AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Mariame, Bryn en Anna

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 48.

Bryn in Verbier
“Pray to God that you’re healthy”, adviseert Bryn Terfel als je na een vol seizoen tussen en voor de wereldtop moet performen in Verbier. Afgelopen weekend was hij er voor Falstaff. Het festival in Zwitserland is in volle gang. Wie de app van Medici.tv op zijn telefoon of tablet heeft, wordt er dagelijks aan herinnerd.

Mariame raconte
Regisseur Mariame Clément is moe en gelukkig na een seizoen in het gezelschap van Rossini, Chabrier en Wagner. Ze vertelt erover in een interview voor de Franse site Tutti Magazine.

https://twitter.com/tuttimagazine/status/759401276077506560

Trebs’ Frühstück
Voor haar rol in Manon Lescaut van Puccini is sopraan Anna Netrebko neergestreken in Salzburg. Het weer zat niet mee, maar daar wilde de diva niet over klagen. Althans, ze deed het discreet in het Russisch: ну, здравствуй, Соленый город! Кому дождя? (volgens Google Translate: Nou ja, hallo, Sun City! Deze regen?).

Vanaf het balkon van haar appartement kijkt ze uit over de tuin. Ze is niet van de straat, bewees ze met een citaat – nog voor het ontbijt – van een titel uit de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler.

Kledingontwerper Jan Meier van de Salzburger Festspiele ontwierp voor Netrebko een jurk voor haar rol als Manon Lescaut: de 36.000 kristallen die erin zijn verwerkt en de 130 meter stof leiden tot een gewicht van 6 kilo. De vloer van de bühne werd speciaal voor de jurk glimmend zwart gemaakt.

It’s her
Wie niet het hele lied wil uitzitten, kan op 1.40 inhaken en ziet dan een flits van Renée Fleming, die een piepklein momentje kreeg in de montage van de Fight Song voor Hillary. Iets eerder, op 1.12, is de bijdrage van Jane Fonda te beleven. Niet heel toonvast, maar wel deep mezzo. Het heeft geholpen, want Hillary werd gekozen tot kandidaat voor de Democraten bij de komende presidentsverkiezingen.

Sarah niet zo royal
Toen we Sarah Connolly enkele jaren geleden mochten interviewen spraken we haar – gezien haar positie in de Britse muziekwereld en haar ‘koninginnenrollen’ – aan met ‘Your Majesty’. Ze kon er wel om lachen. Wie op de link hieronder klikt en even doorscrolt, ziet hoe de Britse mezzo eruitziet als Fricka in de huidige Ring in Bayreuth. Quite a different ball game…

Rose’s boysdream
Is het een vliegtuig? Is het een drone? Nee, het is de nieuwe lift in Glyndebourne.

Roberto down under
Tenor Roberto Alagna maakte afgelopen weken een tournee langs de grote steden van Australië. In Nederland zou Shownieuws geen interesse hebben, maar in Australië kan een operazanger meemaken dat hij door SBS wordt geïnterviewd. Het is radio en de interviewer is een Italiaan die Frans spreekt.

Thomas legt uit
Afgelopen donderdag ging het nieuwe werk van Thomas Adès in première. In Salzburg brachten onder anderen Anne Sofie von Otter en Sally Matthews The Exterminating Angel. Na afloop raakte de componist aan de praat met een Duitse recensent.

Opera en literatuur
Aan veel opera’s ligt een boek ten grondslag. Werk van schrijvers als Alexandre Dumas fils, Goethe en Abbé Prevost is ook in het operahuis onsterfelijk geworden. Het Royal Opera House zette tien opera’s op een rij die begonnen als boek.

Bayreuth beschreven
De eerste complete geschiedschrijving van de Bayreuther Festspiele is aan het begin van het operafestival van dit jaar gepresenteerd. Voormalig perschef van het Wagner-festival, Oswald Georg Bauer, deed er 27 jaar over om de twee banden met in totaal 1.300 pagina’s te voltooien. Het tweedelige werk ligt voor net geen 130 euro in de winkel.

De premiere van Parsifal, tevens de openingsavond van de Bayreuther Festspiele, was een triomf voor dirigent Hartmut Haenchen, die luid werd toegejuicht. Wat meer gemengd waren de reacties op de regie van Uwe Eric Laufenberg. Hoewel dat niet de bedoeling lijkt, is ook buiten Duitsland de opname van de première als stream terug te zien.

Beierse gemütlichtkeit
De omgeving suggereert een gezelligheid die het gesprek niet helemaal krijgt. Vorig jaar was dit interview met Christian Thielemann te zien in de pauze van Tristan und Isolde uit Bayreuth in de Duitse bioscopen.

Zoek!
Als een zombie op het scherm van je smartphone kijkend door de wereld gaan: zo ziet het leven van veel jongeren er deze weken uit. En omdat operazangers ook gewone mensen zijn, gaat de rage niet aan hen voorbij.

Mozart anno nu
Natuurlijk, de puristen hebben bij voorbaat gelijk: je rommelt niet met Mozart. Maar wat Roel Slootman voor de komende Don Giovanni van Holland Opera aan extra muziek componeerde, is wel echt vétte shit. Wij zeggen: uitbrengen als single en je hebt een zomerhit.

Vorig artikel

Progamma Festival Oude Muziek 2016

Volgend artikel

IVC maakt locaties liedconcours bekend

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.