CD-recensies

Simon Rattle dirigeert fraaie Rheingold

Sir Simon Rattle en Richard Wagner: ze kennen elkaar al lang, maar zijn nog lang niet op elkaar uitgekeken. De Britse dirigent voegde onlangs een nieuwe opname aan zijn Wagner-discografie toe: Das Rheingold.

Rheingold RattleAan opnamen van de complete Ring des Nibelungen – laat staan de afzonderlijke delen – geen gebrek. Maar blijkbaar is de dorst naar meer (bij de consument of de dirigent?) niet te stillen. Je hebt de ene opname nog niet eens goed beluisterd of een nieuwe dient zich alweer aan.

Simon Rattle is geen beginneling wat Wagner betreft. Tussen 2006 en 2010 dirigeerde hij de complete Ring-cyclus in zowel Aix-en-Provence als Bayreuth. Maar “everything the conductor Sir Simon Rattle touches turns to gold”, en dus werd Das Rheingold weer op de lessenaars gezet, deze keer bij het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Daar dirigeerde Rattle in april 2015 een concertante uitvoering van het eerste Ring-deel en die is nu op het eigen label van het orkest uitgebracht.

De uitvoering wordt gedragen door de bas-baritons Michael Volle (Wotan) en Tomasz Konieczny (Alberich). Vooral de laatste weet me bijzonder te imponeren. Zijn stem is zo groot dat ik er bijna door omvergeblazen word en de manier waarop hij de slinkse sluwheid in zijn stem weet te leggen, doet mij kirren van plezier. Beter krijgt u het niet.

Volles stem heeft, ondanks een flinke portie zeer aangename lyriek, ook iets dwingends. Echt een oppergod naar wie geluisterd moet worden. In Janina Baechle krijgt hij bovendien een partner van formaat: haar Erda is misschien niet echt mooi, maar ook zij dwingt tot luisteren.

Elisabeth Kulman is een prima, hoewel enigszins lichte Fricka (waarom geen alt?) en de reuzen vinden in Peter Rose (Fasolt) en Eric Halfvarson (Fafner) zeer goede vertolkers.

Helaas klinkt Burkhard Ulrich (Loge) minder aangenaam in mijn oren. Zijn stem vind ik een beetje schel en bij vlagen brullerig. Al past het misschien bij het karakter van Loge…

Rattle houdt het orkest licht en sprankelend, daar houd ik van. Het is alleen jammer dat de opname zelf onevenwichtig is. De eerste cd houdt abrupt bij het geklaag van Mime op. Was het niet mogelijk om de hele derde scène naar de tweede cd te verplaatsen?

Hieronder een impressie van de repetitie:

https://www.youtube.com/watch?v=0Jff4DXJJYQ

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Plácido, Sarah en Doris

Volgend artikel

Foyeravond warmt op voor Carmélites

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

7Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    28 oktober 2015 at 23:31

    Volgens mij heet de soliste die op deze opname Erda zingt Janina Baechle. Over ‘kirren van plezier’ gesproken: graag had ik gelezen hoe de bijdrage van Annette Dasch is geweest. Deze topsopraan zingt hier immers de rol van Freia.

  2. Basia Jaworski
    29 oktober 2015 at 10:18

    Mijn oprechte excuses voor de tikfout en dat ook nog eens twee keer! De mezzo heet inderdaad Baechle en niet Blechle. Het is aangepast!

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    29 oktober 2015 at 10:50

    Prima Basia, maar wat vond je eigenlijk van Annette Dasch?

  4. Basia Jaworski
    29 oktober 2015 at 12:31

    Geen recensie is ook een recensie, Maarten-Jan 🙂

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    29 oktober 2015 at 13:17

    Kan ik daaruit opmaken dat Dasch’ aandeel in Das Rheingold volgens jou niet de moeite waard is?

  6. Onno
    29 oktober 2015 at 17:22

    Maarten-Jan: dan maar op 10 november naar het Muziekgebouw aan ´t IJ voor haar liedrecital (Schumann en Mendelssohn). Ik verheug me er zeer op.

  7. Maarten-Jan Dongelmans
    29 oktober 2015 at 23:59

    Onno: je maakt me heel nieuwsgierig. Dank voor de tip.