AchtergrondFeatured

Richard Wagner in 15 quotes

De één valt bij hem in slaap, de ander reist de hele wereld rond om hem te horen: Richard Wagner, snel vergeten wordt die in elk geval niet. Ter gelegenheid van de première van Die Walküre in Enschede op 26 september een eenmalig staartje aan de zomerserie: 15 quotes van en over Wagner.

,,Voor mij gaat de Ring vooral over liefde, meer dan over macht. Er spelen familierelaties een rol waarvoor ik parallellen zie in Wagners leven. Hoe verhield hij zich tot zijn stiefvader? Hoe sterk was de band met zijn zus? Dat boeit me meer dan het spektakel met draken en vuur.”
Antony McDonald, regisseur van Der Ring des Nibelungen bij de Nationale Reisopera.

,,Het wordt mijn eerste complete Ring. Je doet eens een Fasolt, neemt een Alberich aan, en op een dag ben je klaar voor Wotan. Ik heb de rol in afzonderlijke opera’s gezongen in Tokio, Münster en Perth.”
Harry Peeters, Wotan bij de Nationale Reisopera.

,,It had always been Wagners intention to make his music dramas available to ordinary people. Now there was the danger of its becoming another resort for the privileged elite, just like the hated Paris Opéra.”
Stephen Johnson over de financiering van het Festspielhaus in Bayreuth door koning Ludwig, een groot Wagner-fan (uit: Wagner, his life and music).

,,When Wagner wrote the Ring poems, he was still fired by the believe that revolution could destroy the powers that enslaved human beings and condemned them to suffering. Now here was Schopenhauer arguing that suffering was inevitable, inescapable and that only detachment from the world could bring peace – and something deep within Wagner had answered with an impassioned Yes.”
Stephen Johnson in Wagner, his life and music.

,,The whole idle riff-raff of Europe had been brought together, and any prince who asked could go in and out of Wagner’s house as if it were a sporting event.”
Friedrich Nietzsche was diep teleurgesteld over het eerste Bayreuth Wagner Festival met de première van de Ring.

,,Posterity will one day realise that Wagner was a great human being, as well as a great artist, as indeed, those close to him already know. Even his attacks on what he calls ‘Judaism’ in music and modern literature spring from the noblest motives. There is no petty anti-Semitism about him: that is proved by his manner towards me and Joseph Rubinstein and by his close friendship with Tausig, whom he loved dearly.”
Dirigent Hermann Levi, die de eerste uitvoering van Parsifal dirigeerde in 1882.

,,Toen ik het nieuws gisteren las, was ik eerlijk waar verbijsterd. Geen woord minder. Een groot individu heeft ons verlaten, een naam die een krachtige indruk zal achterlaten in de kunstgeschiedenis.”
Giuseppe Verdi bij de dood van Wagner in 1883.

,,Als een denker en persoonlijkheid leek hij me verdacht, als een artiest onweerstaanbaar.”
Thomas Mann in 1911.

,,The Ring in one sentence: the Ring is a German romantic view on Norse and Teutonic myths influenced by a Greek tragedy in a Budhist sense of destiny told with a social political deconstruction of contemporary society, a psychological study of motivation and action and a blueprint for a new approach of music and theater.”
Jad Abumrad, radiomaker voor WNYC New York.

,,Our forebearers had Wagner’s Ring cycle, we have Peter Jackson’s Tolkien trilogy, the paper wrote. I take offense to this statement. The Ring is not only for our forebearers. There are people going all over the world to Ring-cycles, it’s like people travelling all over the world to see solar eclipses.”
Professor John Muller van de Juilliard School of Music in New York.

,,Like a hobbit-convention or a Grateful Dead-tour, a Ring-cycle is an event.”
Jad Abumrad, radiomaker WNYC New York.

,,After Das Rheindgold has layed out all the elements, now we’re going to the big stuff: The Walküre, it’s 5 hours-plus. It has great sex, fantastic music, a great storm, a big eruptive fire at the end, it has everything, it’s life! Who needs soap-operas, who needs reality-tv, when you have this, with much better music?”
Fred Plotkin, schrijver.

,,Componeer een opera die qua omvang het complete dramatische werk van Mozart naar de kroon steekt, wals deze opera over 4 avonden uit, bevolk hem met reuzen, dwergen, goden en bassende draken, onderbouw het een en ander met een soort privé-filosofie, bouw er een exclusief theater voor, verzeker je van een koninklijke schutspatroon, vraag gepeperde toegangsprijzen – en de toeschouwers zullen zich hierdoor laten overtuigen dat zij deel mogen nemen aan een cultureel evenement van ongeëvenaarde betekenis.”
Martin van Amerongen in ‘De buikspreker van God’.

,,Verdient het aanbeveling Schopenhauer te lezen, de favoriete filosoof van mijn echtgenoot? Hij raadt het mij af; de vrouw moet via de man haar filosofisch inzicht verwerven. Mijnerzijds volkomen begrip hiervoor.”
Dagboek van Cosima Wagner.

“I think the Wotan-Brünnhilde scene at the end of the Walküre is the greatest father-daughter-scene ever written. It’s so moving and heartbreaking. Deep, stubborn love for each other.”
Tony Kushner, toneelschrijver.

Vorig artikel

Hermus opent in Dessau met Turandot

Volgend artikel

€2,50 kennismakingskorting bij Club Opera

De auteur

Francois

Francois

1 Reactie

  1. 22 september 2010 at 14:48

    Vanavond bezoek ik de Walküre in Freiburg als onderdeel van een gehele Ring. Volgens Fred Plotkin ga ik een avond met ‘great sex’ tegemoet. Dat zal bij deze Duitse regisseur ook niet tegen dovemansoren gezegd zijn!