Achtergrond

Zeven studenten winnen Schaunard Award

Place de l’Opera reikte op zaterdag 28 december de eerste Schaunard Award uit aan de zeven studenten die afgelopen zomer Rheingold op de Rijn organiseerden. Nadat de Place de l’Opera-lezers massaal gestemd hadden, kwamen zij als winnaars uit de bus. Hieronder hun reacties, evenals wat woorden over de andere genomineerden, die allen aanzienlijke aantallen stemmen ontvingen.

Het winnende team van Rheingold op de Rijn.
Het winnende team van Rheingold op de Rijn.

Enkele weken geleden vroeg de redactie van Place de l’Opera aan vijftien operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio om een persoon, gezelschap of instelling te nomineren die dit jaar een onderscheidende bijdrage leverde aan de wereld van opera en muziektheater. Daar kwam een lijst van zeven genomineerden uit.

De lezers van Place de l’Opera konden van 20 tot en met 27 december via een poll op hun favoriete genomineerde stemmen. Dat gebeurde massaal en tot vlak voor het sluiten van de stemming op vrijdagochtend bleef het spannend.

Het team van Rheingold op de Rijn, het spraakmakende project dat van een wild plan naar harde werkelijkheid werd omgezet door een enthousiast en intelligent stel studenten van het Utrechtsch Studenten Concert (USConcert), trok uiteindelijk aan het langste eind.

Overvallen

Zaterdag werden de winnaars, nog voordat iets bekendgemaakt was, verrast met de prijs. Het USConcert gaf die dag een concert in het Concertgebouw, met werken van Willem van Otterloo en Gustav Mahler. Alle zeven teamleden van Rheingold op de Rijn speelden mee.

Na afloop was er in een overvolle Spiegelzaal een ‘after party’ voor musici en hun familie. Toen het applaus voor de fraaie Mahler 5 was uitgeklonken, werden de vijf heren en twee dames van het Rheingold-team overvallen met de award.

Het Schaunard-certificaat.
Het Schaunard-certificaat.

Penningmeester Twan de Waard benadrukte, nadat de andere kandidaten voor de Schaunard Award werden genoemd, hoe die een rol speelden in het succes van hun Rheingold. “Dat we gewonnen hebben, komt ook omdat we zo veel steun hebben gekregen van verschillende andere kandidaten. Het Grachtenfestival heeft geholpen, we hadden veel aan de hulp van Annett Andriesen en ook de drie grote operahuizen in Nederland, waaronder de Nationale Reisopera, hebben bijgedragen. Onze kracht was dat we die krachten bundelden in ons Rheingold-project.”

Tourmanager Laura Koelmans moest even denken bij de vraag naar haar leukste herinnering van dit afgelopen Rheingold-jaar. “Het zijn er zo veel. Maar de dag van de première gaat de boeken in als de meest chaotische dag die ik ooit beleefd heb. We waren in Koblenz en voor het eerst werkte en lukte alles. Dat was echt een topavond!”

De sociale media speelden bij de verkiezing een grote rol. Er is veel getwitterd en gefacebookt door kandidaten en hun achterbannen. Kandidaten complimenteerden elkaar via Facebook, maar er waren ook confrontaties tussen het Rheingold-team en medekandidaat Nicolas Mansfield, zo vertelde Yourai Mol.

Met een grote glimlach onthult hij dat de Reisopera-directeur een plagerige foto van een bootje naar het team stuurde. “We zijn vrij persoonlijk geschoffeerd, en al dragen we Nicolas een warm hart toe, de handschoen hebben we opgenomen.” Onder een lachsalvo van het hele team zegt Mol: “Dankjewel en: in your face!”

Nominaties

Dat Nicolas Mansfield en de Nationale Reisopera op de nominatielijst stonden, was geen verrassing. Mansfield heeft zijn gezelschap in financieel schrale tijden naar grote successen met veel kwaliteit geleid. Ook in diverse reacties op Place de l’Opera was die waardering te lezen. “Geweldig zoals de Reisopera terugkomt na de desastreuze bezuinigingen. Petje af!” schreef een lezer.

Verwant aan de Reisopera-nominatie was de nominatie van dirigent Antony Hermus, die dit jaar weer eens uitgebreid in Nederland te bewonderen was met de productie van Tristan und Isolde bij de Reisopera. Hij leidde het Noord Nederlands Orkest en oogstte daarvoor unanieme lof van recensenten en publiek. De productie werd niet voor niets door kenners en lezers van Place de l’Opera uitgeroepen tot Opera van het Jaar.

Ook genomineerd was Serge van Veggel. Hij maakte met OPERA2DAY een muzikaal en theatraal evenement van een bezoek aan de Dolhuys Kermis en bracht een bijna onmogelijke opera op de planken: Médée van Cherubini.

Geheel terecht stond ook Annett Andriesen op de nominatielijst. Zij werd genomineerd met het Internationaal Vocalisten Concours (IVC), waar ze met grote bevlogenheid en oog voor detail leiding aan geeft. Het IVC doet zo veel meer dan het tweejaarlijkse concours in september.

Gezien de stapel lovende recensies was ook de nominatie van het Amsterdamse Grachtenfestival geheel begrijpelijk. Het festival heeft een sterke traditie in de programmering van opera en lied, vaak met jong talent. En grote namen als Judith van Wanroij en Karin Strobos werden in het verleden aangemoedigd met de GrachtenfestivalPrijs.

Degene die tot slot Thomas Oliemans voordroeg, kreeg eigenlijk al gelijk terwijl de stemming op de Place de l’Opera nog gaande was. Aan de bariton werd afgelopen week namelijk de Prix d’Amis van de Vrienden van De Nederlandse Opera uitgereikt, voor zijn rol als Papageno in Die Zauberflöte. De nominatie voor de Schaunard Award betrof zijn hele werk in 2013, met naast Mozart ook Wagner en een groot Schubert-project in de Kleine Zaal.

Toast

Daniël Moolenburgh geeft de award door aan USConcert-voorzitter Lieke Dekker.
Daniël Moolenburgh geeft de award door aan USConcert-voorzitter Lieke Dekker.

Alle genomineerden hadden een respectabel aandeel in de meer dan 700 stemmen die werden uitgebracht, maar uiteindelijk kan er maar één winnen en dat werd dus Rheingold op de Rijn.

Na de overhandiging van het Schaunard-certificaat op zaterdag konden de winnaars niet wachten om hun prijs te delen met hun medemusici van het USConcert, waarvan velen afgelopen zomer ook meespeelden bij de Rheingold-uitvoeringen in het ruim van binnenvaartschip de Oriana.

Met trompetgeschal kreeg teamvoorzitter Daniël Moolenburgh de Spiegelzaal stil, waarna hij de award doorgaf aan USConcert-voorzitter Lieke Dekker. En die deed wat studenten vaak graag en goed doen: ze bracht een toast uit, op het orkest en op de winnaars van de Schaunard Award 2013, het team van Rheingold op de Rijn.

Vorig artikel

Opera van het Jaar 2013: Tristan und Isolde

Volgend artikel

Podcast: Jong talent brengt Così fan tutte

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. Anna
    30 december 2013 at 10:55

    De studenten hebben natuurlijk flink hun (studenten)netwerk aangesproken om te stemmen. Het was chique van de Reisopera en het IVC om dat niet te doen. Goed werk natuurlijk van deze studenten, maar niet te vergelijken met de prestaties voor opera in Nederland van bovengenoemden; professionals.

  2. Richard
    30 december 2013 at 11:51

    Einstein had weer gelijk Anne, “It’s harder to crack a prejudice than an atom.”