AchtergrondBinnenkortFeatured

Joseph Calleja terug in Amsterdam

Hij staat nu nog Puccini’s Rodolfo te zingen in Londen, maar over een kleine twee weken treedt tenor Joseph Calleja aan in het Concertgebouw in Amsterdam voor zijn tweede soloconcert in de Grote Zaal. Het thema: de liefde. Calleja: “Bijna alles in het leven draait om liefde.”

Joseph Calleja (foto: Simon Fowler / Decca).
Joseph Calleja (foto: Simon Fowler / Decca).

Wat maakt Joseph Calleja één van de grootste tenoren van dit moment? Als je er de nodige recensies op naslaat, keert één aspect telkens terug: de klank van zijn stem. Zijn timbre is, meer nog dan zijn présence op het toneel en zijn onberispelijke zangtechniek, bepalend voor de successen die hij overal ter wereld viert.

“Je kunt de gouden, mediterraanse zonneschijn in zijn stem horen”, schreef een recensent van NPR. Een collega van de New York Times omschreef zijn instrument als “puur, zonnig en sterk”. En The New Yorker deed daar nog een schepje bovenop: “Zijn grote, honingzoete klank is de puurste en meest aansprekende Italianate sound sinds Pavarotti.”

Feest in Nederland

Nederlandse zangliefhebbers konden al vroeg in de carrière van de tenor met Calleja kennismaken. Hij zong in 1997 in Maria Stuarda bij de Nederlandse Reisopera, nog maar 19 jaar oud, en in 2004 keerde hij terug voor een reeks voorstellingen van Rigoletto bij De Nationale Opera. Het was “één van de mooiste perioden in mijn carrière”, vertelde Calleja vorig jaar in een interview voor het operaboek Libretto.

Na Rigoletto gingen bijna tien jaar voorbij voordat de tenor weer in ons land te zien was. Maar het wachten werd op 31 januari 2013 beloond met een “adembenemend debuut” in het Concertgebouw, aldus de recensie op Place de l’Opera.

Rond die tijd was Calleja al in gesprek met het Concertgebouw over een tweede optreden. “Maar eerst moest natuurlijk blijken of ik tickets kon verkopen”, zei hij in het Libretto-interview. “Gelukkig zat de zaal bij dat eerste concert helemaal vol. Het was echt een feest.”

Logischerwijs werd Calleja teruggevraagd voor dat tweede optreden, dat op maandag 22 juni met hulp van Het Gelders Orkest onder Frederic Chaslin gaat plaatsvinden.

Met Netrebko

Voordat Joseph Calleja naar Amsterdam vliegt, is hij eerst live mee te maken in 34 bioscopen in het land. Hij zingt op woensdag 10 juni in de live-vertoning van La bohème vanuit het Royal Opera House (ROH) in Londen. Naast Anna Netrebko als Mimì vertolkt hij de rol van Rodolfo in de beroemde productie van John Copley, die voor het laatst bij het ROH te zien zal zijn.

Joseph Calleja (foto: Simon Fowler / Decca).
Joseph Calleja (foto: Simon Fowler / Decca).

“Copleys productie is fantastisch. Het is een geweldige eer om in die laatste reeks voorstellingen te zingen. En als dat dan ook nog met Netrebko is, wordt het nog beter”, zegt de tenor. “Of het jammer is dat die productie verdwijnt? Dat hangt ervan af hoe goed de volgende is… Maar goed, dingen komen en gaan. Soms is het tijd om te veranderen.”

De tenor houdt van de publiciteit en het extra grote publiek bij live-screenings in de bioscoop. Tegelijk beseft hij dat een slechte avond direct in de hele wereld wordt opgemerkt. “Maar door de moderne communicatiemiddelen is het sowieso moeilijker om tegenwoordig operazanger te zijn. Vroeger viel een slechte reeks in Londen alleen het Londense publiek op. Maar als je nu een slechte voorstelling geeft in bijvoorbeeld Arnhem, dan is iedereen daar via Facebook, Twitter en YouTube onmiddellijk van op de hoogte. Nog voordat je thuis bent.”

Programma

De live-vertoning van La bohème is voor Calleja tevens de laatste voorstelling van de reeks in Londen. Daarna reist hij naar Bratislava en Parijs voor twee operaconcerten, gevolgd door zijn bezoek aan Amsterdam.

Het programma in Amsterdam is gebaseerd op Calleja’s nieuwste cd Amore, een follow-up van zijn album Be my love. Het is een mix van opera-aria’s en liederen, gecentreerd rond het grote thema ‘de liefde’. “Bijna alles in het leven draait om liefde en ik denk dat het moeilijk is om liederen te vinden die dat beter uitdrukken dan deze selectie”, aldus Calleja.

Op de lijst staan fragmenten van Tsjaikovski, Verdi, Gounod, Donaudy, Offenbach, Cilea, Tosti en Puccini. Daaronder grote hits als ‘Ah! Lève-toi, soleil!’ uit Roméo et Juliette, het lied ‘Ideale’ van Tosti en ‘E lucevan le stelle’ uit Tosca.

In 2013 verblijdde Calleja zijn publiek “met de ene na de andere schitterende vertolking”, aldus onze recensie. Het is te hopen dat hij dat kunstje op 22 juni zal herhalen!

Er zijn op het moment van schrijven nog kaarten beschikbaar. Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouw.

Hieronder een korte clip over Calleja’s album Amore:

Vorig artikel

Minister: geen fusie Reisopera/Opera Zuid

Volgend artikel

Academy maakt hippiehappening van Alcina

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.