BinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Christine, GOK en Tamara

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 206.

De opera moet dood
Onder een foto van Plácido, die een fraaie imitatie geeft van Roger Daltrey op Woodstock, bracht de Washington Post een opiniestuk van Olivia Giovetti. Haar conclusie: “We must no longer romanticize the bygone eras of opera’s so-called golden age so much that we fail to imagine the genre’s future.”

Prom Queen at last
Jamie Barton staat niet meer op de castlijst voor Tristan und Isolde door het Koninklijk Concertgebouworkest, maar wordt wel in Londen verwacht voor haar optreden tijdens de Last Night of the Proms. Daar zal ze onder meer een aria uit Carmen zingen en Harold Arlens ‘Over the rainbow’. Ze heeft er al zin in.

Wagnersopranen
Wel in het Concertgebouw binnenkort is sopraan Christine Goerke, die Isolde zal zingen. Hildegard Behrens – de Duitse sopraan die Leonard Bernstein koos voor zijn opname van Tristan und Isolde – is één van haar heldinnen.

GOK centraal
Eenmaal per jaar staat het Groot Omroepkoor exclusief in de schijnwerpers. Dit jaar zingt het koor werk van Manneke.

Geen opera op de Uitmarkt
Opvallend afwezig op de Uitmarkt, die komend weekend in Amsterdam wordt gehouden, is het genre klassieke zang en opera. De Nationale Opera is wel vertegenwoordigd op de podiumkunstenmarkt, met dit jaar kaarten in de aanbieding voor Pagliacci/Cavalleria rusticana en Die Frau ohne Schatten.

Vanavond Parsifal
Een lastminuteaankondiging van de radio-uitzending van Parsifal, opgenomen tijdens de Bayreuther Festspiele. Vanavond (dinsdag) om 18.05 uur.

Sam in Sesamstraat
“L, I think you are swell!” blijkt een zin te zijn uit Carmen. Tenminste, als Samuel Ramey het zingt.

Tamara spreekt
Sopraan Tamara Wilson was de eerste zangeres die de rol van Aida in de Arena van Verona zong zonder donkere schmink. Ze snapt dat veel mensen hechten aan traditionele opvoeringen, maar zegt in een artikel van Forbes Magazine: “There are others, including myself, who believe that our art-form should reflect the times we live in.”

Griezelig
Het lekker nazomeren wordt wreed verstoord door de aankondiging van de Munt in Brussel. Op 20 september gaat daar de nieuwe opera Macbeth Underworld van Pascal Dusapin in première. Georg Nigl zingt de titelrol, Magdalena Kožená en Sophie Marilley delen de rol van Lady Macbeth.

Zingen voor allen
De kans voor iedereen die graag eens solo zingt met uitmuntende begeleiding.

Rossini in het nieuw
Als operazangers niet uit het hoofd zouden zingen, wemelde het op de podia van het blauw of oranje van de kleurrijke uitgaven van Bärenreiter. Het bedrijf bracht een nieuwe editie van de partituur van Le comte Ory van Rossini.

Vorig artikel

De opera-agenda: maart en april

Volgend artikel

Oude Muziek: Pergolesi in een driewieler

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.