AchtergrondInterviews

Anton Saris soleert tijdens zomerfestivals

Veel zangers kunnen deze zomer eindelijk weer concerten en voorstellingen in hun agenda’s schrijven. Zo ook de Nederlandse tenor Anton Saris. Afgelopen week was hij te gast op het festival Brixen Classics, later deze zomer zingt hij in Ariadne auf Naxos in Poysdorf.

Anton Saris.

Als we elkaar spreken, bevindt Anton Saris zich in Brixen, in het prachtige landschap van Zuid-Tirool. Hij is de hele week te gast bij Brixen Classics, een nieuw festival dat een combi wil bieden van klassieke muziek en de culinaire kracht van de regio. Saris’ vrouw Camilla Nylund opende het festival samen met tenor Juan Diego Flórez. Zelf bestierde Saris een academie voor jonge talenten. Ook zong hij Erik in Der fliegende Holländer tijdens het afsluitende concert.

‘Heel mooi dat we na de pandemie weer kunnen zingen’, reageert hij. ‘Weliswaar voor niet meer dan 400 bezoekers, maar toch. Veel van mijn concerten zijn het afgelopen jaar afgezegd. Camilla zong alleen de eerste maanden van de pandemie niet, daarna heeft ze aan veel streams meegewerkt. Nu maar zien hoe de situatie zich in de komende winter ontwikkelt.’

In het kader van de talentenacademie in Brixen begeleidde Saris drie zangers, één Zuid-Tiroler en twee Duitsers. Lesgeven is iets wat hij de laatste tijd vaker doet. ‘Vroeger had ik niet echt die ambitie, maar als je ouder wordt, merk je dat je jonge zangers heel snel wat kunt bijbrengen. Ik werkte hier bijvoorbeeld met een tenor, die alle feedback die ik gaf direct oppakte en in zijn concert omzette. Dat stimuleert om vaker les te geven.’

De eerste editie van Brixen Classics was een succes en dankzij verschillende geldschieters kan het festival volgend jaar uitbreiden. Saris kan dan acht in plaats van drie zangers begeleiden via de talentenacademie. Ook wordt er een opera geproduceerd waarin de jonge zangers naar beroemde zangers kunnen optreden. Opgeven voor de academie kan vanaf september op de website van Brixen Classics.

Ariadne

In de uitvoering van hoogtepunten uit Der fliegende Holländer stond Anton Saris samen met zijn vrouw op het toneel. Camilla zong Senta. ‘Het gebeurt vrij regelmatig dat we samen optreden, vooral op festivals en in concerten’, vertelt hij. ‘Voor mij is het een enorm privilege om met Camilla te zingen. Ze is een topsopraan. Je krijgt niet zo vaak de kans om met een topsopraan te werken.’

Op 13 augustus mag Saris zijn tenor weer met de sopraanstem van zijn vrouw mengen. Dan staat het paar op het ‘Poydium’ van het Neder-Oostenrijkse Poysdorf voor een uitvoering van Ariadne auf Naxos. Het festival is vergelijkbaar met dat in Brixen, zegt Saris. ‘Er wordt een verbinding gemaakt tussen klassieke muziek en het eten, het drinken en de cultuur van de regio.’

Uitgevoerd wordt alleen de opera in Ariadne auf Naxos, niet de proloog. Saris zingt Bacchus. ‘We spelen de originele bezetting, dat is met klein orkest. Het valt me altijd op dat het orkest ondanks het beperkte aantal musici heel luid is. Ik heb de rol in 2019 voor het laatst gezongen en ben blij dat ik hem weer kan doen.’

De uitvoering van Ariadne wordt gecombineerd met een suite uit Der Bürger als Edelmann, ook van Richard Strauss. Zie voor meer informatie de website van Klassik am Platz.

Nederland

Zingt Saris nog weleens in Nederland? ‘Ik zou graag willen’, zegt hij, ‘maar ik heb de verbinding een beetje verloren. Het is denk ik vier jaar geleden dat ik voor het laatst in Nederland zong, in een uitvoering van Das Lied von der Erde onder de helaas overleden dirigent Daan Admiraal. Kort daarvoor zong ik in een Fledermaus met een reizend gezelschap, maar verder zing ik vooral in Duitsland.’

Saris – opgeleid in Den Haag – woont inmiddels bijna 22 jaar in Dresden. ‘Ik voel me er heel erg thuis’, zegt hij. ‘Ik blijf natuurlijk wel altijd de Nederlander, maar dat is niet erg. Ik voel me nog steeds Nederlander, spreek ook gewoon Nederlands met mijn dochters. Dat zal niet veranderen.’

Zie voor meer informatie over Anton Saris zijn persoonlijke website.

Vorig artikel

Opera Zuid presenteert seizoen 2021/2022

Volgend artikel

Vrije kaartverkoop Bayreuth van start

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.