AchtergrondInterviews

Genomineerd: sopraan Channa Malkin

Afgelopen week werden de drie genomineerden voor de GrachtenfestivalPrijs 2020 bekendgemaakt. Violist Shin Sihan, sopraan Channa Malkin of pianist Daan Boertien neemt in augustus de prijs in ontvangst. Eerder deze week spraken we met Daan Boertien, nu komt Channa Malkin aan het woord. ‘De nominatie is een totale verrassing en een grote eer.’

Daan Boertien, Channa Malkin en Shin Sihan. (© Melle Meivogel)

Voor Channa Malkin komt de nominatie in een bijzondere periode in haar loopbaan en leven. In een tijdspanne van minder dan een jaar kreeg ze een kind, bracht ze haar eerste solo-cd uit en ontwikkelde ze met violiste Anastasia Kozlova de voorstelling Händel goes Tinder.

‘De afgelopen tijd heb ik werk gedaan dat veel voor mij persoonlijk betekent’, vertelt de jonge sopraan. ‘Dat maakt de nominatie een grote eer. Voor mij is het een bevestiging dat andere mensen zien en waarderen waar ik mee bezig ben.’

Omdat de GrachtenfestivalPrijs niet iets is waar je je voor aanmeldt, kwam de nominatie als een ’totale verrassing’, vertelt Malkin. ‘Je doet je werk natuurlijk niet om ergens voor genomineerd te worden, maar het is wel heel fijn. Het biedt nieuwe kansen en die aanmoediging is heel belangrijk.’

De nominatie op zichzelf is al een prijs, meent Malkin, omdat er een recital in de wintertuin van Hotel Krasnapolsky tijdens het aanstaande Grachtenfestival aan verbonden is. ‘Ik krijg carte blanche. Samen met een musicus naar wie ik opkijk mag ik mijn eigen programma samenstellen. Ik heb repertoire gekozen waarmee ik terugga naar mijn culturele en persoonlijke roots. Daar houd ik van.’

Händel goes Tinder

Channa Malkin maakte al op 16-jarige leeftijd haar debuut bij De Nationale Opera, waar ze Barbarina zong in Le nozze di Figaro. Ze studeerde zang bij Charlotte Margiono aan het Utrechts Conservatorium en ontwikkelde zich daarna verder bij onder meer het programma Nieuwe Stemmen van Operadagen Rotterdam en het talentontwikkelingsprogramma van De Nationale Opera, waar ze onder meer cover voor de rol van Dalinda in Ariodante was.

De afgelopen tijd trad ze onder meer op bij Holland Baroque, het Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Met haar eigen voorstelling Händel goes Tinder gaf ze in 2019 meer dan dertig voorstellingen, onder meer op Wonderfeel en het Grachtenfestival. In september vorig jaar presenteerde ze de cd Songs of Love and Exile, een verzameling Sefardische liederen, gecombineerd met een liederencyclus van Castelnuovo-Tedesco, opgenomen met gitarist Izhar Elias.

De komende tijd zou de jury van de GrachtenfestivalPrijs Malkin en de andere genomineerden actief volgen. Door de sluiting van de theaters en concertzalen vanwege de coronamaatregelen wordt dat echter lastig. ‘Heel stom, want ik had juist in april en mei veel staan’, zegt Malkin. ‘In juni en juli is het voor mij rustiger. Ik ben benieuwd hoe de jury dat gaat aanpakken. Wellicht hebben ze al optredens van mij gezien.’

‘Ik heb nog wel een paar optredens vóór het Grachtenfestival staan die op dit moment nog niet zijn afgezegd’, vult ze aan. ‘Op 28 juni breng ik met Izhar Elias ons programma Song of Love and Exile op CityProms Leeuwarden en met Izhar en La Sfera Armoniosa treed ik op 9 augustus op bij het Hofjesfestival Alkmaar.’

Rotsituatie

Malkin heeft door de coronacrisis dertien concerten en voorstellingen zien wegvallen. Zo zou ze deze maand in CC Amstel de première van Non muore mai zingen, een voorstelling van het nieuwe operagezelschap Studio Salix, begeleid door pianiste Reinild Mees en geregisseerd door Rennik-Jan Neggers. Verder had ze optredens met onder meer het Ad Mosam Barok Ensemble en La Sfera Armoniosa op de planning staan.

Channa Malkin: ‘We proberen elkaar te ondersteunen, maar het is gewoon een rotsituatie.’ (© Bettiena Drukker)

‘Eén van de eerste afzeggingen kwam van de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen, waar we eind mei een Engelse versie van Händel goes Tinder zouden brengen’, vertelt ze. ‘Dat was erg balen. We hopen dat we er volgend jaar alsnog naartoe kunnen.’

Voor Malkin zit er op dit moment weinig anders op dan werkloos thuis te blijven, net als alle zangers en musici. ‘Ik loop grote bedragen mis. Gelukkig heb ik een man met een vaste baan, maar ik ken collega’s die nu echt in de problemen zitten. Het is mooi dat de overheid bijstand aanbiedt, maar dat valt in het niet bij wat velen verdiend zouden hebben.’

Malkin is lid van het Platform voor Freelance Musici en heeft daarbinnen ook contact met een subgroep van hoofdzakelijk zangsolisten. ‘We zijn veel met elkaar in gesprek, bijvoorbeeld op Facebook. We proberen elkaar te ondersteunen, maar het is gewoon een rotsituatie.’

Enige lichtpuntje is dat Malkin nu veel tijd met haar bijna eenjarige zoontje heeft. ‘Daarnaast probeer ik een paar uur per dag te gebruiken om muziek in te studeren. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een auditie, die nu helemaal online zal plaatsvinden. Het is wel grappig om zo’n auditieopname te maken: met een pianotrack in je oor moet je proberen de sfeer van een performance neer te zetten.’

Malkin gaat binnenkort ook aan de slag met haar repertoirekeuze voor het Grachtenfestival-recital. En ze gaat zich verdiepen in de partituur van Peter Grimes. In september zingt ze ‘Niece 2’ in Brittens opera in de openluchtproductie achter de dijk bij Paesens-Moddergat in Friesland. De twee Nieces werken in de plaatselijke pub, waar ze ook de mannen ‘vermaken’. Malkin ziet vooral uit naar het kwartet van de Nieces met Ellen Orford en Auntie. ‘Dat is één van de meest ontroerende scènes van de hele opera’, vertelt ze. ‘Ze bezingen de trieste aard van de relatie tussen mannen en vrouwen.’

‘De productie belooft heel spectaculair te worden’, vervolgt Malkin. ‘Het Wad als achtergrond, een groot koor, een groot orkest: hopelijk gaat het door!’

Zie voor meer informatie over Channa Malkin haar persoonlijke website.

Vorig artikel

Ondernemingsraad DNO: behandel zzp'ers gelijk

Volgend artikel

Studio Nibelheim: Henk Neven werkt thuis

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.