Nieuws

Cité de l’Opera: Lenny, Noah en Catherine

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 234.

Lippen singen
Op het programma voor het seizoen 2020/2021 van De Nationale Opera staat voor het eerst sinds lange tijd operette. In 1951 zong Henk Angenent de rol van Danilo, volgend jaar neemt Thomas Oliemans de partij op zich. Albert Mol deed indertijd de choreografie.

Emo-exploitatie
Camera klaar? Geluid klaar? Janken maar!

Quote van Lenny
Leonard Bernstein is al vaak geciteerd, maar voor iedereen die nu een muziektheaterproductie maakt, een rol instudeert of de badkamer aan het tegelen is, kan herhaling geen kwaad.

Toeval
Of toeval bestaat, hangt vermoedelijk van het toeval af. Iestyn Davies maakte het mee.

Opera met uitleg
Inclusief zijn heeft veel kanten. Slechtzienden helpen van een opera te genieten is één van die kanten.

Boe
Eén van de leukste aspecten van moderne opera is de spanning die opbouwt rond het slotapplaus, als de regisseur opkomt. Hoeveel boeroepers zijn er en hoe hard roepen ze? Het blijkt er allemaal bij te horen.

Zangles
Een nuttig minicollege van zangeres en radio host Catherine Bott. ‘The key to vibrato: is all about warming your voice up and helping it carry.’

Binnenkort in Nederland
De enscenering door Francois Girard van Der fliegende Holländer reisde van Canada naar New York voor een serie bij de Metropolitan Opera. Op 14 maart is er een Live in HD-vertoning. Over een jaar landt de productie in Amsterdam. Girard zegt over zijn regie: ‘When you play it too realistically, you expose its simplicity or naïveté.’

Tribute
De ‘boy from Harlem’, Noah Stewart, kennen we in Nederland van zijn rol als Cavaradossi in Tosca bij de Nederlandse Reisopera.

Nog even geduld
Aanvragers van subsidie bij het Fonds Podiumkunsten horen op 3 augustus of ze geld krijgen.

Toch een virustip
Er bestaat een lijstje van uitvoeringen van de opera Parsifal op lengte. Het tempo wordt bepaald door de dirigent en volgens de lijst was Pierre Boulez met 3.38 een hele snelle. Hans Knappertsbusch deed er in 1951 bijna een uur langer over.

Vorig artikel

Händels Agrippina: niets nieuws onder de zon

Volgend artikel

Carsen regisseert Don Carlo in Essen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.