Achtergrond

Fotoreportage: Op de filmset van The Other

Geen liveproductie deze zomer, wel een operafilm. Opera Spanga richtte na een week geluidsopnames de filmset in voor The Other, de vijfde operaspeelfilm van het Friese gezelschap. Place de l’Opera volgt door middel van beeldreportages het proces.

Een week lang werkten cast, koor en ensemble aan de geluidsopnames van The Other, een opera van componist Floris van Bergeijk en librettist Jonathan Levi. Inmiddels is de stal aan de Lindedijk 11 in Spanga omgetoverd tot een filmset en werken de zangers en het regieteam aan het playbacken van de zang en aan de projecties op een LED-scherm die de film moeten inkleuren.

De zangers hebben net de geluidsopnames afgerond. Vooraan staan solisten Eric Reddet, Aylin Sezer en David Visser. Achter hen het koor, bestaande uit Sasja Haeck, Hansje van Welbergen, Koen Masteling en Maarten van Wijk.
Bariton David Visser speelt de Friese matroos Durk. Hij wacht in kostuum tot de repetitie begint.
Backstage liggen alle rekwisieten uitgestald op een tafel. Tijdens het repeteren vroeg regisseur van Corina van Eijk of de touwtjes van de geldbuidels afgeknipt konden worden, zodat de buidels gemakkelijker open zouden gaan. 
Sopraan Aylin Sezer luistert geconcentreerd naar de aanwijzingen van Corina van Eijk (in gestreept shirt). Ook David Visser wacht op aanwijzingen. Links het LED-scherm waarop het decor geprojecteerd wordt. 
De matrozenpetjes zijn net gewassen en hangen buiten te drogen op het wasrek.
Corina van Eijk neemt minutieus een scène door met twee jonge matrozen, gespeeld door Koen Masteling en Maarten van Wijk. Eén van de technici heeft net een grote paraplu (rechts op de foto) over een tafel met apparatuur geplaatst, tegen de vogelpoep. De zwaluwen vliegen namelijk in en uit. 
Regieassistent Luke Mitchell geeft David Visser aanwijzingen over zijn lichaamshouding. Aylin Sezer, die Cesaria speelt, is al op de juiste plek gaan liggen. Op de achtergrond een landschapstafereel met koeien. 
Tenor Eric Reddet speelt de Spaanse koopman Espinoza. Hij wacht in kostuum tot de projecties op het LED-scherm te zien zijn en de repetitie begint. ‘Het licht is geweldig, het decor is prachtig, de repetities verlopen soepel’, vertelt hij. ‘Ik voel mij ook heel erg verbonden met het verhaal, dat raakt mij persoonlijk. Alles bij elkaar maakt het dat ik mij hier helemaal op mijn plek voel.’ 
Vorig artikel

Festival Oude Muziek presenteert plannen

Volgend artikel

Opera in de media: week 33 van 2020

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.