Home » Buitenlands nieuws, Nieuws

Furlanetto geeft af op regietheater

Wenen14 januari 2010 Geen reacties

Niet alleen Piotr Beczala durft uit te halen naar het regietheater, zo bleek deze week. Ook de beroemde Italiaanse bas Ferruccio Furlanetto heeft in een interview afgegeven op de dominante positie van regisseurs. ,,Maar het regietheater zal niet overleven.”

(Foto: Teatro alla Scala.)

(Foto: Teatro alla Scala.)

Furlanetto bevindt zich momenteel in Wenen voor de première van de musical South Pacific, waar hij de hoofdrol in zal vertolken. Der Kurier sprak hem over de semiscenische productie en kwam al gauw op het onderwerp regietheater. Daar bleek Furlanetto weinig mee op te hebben.

,,Ik ben in Parijs uit een Macbeth-productie gestapt omdat ik zo veel dwaasheid niet wilde meemaken”, vertelde hij. “En dat heb ik ook mijn collega’s in Wenen aangeraden bij de nieuwe Macbeth. Die is onbeschaafd tegenover de zangers, tegenover het publiek en tegenover Giuseppe Verdi.”

Furlanetto doelt op een nieuwe enscenering van Verdi’s Macbeth die bij de Wiener Staatsoper in première ging en zeer slecht ontvangen werd.

Conservatief wil Furlanetto zich niet noemen. ,,Ik heb ook producties met regisseurs als Patrice Chéreau, Peter Sein en Hermann Nitsch gedaan. Zij staan bekend als moderne regisseurs. Maar zij zijn goed, zij weten waar het op aankomt bij opera, zij kunnen noten lezen. Dat is bij veel van die gehypte vernietigers niet het geval.”

Over de toekomst van opera zit Furlanetto echter niet in. ,,Opera zal er altijd zijn. Maar het regietheater zal niet overleven. Opera is de natuurlijke dood van het regietheater, want de muziek is altijd sterker.”

De uitspraken van Furlanetto zijn opvallend, aangezien de toptenor Piotr Beczala zich onlangs ook al zwaar negatief over regietheater uitliet. Zullen zangers nu eindelijk eens niet over zich heen laten lopen?

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.