AchtergrondFeatured

YouTube-portret: Irmgard Seefried

Irmgard Seefried. Haar naam staat niet zo diep in het operageheugen gegrift als die van andere diva’s van haar tijd. Toch was de Duitse sopraan wereldwijd geliefd om haar heldere stem, présence en veelzijdigheid. Een portret in beeld. Met dank aan YouTube.

Irmgard SeefriedIrmgard Seefried groeide op in Beieren, als dochter van in Oostenrijk geboren ouders. Ze studeerde in Augsburg, maar maakte in Aachen haar operadebuut, als de priesteres in Verdi’s Aida. Dat was in 1940.

Een paar jaar later maakte ze al haar debuut bij de Wiener Staatsoper, in de rol van Eva in Die Meistersinger von Nürnberg van Wagner. De beroemde dirigent Karl Böhm stond bij die productie op de bok. Seefried bleef na haar debuut altijd verbonden aan de Wiener Staatsoper, tot haar afscheid van het operatoneel in 1976.

Hieronder de volledige tweede akte uit de Weense productie van Die Meistersinger, opgenomen in 1944. Hans Sachs wordt gezongen door Paul Schöffler, August Seider vertolkt Walther von Stolzing en Beckmesser is een rol van Erich Kunz.

Hoewel Wenen haar ’thuis’ werd, zong Seefried overal ter wereld. Zo debuteerde ze eind jaren veertig in Londen en Milaan en begin jaren vijftig in New York. Ze werd daarbij vooral bekend in rollen van Mozart en Richard Strauss.

Hieronder twee illustraties van haar Mozart-vertolkingen. Allereerst zingt ze ‘Ach ich fühl’s’ uit Die Zauberflöte van Mozart, in een productie van de Salzburger Festspiele 1951. Wilhelm Furtwängler dirigeert.

Seefried trad vele malen op in Salzburg, meestal in werken van Mozart. Zo zong ze er Susanna in Le nozze di Figaro, Fiordiligi in Così fan tutte, Zerlina in Don Giovanni en dus Pamina in Die Zauberflöte.

Hieronder een aria uit Mozarts Idomeneo, met een vioolsolo van Wolfgang Schneiderhan, met wie Seefried van 1948 tot haar overlijden getrouwd was en met wie ze twee dochters kreeg. De opname komt van het Würzburg Mozart Festival 1956.

Van Richard Strauss zong Irmgard Seefried behalve diverse operarollen (de componist in Ariadne auf Naxos en Octavian in Der Rosenkavalier bijvoorbeeld) ook vele liederen. Hieronder een concert in 1965, waar ze vijf liederen zingt: ‘Morgen’, ‘Wiegenlied’, ‘Traum durch die Dämmerung’, ‘Zueignung’ en ‘Ständchen’. Piero Bellugi dirigeert.

Aan hedendaagser repertoire waagde Seefried zich nu en dan ook. Zo zong ze werk van Hindemith, Poulenc en Berg.

Hieronder uniek fragment van een opnamesessie in 1967 van Quattro Canzoni, een werk van de Duitse componist Werner Egk. Het commentaar dat tussendoor te horen is, is van Seefried zelf, zo’n twintig jaar later.

Na het einde van haar carrière in 1976 ging Seefried lesgeven aan de Vienna Music Academy en het Salzburger Mozarteum. In 1988 overleed ze. Ze werd 69 jaar oud.

Vorig artikel

Magee zingt Vier letzte Lieder bij KCO

Volgend artikel

Die Entführung aus dem Serail in Luik

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.