Cd-zomer: De stormen van Staskiewicz

Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerde titel uit de stapel. In aflevering 4: Tempesta, een stormachtig album van mezzo Blandine Staskiewicz.

De cd in één zin

Mezzosopraan Blandine Staskiewicz zingt onder begeleiding van Les Ambassadeurs een selectie ‘arie di tempesta’ (stormachtige aria’s) van Händel en Vivaldi, met twee nummers van Porpora en Pergolesi tussendoor. (Glossa GCD 923503)

Hebben we inderdaad wat gemist?

Ja. Het is een lekker album. Strak concept, strak uitgevoerd. Staskiewicz kwam op het idee toen ze op een stormachtige avond op Belle-ÃŽle-en-Mer, het eiland waar ze opgroeide, de slaap niet kon vatten. Ze neuriede één van Vivaldi’s ‘arie di tempesta’ en bedacht toen: waarom niet een cd maken met de meest aansprekende ‘stormaria’s’ uit het Italiaanse barokrepertoire?

Blandine StaskiewiczVoor haar project putte de Franse zangeres uit de Händel-opera’s Agrippina, Radamisto, Alessandro en Serse en de Vivaldi-opera’s Andromeda liberata, La verità in cimento, Griselda en L’Olimpiade. Met uitstapjes naar Porpora’s Carlo il Calvo en Pergolesi’s Adriano in Siria.

Vijf plussen en minnen

+ De cd is meer dan een verzameling losse aria’s. De titel, Tempesta, is op alle stukken van toepassing (iets wat van veel andere solo-cd’s niet gezegd kan worden). Daarbij zijn de ariateksten doorspekt met stormbeelden: donkere wolken, onstuimige winden, kolkende of juist rimpelloze zeeën… De beelden zijn metaforen voor de gemoedstoestand van het hart. Dat is dan ook waar deze cd echt over gaat: de storm in het hart.

+ Staskiewicz wil het niet alleen laten stormen, maar ook iets van de stilte voor de storm en de serene kalmte na afloop laten horen. Zo ontstaat een mooie mix van felle, ziedende scènes aan de ene kant en gekalmeerde momenten met een haast mystieke diepte aan de andere. ‘Sovvente il sole’ uit Andromeda liberata zet de tijd bijvoorbeeld bijna tien minuten lang stil. En het geklaag in ‘Quando mai spietata sorte’ uit Radamisto gaat door merg en been, evenals het stervensmooie begin van ‘Pensieri, voi mi tormentate’ uit Agrippina.

+ Blandine Staskiewicz is een fraaie zangeres. Haar technische capaciteiten zijn groot. Vivaldi’s halsbrekende aria ‘Agitata da due venti’ is ze tot in de details meester, waarbij ze in de absurde coloraturen meer klankschoonheid behoudt dan Cecilia Bartoli in haar bekende maar enigszins ‘blaffende’ interpretatie. In de langzamer delen laat Staskiewicz een donker geluid horen, met een dik, dramatisch timbre. Zeer aangenaam, en voor herhaald luisteren vatbaar.

+ Les Ambassadeurs toont zich onder Alexis Kossenko een doorleefd barokensemble. Er gaat een hart en een ziel schuil achter de interpretaties die de 21 musici geven. Daarbij ontbreekt het hen niet aan solistische kwaliteiten. Hoboïst Gilles Vanssons speelt in twee aria’s een glansrol en violiste Zefira Valova geeft ‘Sovvente il sole’ een gouden randje.

– Als instrumentale intermezzi zijn de ouvertures van Agrippina en L’Olimpiade uitgekozen. Daar zijn wel stormelementen in te horen, maar waarom is er niet gekozen voor een paar échte stormscènes uit de opera’s van Vivaldi en Händel? Dat had voor mij de cirkel helemaal rond gemaakt.

Zomertip

Het idee voor dit album ontstond op Belle-ÃŽle-en-Mer, dus dat lijkt me de vakantielocatie bij uitstek om van deze muziek te genieten. Het is het grootste Bretonse eiland in de Atlantische Oceaan. De VVV van Bretagne vermeldt rustige stranden, spectaculaire kliffen, bonte havens en groene landschappen. Een perfecte plek, zo lijkt me, om met de grote meesters uit de barok op zoek te gaan naar de stormen in uw hart…

Slotnoot

Op één of andere manier maakt barokmuziek veel creativiteit los bij ontwerpers. Waar veel andere solo-cd’s van operazangers tamelijk brave covers hebben, willen barok-cd’s je nog weleens verrassen. Zo ook dit album. Het laat Blandine Staskiewicz zien met in weelderige letters ‘Tempesta’, ‘Handel & Vivaldi’ en de labelnaam ‘Glossa’ op haar blote rug getatoeëerd. Leuk gevonden!

Subsidie Holland Opera heroverwogen

Opera in de media: week 30