AchtergrondBinnenkort

De agenda van: Sarah Connolly

Het is nog volop vakantie, maar seizoen 2014/2015 kondigt zich alweer aan. De komende weken duiken we geregeld in de agenda van bekende namen, om u alvast een blik te gunnen op hun plannen en projecten. Deze keer: Sarah Connolly.

Sarah Connolly (foto: Malcolm Crowthers).
Sarah Connolly (foto: Malcolm Crowthers).

In Groot-Brittannië is Sarah Connolly ‘opera royalty’, maar Nederland kent haar op operagebied vooral als uitzendkracht. In 2008 viel ze één avond in voor een zieke Lawrence Zazzo, in een productie van Giulio Cesare bij De Nationale Opera. En nadat Joyce DiDonato een paar jaar later een tournee met Ariodante moest afzeggen – met onder meer een stop in Amsterdam – sprong Connolly wederom in de bres.

Gelukkig was ze ook een keer met een eigen productie te zien in het Amsterdamse Concertgebouw: Dido and Aeneas van Purcell. En er waren de solorecitals, meestal met pianist Julius Drake. Voor het komende seizoen staat weer een recital in Amsterdam in de agenda van de Britse mezzo, op 17 februari 2015.

Connolly wisselt de komende maanden opera en oratorium af met liedrecitals in onder meer Wigmore Hall in Londen, New York en Duitsland. Haar laatste recital van 2014/2015 vindt plaats tijdens de Schubertiade van Schwarzenberg. In het rijk gevulde programma van de augustuseditie staat Connolly geprogrammeerd op de 24e, tussen optredens van Christoph Prégardien een dag later en Luca Pisaroni een dag eerder.

Haar enige grote rol in een geënsceneerde productie zingt Connolly vanaf 5 december in Londen. Naast Stephen Gould en Nina Stemme is ze zesmaal Brangäne in Tristan und Isolde van Wagner. Het Royal Opera House brengt deze coproductie met de Houston Opera, in een regie van Christof Loy en onder muzikale leiding van Antonio Pappano. Connolly zong de rol van Brangäne eerder in 2009 in Glyndebourne.

De opera L’Incoronazione di Poppea van Monteverdi staat ook op Connolly’s planning, maar dan gaat het om een eenmalige uitvoering in de driejarige serie Monteverdi-opera’s die de Academy of Ancient Music in het Londense Barbican presenteert. De uitvoering op 4 oktober wordt geregisseerd door Alexander Oliver en achter het klavecimbel gedirigeerd door Richard Egarr. Connolly is Nerone – net als in Barcelona in 2009 – en in de andere rollen staan onder anderen Lynne Dawson, Iestyn Davies en Matthew Rose.

Hieronder een fragment uit de opvoering van L’incoronazione di Poppea in Barcelona, met Sarah Connolly in de rol van Nerone:

Op 18 september, ongeveer op het moment dat Anna Larsson het lied van de Waldtaube zingt tijdens de uitvoering van de complete Gurre-Lieder in Amsterdam, brengt Sarah Connolly dat werk tijdens een concert in Londen. Ze is dan te gast bij de London Sinfonietta.

De mezzosopraan is ook in verschillende concertoptredens te horen komend seizoen. Van 30 oktober tot 2 november zingt ze Mahlers tweede symfonie, ‘Auferstehung‘, bij het Philadelphia Orchestra onder leiding van chef Yannick Nézet-Séguin in het eigen huis van het orkest, de Verizon Hall in Philadelphia.

Hieronder een interview met Sarah Connolly over haar liefde voor Mahler:

Begin oktober doet Connolly tweemaal het Barbican in Londen aan. Na Poppea op 4 oktober is daar op 8 oktober het Requiem van Mozart te horen, gespeeld door het Orchestra of Classical Opera. Bekende Britse collega’s van Connolly staan naast haar op het podium, waaronder Sophie Bevan en John Mark Ainsley.

In januari 2015 maakt Connolly een korte tournee door Groot-Brittannië met de Britten Sinfonia. Ze zingt tijdens die drie concerten in Cambridge, Londen en Norwich de cyclus Eight Poems of Emily Dickinson van Aaron Copland en A History of the Thé Dansant van Richard Rodney Bennett. Het recente werk van de in 2012 overleden Bennet spreekt Sarah Connolly zeer aan.

Ook in Salzburg staat ze dit seizoen op een podium. Niet tijdens de Festspiele, maar als gast van het Mozarteum Orchester onder leiding van Ivor Bolton. In de zondagmatinee van 1 maart zingt ze The Dream of Gerontius van Edward Elgar.

Het Bachfest van het Gewandhausorchester brengt haar in juni 2015 naar Leipzig, echter niet voor Bach, maar voor een uitvoering van het Stabat Mater van Rossini. Op 11 en 12 juni zingt Connolly dat werk onder leiding van Ricardo Chailly in het Gewandhaus.

En op één van de vele avonden dat ze ergens op de wereld zingt, namelijk op 17 februari 2015, is de mezzo weer in Nederland. In de Kleine Zaal van het Concertgebouw brengt ze met Julius Drake een programma met Mahlers Rückert-Lieder, Schumann en werk van Ivor Gurney. Ze heeft uitgesproken opvattingen over de mogelijkheden en grenzen van het lied, de art song, zo blijkt uit het interview dat Place de l’Opera vorig jaar met haar had.

Vorig artikel

Verbier showt topzangers in Don Carlo

Volgend artikel

Opera in de media: week 32

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.