AchtergrondBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Iestyn, Pablo en Bastiaan

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 29.

Zaventem
Zangers, musici en dirigenten maken bovengemiddeld gebruik van vliegtuigen en luchthavens. Tenor Joseph Calleja reageerde – als één van hen – snel na de aanslag op Zaventem.

Opera in 3D
Terwijl de serie voorstellingen van de opera Blank Out nog loopt in Amsterdam heeft componist en übertechnicus Michel van der Aa goed nieuws voor het komende seizoen.

Cook the cock?
Bijna tweehonderd Matthäus-Passionen worden in deze periode alleen al in Nederland uitgevoerd. Het levert de musici en zangers een vaak zeer welkome piek op in hun inkomen. Countertenor Iestyn Davies, die ook in het Matthäus- en Johannes-circuit zit, ontdekte bij het lezen van zijn tekst in de Bärenreiter-partituur een opmerkelijke typfout en zette een plaatje ervan op Twitter. De uitgever van de partituren reageerde meteen met het verzoek om het paginanummer, zodat de zanger zou ophouden met twitteren. Maar die weigerde: “Not telling. It’s kept me amused for YEARS.”

Zeurmuts
Annet Veenstra weet precies hoe het hoort in de concertzaal en ze weet ook exact hoe ze het wil hebben. Of alle oudere bezoekers zich maar aan haar zelfverzonnen regeltjes willen houden: dat kon ze dankzij de Volkskrant toch mooi onder de aandacht brengen. U bent gewaarschuwd, want als het meiske haar zin niet krijgt, dreigt ze met geweld.

Bach en de Spanjaard
Op Bachs 331e verjaardag begon de Spaanse dirigent Pablo Heras-Casado aan de repetities voor een uitvoering waarnaar wordt uitgekeken: de Matthäus door het Rotterdams Philharmonisch Orkest met solisten als Camilla Tilling en Lawrence Zazzo.

Held meets held
Bariton Bastiaan Everink maakte de laatste dagen een ronde langs de media, de talkshows en de radiomagazines met zijn net uitgekomen boek Strijdtoneel. Hij was te gast in vrijwel elk programma, alleen de redactie van Eigen Huis & Interieur had kennelijk geen belangstelling. Ergens onderweg trof de zanger één van zijn helden.

 

Eva-Maria ‘en grande forme’
In Baden-Baden is deze week een serie voorstellingen te zien van Wagners Tristan und Isolde, met Eva-Maria Westbroek in de vrouwelijke hoofdrol. Ze is, zo zegt het Franse Forum Opéra, in grote vorm.

Tempo!
De week begon met een pittige oproep van Opera North. Niks ‘keep calm’. Knallen!

#zinin
We waren erg onder de indruk van de Johannes Passion in de enscenering door Carel Alphenaar, maar die voorstelling is alleen nog komende donderdag op Gran Canaria te zien. Tiemo Wind heeft een goede suggestie voor een andere enscenering van de passie van Bach.

Ruilen?
Mooi, al die passies. Maar toch. Kunnen we er niet een paar inruilen voor een heuse Parsifal? Ook passend met Pasen.

IVC-jury
Meteen na de zomer wordt het in Den Bosch nog drukker dan het nu al is. Het Internationaal Vocalisten Concours wordt gehouden van 8 t/m 17 september met als juryvoorzitter een hotshot uit de operawereld.

Tara gaat door
De Ierse mezzosopraan Tara Erraught is druk aan het bouwen aan een carrière, met hier en daar al wat hoogtepunten. En wat gedoe over haar uiterlijk en kostuum in Glyndebourne, een paar jaar geleden. Binnenkort staat ze voor het eerst op een groot operapodium in haar geboorteland.

Joyce komt eraan
Daar houden we de beroemde mezzo aan.

Vorig artikel

Oekraïense opera op tournee met Traviata

Volgend artikel

Komische Oper speelt Der Vampyr vol vaart

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    22 maart 2016 at 13:37

    De passieregie van Marc Pantus (die tevens de Christusrol zong) had ook best op tv gemogen. Met het Luthers Bach Ensemble uit Groningen tekende hij voor een memorabele Matthaeus, in Groningen maar ook in Doesburg.