AchtergrondBinnenkortInterviews

Duo Zeffiretti te gast op Grachtenfestival

In februari dit jaar won het Duo Zeffiretti het Amsterdamse Grachtenfestival Conservatorium Concours, met de hoogste waardering van zowel de vakjury als het publiek. Kort daarna stonden Maayan Licht en Guy Maori in het tv-programma Podium Witteman. Komende zaterdag, 8 augustus, is het duo live te horen in de Amsterdamse Zuiderkerk.

Mayaan Licht en Guy Maori, het Duo Zeffiretti, won in februari het Grachtenfestival Conservatorium Concours. (© Melle Meivogel)

Als we bellen met de twee, zijn ze druk aan het repeteren voor hun optreden tijdens het Grachtenfestival. De spreekstemmen verschillen net genoeg van elkaar om te onderscheiden wie wanneer aan het woord is. Qua zang is dat een ander verhaal: de zangstem van klavecinist Guy Maori hebben we niet getest, die van Maayan Licht is hoog, héél hoog. ‘Sopranist’ is het label dat past op de duizelingwekkende klanken die hij zingt.

De leden van het Duo Zeffiretti leerden elkaar kennen in Amsterdam, via gemeenschappelijke vrienden. Ze delen niet alleen de passie voor hun muziek, maar ook een achtergrond. Beiden werden geboren in Israël en maakten de keuze om voor een voortgezette muziekstudie naar Europa te gaan.

Guy Maori: ‘Ik wist altijd dat ik op een bepaald moment voor mijn muzikale ontwikkeling naar Europa wilde. Ik deed een bachelor in Israël en koos voor mijn master Nederland. Met mijn Amsterdamse pianodocent, Naum Grubert, had ik een uitstekende chemie. Pas tijdens mijn masteropleiding voor de moderne piano – ik speelde die al achttien jaar – ontdekte ik de magie van het klavecimbel. Nu combineer ik het moderne instrument met het klavecimbel en andere historische piano’s. Ik hoef niet te kiezen. Het ene inspireert me bij het spelen van het andere. Ze hebben invloed op elkaar en verrijken mijn spel. Daarin word ik gesteund door drie uitstekende docenten. Bij Olga Pashchenko studeer ik fortepiano, Menno van Delft is mijn klavecimbeldocent en bij Kris Verhelst studeer ik basso continuo.’

Maayan Licht zou popzanger worden. Hij kreeg vanaf zijn achttiende in Israël privéles van Vita Gurevich. Tijdens de eerste sessie wilde ze het geluid van haar leerling testen. ‘Die hoogte ging hoger, hoger, hoger’, vertelt Maayan Licht en hij doet even door de telefoon voor hoe hoog dat is. ‘Mijn docente introduceerde me in de barokmuziek en het repertoire van de countertenor, dat kende ik nog helemaal niet. Ik werd verliefd op die manier van zingen.’

Mayaan kreeg van veel kanten het advies om naar Nederland te gaan om zich verder te verdiepen in de muziek uit de barok. Hij ging kijken in Londen en Italië, waar hij met verschillende docenten werkte, en zijn zoektocht eindigde vooralsnog in Den Haag. Daar realiseerde hij zich dat hij niet voldoende aandacht gaf aan zijn vocale techniek. ‘In Amsterdam kon ik studeren bij Xenia Meijer en daarom ben ik halverwege mijn opleiding geswitcht naar het Amsterdamse conservatorium. Ik studeer al heel lang iedere dag vele uren heel hard op die techniek.’

Het klinkt allemaal of het vanzelf gaat als Licht die extreme hoogtes met zijn stem haalt, stelt de verslaggever. ‘Ja hoor, ik ben een natuurtalent, ik werd gewoon een keer wakker met die stem, haha! Dat zou het ideale antwoord zijn. Het echte antwoord is: ik kan hoger zingen dan veel andere mannenstemmen, maar het vervolmaken van mijn geluid is heel hard werken, zeker het verfijnen van mijn geluid in de hoogte. Het is een kwestie van techniek. Ik kan wel knijpen naar het hoog, maar ik wil dat die noten práchtig klinken.’

Zacht briesje

Ze begonnen als goede vrienden, die pratend over muziek ontdekten dat ze dezelfde smaak en ambities hadden. Ze bleken alle twee te houden van bepaalde manieren van ornamentering in de muziek, zowel in de Franse als in de Italiaans barok. Maayan zocht een begeleider voor een auditievideo en vroeg Guy. Zo werkten de twee voor het eerst samen. Maayan: ‘Mijn docente was erg enthousiast over wat we als duo deden en stimuleerde ons om deel te nemen aan het Grachtenfestival Conservatorium Concours.’

De twee specialiseren zich in historisch-geïnformeerde muziek van de zeventiende en de achttiende eeuw. De naam Duo Zeffiretti, dat ‘zacht briesje’ betekent, hebben ze ontleend aan de aria ‘Zeffiretti che sussurrate’ van Antonio Vivaldi, één van de eerste stukken waar ze samen aan werkten.

Sinds dat begin is er veel gestudeerd en ontwikkeld. ‘We zijn zeker gegroeid naar een hoger niveau’, reageert Maayan. ‘Hoger niveau, hogere noten! Haha!’ Guy: ‘We werken het hardst aan de samenwerking. Ik denk niet alleen aan het klavecimbel als we spelen en Maayan is niet alleen met zijn eigen zang bezig. We zijn ons steeds heel bewust van elkaars bijdrage.’

Vogelaria’s

Hun programma voor het optreden in de Zuiderkerk in Amsterdam wordt door de twee op de website van het Grachtenfestival zo aangekondigd: ‘Dit programma, waarin de natuur wordt gevierd, is bedoeld om ons eraan te herinneren hoe mooi die is, de essentiële bijdrage aan ons leven en onze verantwoordelijkheid om te zorgen voor de natuur.’

Ze wonen beiden in een druk en onvermijdelijk lawaaiig complex van studentenwoningen van het conservatorium. Er bestaan indrukwekkende video’s op Instagram van de spontane concerten die de bewoners tijdens de lockdown in de binnentuin gaven, met name in de periode van de Bach-passies in maart en april. ‘Het is druk en vol hier. Ik droom van een huis ergens buiten, om daar te genieten van het geluid en de stilte van de natuur’, zegt Mayaan. ‘Veel muziek en poëzie in de barok is geïnspireerd door de natuur. Ik mediteer veel en zoek ook daarin naar de stilte.’

Een paar titels willen ze wel verklappen voor hun optreden zondag. Natuurlijk die aria ‘Zeffiretti che sussurrate’ van Antonio Vivaldi, waaraan hun naam ontleend is. Rameaus ‘Rossignols amoureux’ uit de opera Hippolyte et Aricie staat ook op het programma, met nog wat andere vogelaria’s. Guy Maori zal enkele instrumentale stukken spelen en Maayan waagt zich aan de virtuoze aria ‘Son qual nave ch’agitat’ van Broschi. ‘We zullen ook wat uitleg aan het publiek geven over de werken die we zingen en spelen’, beloven de twee.

Hun eerste grote recital wordt het, want een optreden in april in het Amsterdamse Concertgebouw werd afgelast. Ze zijn komend weekend vol aan de beurt, want een dag na het recital in de Zuiderkerk wordt het duo op het podium van het Vondelpark Openluchttheater verwacht. Daar zijn op zondag 9 augustus twee optredens, om 10.30 uur en om 12.30 uur, met andere laureaten van het Grachtenfestival Conservatorium Concours 2020. Vanwege de aangepaste omstandigheden moeten bezoekers in het Vondelpark dit jaar vooraf reserveren op de website van het Vondelpark Openluchttheater.

In de komende maanden staan er onder meer recitals gepland in Muiderberg (15 november). Op 3 oktober vormt Duo Zeffiretti het voorprogramma van het Beethoven/Schumann-recital dat Ian Bostridge en Imogen Cooper geven in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ.

Het complete programma van het Grachtenfestival vindt u op www.grachtenfestival.nl. Het Duo Zeffiretti heeft een eigen Instagramaccount: @duozeffiretti.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Chris, Sarah en Debbie

Volgend artikel

Topnamen schitteren in Aida in Napels

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.