Sopraan Chen Reiss eert Beethoven
Met Immortal Beloved dragen sopraan Chen Reiss en de Academy of Ancient Music een steentje bij aan het Beethoven-jaar 2020. Met name de originele repertoirekeuze maakt de cd de moeite van het beluisteren waard.
Eén voordeel van al die aandacht: je hoort meer van het oeuvre van een componist dan gebruikelijk. Sopraan Chen Reiss en de Academy of Ancient Music putten voor hun Beethoven-ode uit het beperkte repertoire voor solostem en orkest dat Beethoven naliet. De meeste stukken op de plaat (concertaria’s en -scénes en solo’s uit theaterwerken) hoor je vrijwel nooit.
Het accent ligt op wat Beethoven als jongeman in zijn geboortestad Bonn en tijdens zijn studie in Wenen produceerde. De muziek klinkt soms nog wat conventioneel – niet Beethoven op z’n best – maar zijn genialiteit is beslist voelbaar en het Britse orkest doet de componist recht met een transparant klankbeeld (hoewel soms nogal timide).
De Israëlische sopraan Chen Reiss heeft een stem helder als kristal. In de hoge frases van ‘Fliesse, Wonnezähre, fliesse’ glanst haar zuivere geluid optimaal, letterlijk smetteloos. Haar kalme, lieve uitstraling past de cantatearia daarbij als een handschoen. Helaas weet Reiss die effen klank en vriendelijke voordracht te weinig te contrasteren in de andere aria’s. Meer pit in haar dictie en meer expressie in haar frasering had dit eerbetoon goedgedaan.