goede herinneringen aan zijn eerste Selim daar: “I especially remember the act two duet with Geoffrey Dolton as Geronio, where I try to buy his wife from him.”

Trump is zuinig
Initiatieven als Merola Opera, het jongtalentprogramma van de opera in San Francisco, drijven op financiële ondersteuning van onder meer de National Endowment for the Arts, het Amerikaanse subsidieprogramma. President Trump overweegt dat op te heffen.

Henk zag Wozzeck
Eén van de minder bekende onderdelen van het Opera Forward Festival was de workshop schrijven over opera. Schrijver/filmcriticus Henk Bovekerk deed mee en ging tweemaal naar Wozzeck. Het was zijn derde opera. Ever. Zijn ervaringen deelde hij op Vice.

Aan het zuurstof
Opera zingen is zwaar voor lichaam, stem en luchtwegen. Gelukkig is er moderne medische techniek.

Butterfly in Londen
De Madama Butterfly van het Royal Opera House komt op 30 maart in de bioscopen. Kate Hopkins legt alvast wat achtergronden uit.

De geest van Joan Collins
Na de recensie van Laura Servidei voor Bachtrack over Agrippina van Opera Vlaanderen (“thoroughly enjoyable”) is men geneigd de Vuitton-koffers te pakken, een Hermès-sjaal om te draperen en in een kostuum van Gucci naar Antwerpen te reizen.

Elza over leven en zingen
Sopraan Elza van den Heever maakte afgelopen weekend indruk als Elettra in Idomeneo, in de Live in HD-vertoning in de bioscopen. Haar verhaal heeft parallellen met dat van de rol: “I have always felt like the odd one out.”

Masterclass in Amsterdam
Bas-bariton Sir Willard White is in Amsterdam voor Wozzeck. Hij deelde zijn kennis en ervaring met de studenten van de Dutch National Opera Academy.

Yannick met Holländer in New York
Eind april dirigeert Yannick Nézet-Séguin de opera Der fliegende Holländer bij de Metropolitan Opera in New York. Het koor twitterde over de voorbereidingen en juist op dat moment zat Yannick, net na zijn tournee met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ook in de partituur. De opera is niet nieuw voor hem, zo weten we uit de eerste hand. Zijn eerste Holländer dirigeerde hij in Nederland, in 2013.

London leeft
Mezzosopraan Sarah Connolly twittert geregeld, met relatief veel teksten over politiek. De foto met deze tekst kwam afgelopen week, na de aanslag in Londen, voorbij. We vermoeden dat Noël Coward of P.G. Wodehouse erachter zit.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.