Binnenkort

ZaterdagMatinee brengt concertante Fidelio

De NTR ZaterdagMatinee voert op zaterdag 29 maart Beethovens enige opera Fidelio op in het Concertgebouw in Amsterdam. Emma Bell zingt de titelrol, Burkhard Fritz is haar geliefde Florestan en Gerrit Prießnitz staat op de bok.

Emma Bell (foto: Paul Foster-Williams).
Emma Bell (foto: Paul Foster-Williams).

De ZaterdagMatinee noemt Fidelio “de beste mislukte opera aller tijden”. Volgens de concertserie zit het werk, dat in 1805 als Leonore in première ging en pas in 1814 zijn definitieve versie kreeg, overal net tussenin: Singspiel, dramatische opera, oratorium… “Tegelijk creëerde Beethoven als vanuit het niets de romantische Duitse opera”, stelt de Matinee.

De opera vertelt het verhaal van de politieke gevangene Florestan, die gered wordt door zijn vrouw Leonore. Leonore verkleedt zich als man (Fidelio) en gaat in de gevangenis werken waar haar man opgesloten zit. Zo weet ze hem uiteindelijk te bevrijden.

De oorspronkelijke gesproken teksten uit Fidelio zijn in de concertante uitvoering van de ZaterdagMatinee vervangen door een tekst op basis van Roccos Erzählung uit 1985, van Walter Jens. Ze worden uitgesproken door Stephan Rehm.

De titelrol van Fidelio wordt vertolkt door Emma Bell, die voor het eerst in Nederland zal optreden. De Engelse sopraan trad eerder op bij onder meer de Scala in Milaan, het Royal Opera House en de Komische Oper Berlin.

Tenor Burkhard Fritz zingt de partij van Florestan. Fritz zong in september 2010 een hoofdrol in Les vêpres siciliennes bij De Nationale Opera.

Oliver Zwarg zingt Don Pizarro en Konstantin Wolff is Don Fernando. Dimitry Ivashchenko vertolkt de rol van Rocco, Sofia Fomina is Marzelline en Jussi Myllys zingt Jaquino. Fomina en Myllys treden net als Bell voor het eerst in Nederland op.

Nederlandse inbreng is er van tenor Erik Slik. Hij zingt de eerste gevangene. Vitali Rozynko is tweede gevangene.

Het Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor staan onder leiding van Gerrit Prießnitz. Het koor is ingestudeerd door Matthias Brauer.

De uitvoering van Fidelio begint om 13.30 uur in de Grote Zaal van het Concertgebouw en wordt ook live uitgezonden op Radio 4. Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

San Diego Opera gaat in juni sluiten

Volgend artikel

De Munt presenteert seizoen 2014/2015

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. stefan caprasse
    20 maart 2014 at 12:20

    “De beste MISLUKTE opera”??? Met een beetje (veel) slechte wil kan men dat van vele opera’s zeggen!

  2. kersten
    20 maart 2014 at 15:55

    Ik heb dat `onevenwichtige` dat Fidelio wordt toegedicht nooit zo begrepen. Het in een dramatische opera verkerende aanvankelijke Singspiel heb ik altijd juist als een verrassend sterk punt ervaren. En:`oratorium`? Wordt daarmee soms het melodrama in de kerkerscène na Florestans aria bedoeld? Vind ik eveneens een als rustpunt functioneel element. Ik verdenk de critici wel eens van terugredeneren: wat als Beethoven in plaats van tien jaar worstelen de `definitieve` versie in één ruk zou hebben geschreven?

  3. kersten
    20 maart 2014 at 16:16

    (PS)
    Maar wellicht ben ik een typisch geval van `liefde maakt blind`, tenslotte ben ik geen musicoloog o.i.d.!

  4. stefan caprasse
    20 maart 2014 at 18:41

    Neenee, U hebt volledig gelijk, van oratorium heeft Fidelio trouwens absoluut niets, het is een zuivere (en prachtige!) opera! Hooguit kan men zeggen dat de finale, waar de ‘moraal’ door alle (onpersoonlijk geworden) solisten en het koor gezongen wordt, iets weg heeft van passages uit de finale van de 9e symfonie. Maar ook in andere opera’s worden aan het einde de ‘moraal’ gezongen : de 3 Da Ponte opera’s van Mozart, zelfs in The Rake’s Progress.
    Overigens, er zijn andere opera’s die bij het oratorium “aanleunen” : Parsifal (I & III), Samson et Dalila (I & III), La Damnation de Faust,zelfs sommige passages van Die Zauberflöte, maar ik beschouw ze allemaal als volwaardige opera’s, die het beste scenisch tot uiting komen. Het ene werk is dramatischer, het andere werk is meer statisch, meer ritueel; opera is een van de meest verscheidene kunstvorm die er is, dat maakt er oa juist de charme van uit!

  5. 20 maart 2014 at 22:40

    Helemaal eens met Kersten!

    Ik heb de opera ook altijd met heel veel plezier gezongen (Leonore), en nooit begrepen waarom zoveel sopranen zich er
    niet aan wilden wagen omdat Beethoven zogenaamd slecht voor de stem schreef. Integendeel, ik vond het altijd een fijne partij, en zou het graag weer zingen!