AchtergrondBinnenkort

Levental brengt drie projecten in september

De agenda van mezzosopraan Ekaterina Levental is in september meer dan gevuld. Ze speelt vanaf 10 september enkele malen Pierrot Lunaire 2.0 in Amsterdam, presenteert een lied-cd met Maurice Lammerts van Bueren en brengt een nieuw soloprogramma in première: De Grens.

Ekaterina Levental in De Grens. (still uit de trailer van De Grens)

De voorstelling Pierrot Lunaire 2.0 is gebaseerd op het werk van Arnold Schönberg, dat in 1912 in Berlijn in première ging. Ekaterina Levental en Chris Koolmees bewerkten het stuk voor solozang en een multimedia-installatie. De voorstelling is op verschillende plaatsen in Nederland gespeeld, kreeg een Franse première in Calais en was begin 2016 in Tokio te zien. Afgelopen zomer stond Levental met haar productie op Cultura Nova in Heerlen.

Tijdens het Amsterdam Fringe Festival, dat deze week begint, wordt Pierrot Lunaire 2.0 nog viermaal gespeeld in theater Perdu, van 10 tot en met 13 september. Het festival noemt zich “open en ongecensureerd”. Het wil “een ode aan de theatrale gekte en de onafhankelijke geest” zijn en houdt een pleidooi voor artistieke vrijheid.

Hieronder de trailer van Pierrot Lunaire 2.0:

The Silver Age

Net voor het begin van de serie voorstellingen van Pierrot Lunaire 2.0 presenteert Ekaterina Levental haar cd The Silver Age. Ze maakte de plaat met pianist Maurice Lammerts van Bueren, die onlangs uitgebreid aan het woord kwam in de podcast van Place de l’Opera.

De liederen op de plaat zijn van componisten als Tsjaikovski, Rachmaninov en Moessorgsky. Het is, zo zegt Levental, “muziek uit de laatste bloeitijd van het tsaristische Rusland, de herfsttij van de Russische romantiek en de geboorte van de avant-garde”. Ze belooft “ongekende lyriek, elegische schoonheid, muzikaal futurisme en fatalisme van de componisten die zich in staat waanden de kracht te bezitten om de schepping te veranderen”. De presentatie van de cd is op 10 september in Den Haag.

Het vervolg op De Weg

De muziektheatervoorstelling De Grens is gebaseerd op dagboekfragmenten van Ekaterina Levental, uit de periode waarin ze als 16-jarige vluchteling aankwam in Nederland. Ze maakte eerder de solovoorstelling De Weg, over haar leven in Tasjkent en haar vlucht naar Nederland. In een interview met Place de l’Opera vertelde ze daarover.

De Grens begint waar De Weg ophoudt: bij de aankomst, na omzwervingen door verschillende landen, in Nederland. De zangeres zat in verschillende opvangkampen van het COA en moest een plek vinden in de Nederlandse samenleving. “Nederland was echt vriendelijk”, zo herinnert Levental zich haar eerste indrukken van dit land.

Door financiële steun van het UAF, de stichting voor vluchteling-studenten, kon ze naar het conservatorium. De tekst in de trailer van De Grens zegt: “Een waargebeurd en hoopvol verhaal.” In een toelichting zegt Levental: “In De Grens zien we Nederland door de ogen van een buitenstaander, met veel humor en begrip.”

De voorstelling gaat op 22 september in première in Ostade Amsterdam. Op 21 september is er een try-out.

Zie voor meer informatie over de verschillende projecten de website van Ekaterina Levental.

Vorig artikel

Documentaire Mariken op Film by the Sea

Volgend artikel

Nora Fischer tekent bij Universal Music

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.