Vrolijke Maria, keizerin van Dordt

Stadsopera´s zijn in. Utrecht produceerde  ter gelegenheid van het 900-jarig bestaan ´Trijn´, Dordrecht had ´Maria de keizerin van Dordt´om 800 jaar stadsrechten van Dordrecht te vieren. David Prins regisseerde en produceerde een leuke, fantasierijke avond vol muzikale vondsten en een enorm aantal lokale uitvoerders, die vol enthousiasme en overgave het verhaal van Maria vertelden.

Sandy Wagner als futuristische alien Maria op stelten. Foto:@Bernetta Harting

Als je een stadsopera wilt maken om je stad te eren kan je een productie met een speciaal gecomponeerde opera van drie-en een half uur maken of een compacte voorstelling van vijf kwartier. David Prins koos voor het laatste en kreeg het voor elkaar om bewoners van Dordrecht uit alle lagen en leeftijdsgroepen van de bevolking te betrekken bij een feestje. Van motorrijders, tot dansers, heel jonge kinderen, een groot symfonieorkest en een koor van mensen die geen of weinig ervaring hadden, aangevuld met professionele solisten voor de hoofdrollen, een goede dirigent (Ruud van Eeten), een prima koordirigent (Caecilia Boschman) en een heel effectieve regie zonder poespas, maar met fantasie, leverden samen een verassend leuke, geestige en meer dan sympathieke voorstelling op.

Heldere vertelling

David Prins en zijn productieteam van Muziektheater Hollands Diep kozen voor een simpele, heldere vertelling. Maria, de keizerin van Dordrecht, keert na achthonderd jaar in een futuristische vorm van een prachtige alien op stelten (Sandy Wagner) terug naar de stad, die zij ooit als meisje als huwelijkscadeau gekregen had. Ze wil de stad bedanken en laat de bewoners in een aantal nagelaten brieven haar levensverhaal vertellen. Hoe ze als kind twee keer werd uitgehuwelijkt en na allerlei dramatische gebeurtenissen de stadsrechten van Dordrecht en haar persoonlijke vrijheid kreeg en een mooi weeshuis naliet.

Dansers en koor-en orkestleden van Maria, keizerin van Dordt.Foto:@Bernetta Harting

Het was geen Shakespeare, het was geen Ring des Nibelungen of enorm hoogstaand gecompliceerd muziektheater, maar het was een heerlijke avond.

Amusant spektakel

Aan de voet van de prachtige Grote Kerk in Dordrecht voltrok zich in vijf kwartier een amusant spektakel. Het slimme libretto van David Prins (maar ook van Peter Marijnissen, Manon van Noort en Marco Rochette, die vanaf 2020 in verschillende versies de bühne door Corona niet hadden gehaald), is helder en voldeed aan de opdracht; vertel het verhaal van Dordrecht aan de hand de geschiedenis van Maria.

Prins had niet voor een nieuw gecomponeerde opera gekozen, maar voor een vertelling waarbij bestaande muzikale scenes uit bekende opera´s en musicals, allemaal leuk en goed in het Nederlands vertaald, het verhaal tot leven brachten en verbonden met de geschiedenis van Maria.

Kroningsscène Maria, keizerin van Dordt met Tessa van Nieuwpoort.Foto:@Bernetta Harting

Als Maria droomt van een prins die haar komt redden, zingt ze Elsa´s droomvertelling ´Einsam in trüben Tagen´ uit Lohengrin, als ze een geheime ontmoeting met haar geliefde droomprins heeft horen we ´Only you´ uit West Side Story, de vader van Maria kondigt de vrede tussen de strijdende partijen aan met het slotgezang uit ´Die Zauberflöte´ en, zeer bijzonder, een muzikale vertelling in de oorspronkelijke, middeleeuwse taal van Maria is van Wolfram van Eschenbach zelf, beschrijft hoe Maria eenzaam door moerassen van Brabant waadt. En zo gaat de klassieke potporie verder met onder meer ´Star wars´ en, natuurlijk, de trouwmuziek van Mendelssohn en Wagner; leuk, vindingrijk en doeltreffend.

Zelfs voor de doorgewinterde operaliefhebber waren er verassingen, zoals de aria van Chimène uit Le Cid, ´Pleurez mes yeux´ en de spetterende finale waarbij de beroemde popsong ´Barcelona´ haast perfect bleek te passen op ´Mijn Dordrecht´. Ik vermoed maar zo dat David Prins van Montserrat Caballé houdt!

Feestje

Zonder grote decors, met simpele kostuums en effectieve belichting en vooral ook goede geluidsversterking, was het geheel echt een feestje voor de deelnemers en het publiek.

Esther Kouwenhoven als Maria. Foto: @Bernetta Harting

De professionele solisten waren meer dan adequaat. Sopraan Esther Kouwenhoven zong zowel de aria van Elsa als van Chimène en deed dat expressief en met een mooie egale stem, tenor Pablo Gregorian zong vol overgave de droomprins (Toni en Freddie Mercury), Jaap Sletterink zette zijn bas-bariton mooi in als de vader van Maria en Jessica Stam-Stakenburg vertolkte het middeleeuwse lied met mooie diepe klanken.

De zangers in de koren gaven als amateurs, in de ware zin van het woord, een liefdevolle uitvoering. Lokale vertellers, het kinderkoor (dirigent Ingrid van Herk), het grote projectkoor, de dansers (choreografen Jan Stroeve en Grace van Gilst), de motorrijders, de figuranten  en het samengestelde orkest deden wat ze moesten doen en zorgden ervoor dat de voorstelling voor hen en voor het publiek een ware groepsbeleving werd.

Finale Maria, keizerin van Dordt, met middenrechts Esther Kouwenhoven, als Maria en naast haar Pablo Gregorian als haar droomprins. Foto: @Bernetta Harting

Petje af voor zoveel muzikaal plezier, zonder pretentie, vol knipogen en vooral met overgave en passie. Dat is wat een stadsopera volgens mij ook kan zijn.

Verder lezen, kijken en luisteren