Gruberova: een halve eeuw coloratuurzang

Exact vijftig jaar na haar debuut in Bratislava gaf Edita Gruberova een jubileumconcert bij het Opernhaus Zürich, haar zelfgekozen thuishaven. Ze liet tijdens het galaconcert haar paraderollen uit de Tudor-trilogie van Donizetti klinken en gaf een voorproefje van haar Wagner-kunsten.

Edita Gruberova wordt op handen gedragen in Zürich. (© Conny Butzbach)

De superlatieven die gebruikt zijn om de ‘nachtegaal uit Bratislava’ te beschrijven, zijn ontelbaar. Net als de fanschare die Edita Gruberova in vijf decennia vergaard heeft, uit alle leeftijdsgroepen en van alle nationaliteiten. De prima donna assoluta en coloraturenkoningin is onderhand een levend monument uit de operageschiedenis. En ze blijft maar zingen, zingen en zingen.

Sinds Gruberova haar eerste Rosina in Bratislava zong – op 18 februari 1968, nog achter het IJzeren Gordijn – zijn vijftig jaar en twee verhuizingen voorbijgegaan. Eerst trok ze als arme vluchteling uit Oost-Europa naar Wenen. In de jaren tachtig verhuisde ze als gevierde operaster naar Zürich. Zwitserland is een geliefde keuze voor internationale artiesten, aangezien men er weinig belasting betaalt en er redelijk veilig en ongestoord een hoge levensstandaard kan genieten.

In een korte toespraak na haar galaconcert in het Opernhaus Zürich sprak Gruberova op haast patriottistische wijze haar dank uit aan Zwitserland, waar ze haar leven met haar familie mag doorbrengen. Het zure einde van haar samenwerking met de voormalige intendant Pereira is dus vergeten. Haar thuis is hier, in Zollikerberg, het Hollywood van Zürich.

Men had het galaconcert eigenlijk live moeten streamen. Velen zouden gekeken hebben. In plaats daarvan viel het evenement zeer familiair uit. De diva zong de drie koninginnen van Donizetti, met om haar heen vier jonge zangers uit de operastudio van Zürich en op de bok de haar vertrouwde dirigent Andriy Yurkevych. Helaas geen superstervrienden van de zangeres; de koningin stond er alleen voor.

Haar fraseggio en dictie zijn van een onvergelijkbare rijpheid en in het ciseleren van de details is ze extreem geperfectioneerd, wat tegelijk de lichtheid van de zanglijnen niet altijd ten goede komt. Haar piani en trilli blijven fascineren. Ondanks de relatief hoge leeftijd van de zangeres heeft ze nog steeds frisse, glanzende momenten, die je bij jongere zangeressen ook graag zou willen horen. Haar dik aangezette, gemaniëreerde expressiviteit is 100 procent Gruberova, onmiskenbaar.

Het publiek in Zürich droeg haar al voor aanvang op handen. Een staande ovatie van vijf minuten kreeg ze bij haar entree, als groet aan een zangeres die in Zürich minstens 200 voorstellingen in 17 rollen zong, verspreid over 40 jaar. En ook al wist ze aan het einde van Anna Bolena slechts een kort en donker “Pietà” in haar middenregister te produceren, het applaus zinderde door de zaal. Ik sloot me er graag bij aan, haar optredens in de jaren negentig niet vergetend.

Gruberova blijft Gruberova, ook na vijftig jaar. Een levende legende. Een fenomeen om te bewonderen. Ter vergelijking: de in Zürich wonende en werkende auteur Silvana Lattman, geboren in 1918, zei een paar jaar geleden bij de presentatie van haar nieuwste boek dat de mensen zich onderwijl meer interesseren voor het biologische wonder van haar leeftijd dan voor wat ze doet en schrijft. Zo is het ook een beetje met Gruberova. Het publiek hoort niet meer precies wat en hoe ze zingt, maar vraagt zich bewonderend af hoe het kan dát ze nog zingt.

Als toegift zong Gruberova een lichtende ‘Dich teure Halle’ uit Tannhäuser. Misschien luidt het een derde fase in haar carrière in? Voor de nabije toekomst staan Norma en Lucrezia Borgia in Praag en München, en concerten in Wenen, Berlijn en Japan op haar agenda, maar vanaf 2019 is alles nog open. Zit er een Wagner-carrière aan te komen?

Steef de Jong op tournee met Orfeo

Kamerorkest speelt requiem van Fauré

Alessandro Anghinoni