Home » Achtergrond, Binnenkort, Buitenland

Cité de l’Opera: Wende, Allan en Adele

16 februari 2016 Geen reacties

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Vandaag aflevering 24.

Beethoven voor het goede doel
In een volle Amsterdamse Obrechtkerk werd afgelopen zondag een benefietuitvoering gegeven van Beethovens negende, met musici uit verschillende belangrijke orkesten en zangers uit dito koren. De opbrengst was voor muziekprojecten voor kinderen van Vluchtelingenwerk Nederland. Als solisten traden Claron McFadden, Helena Rasker, Thomas Oliemans en Marcel Reijans op. Die laatste legde vast hoe het er van achter op het podium uitzag.

McBurney will be back
De Britse acteur/regisseur Simon McBurney, die als operaregisseur spraakmakende producties als A Dog’s Heart en Die Zauberflöte creëerde, treedt komende zomer op met een eigen voorstelling in Amsterdam. Deze week werd bekend dat zijn regie van A Dog’s Heart vanaf 22 april 2017 wordt hernomen door De Nationale Opera, met Sergei Leiferkus en Annett Andriesen op het podium. Volgens HF-directeur Ruth Mackenzie is ook zijn solo in het Holland Festival iets om naar uit te kijken.

Maak je niet dik
Allan Clayton is een succesvolle tenor die ook buiten zijn geboorteland Engeland steeds beroemder wordt. Hij is dik en wil dat – gezien zijn Twitternaam ‘Fatboy Clayton’ – ook graag weten. Als een recensent dan een opmerking maakt over zijn lichaam, blijkt Clayton ‘not amused’.

De ambassade van de opera
Zestien vlotte jongeren zijn ambassadeur voor het komende Opera Forward Festival van De Nationale Opera. Dit is het overzicht van het culturele Corps Diplomatique.

Wende looft Michel
Wende Snijders komt op de website van het Opera Forward Festival aan het woord over haar bewondering voor componist Michel van der Aa.

Dressed for the opera
Zo kleedt een heer zich dus voor een bezoek aan de opera, weten we dankzij de San Diego Opera: zwarte brogues, fantasy-sokken (we vermoeden Burlington) en een ongetwijfeld peperdure – van geciseleerd koper handgemaakte – toneelkijker. En geen kostuum, maar een combi (sommige heren willen er niet dood in gevonden worden, omdat het een ambtenarenlook schijnt te zijn) in een subtiel ingeweven ruitjesmotiefje.

Geheim
Op 5 maart zal in Hengelo de eerste voorstelling van Il matrimonio segreto worden gespeeld. Het samenwerkingsproject van de drie grote opera-instituties van Nederland wordt geregisseerd door Monique Wagemakers. In de cast staan naast (nog) onbekende namen ook twee inmiddels gevestigde jonge talenten, Lilian Farahani en Michael Wilmering. Binnenkort is er voor de productie aandacht op tv.

Lachende gezichten van regisseur Monique Wagemakers en zangeres Hanna-Liisa Kirchin, die Fidalma zal zingen in Il matrimonio segreto. Nog een paar weken tot de première…

Gilda is coming
Lisette Oropesa, wereldwijd dé Gilda van het moment, komt haar glansrol opnieuw in Amsterdam zingen, maar nu in een geënsceneerde setting bij De Nationale Opera. Ze heeft er nu al zin in.

Nog een keer Valentijn
In het kader van Valentijnsdag, afgelopen zondag, legde de Canadian Opera Company (COC) een opmerkelijke link tussen het beroemdste werk van Richard Wagner en ‘Single ladies (Put a ring on it)’ van de Maria Callas van de r&b: Beyoncé. Op de foto Stefan Vinke en Christine Goerke.

Pochet
Ideetje voor de kostuumateliers van onze Nederlandse operahuizen:

Pichon parle
Op een concertante uitvoering in 1990 na is de opera L’Orfeo van Luigi Rossi nog nooit in Frankrijk opgevoerd. En het was nog wel de allereerste Franse opera. Dirigent Raphaël Pichon, die komend jaar in Amsterdam de Mariavespers zal begeleiden tijdens het Holland Festival 2017, zal L’Orfeo de komende dagen in Nancy dirigeren en vertelde daarover aan het Franstalige Forum Opéra.

Joyce en Tony wonnen
Rolling Stone is de Place de l’Opera van de popmuziek. Ze houden er álles bij. Dus ook de complete lijst van de Grammy-winnaars van dit jaar, waaronder voor ‘Best Classical Solo Vocal Album’ Joyce DiDonato en Antonio Pappano voor hun live-opname in de Londense Wigmore Hall.

Joyce kon die onderscheiding wel waarderen…

Maar sopraan Deborah Voigt maakte zich enige zorgen over de zang van haar collega in de popmuziek tijdens de Grammy-ceremonie. Die zong – het had iets te maken met omgevallen microfoons in de piano – vals.

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.