Binnenkort

Oliemans en Van den Brink in Kleine Zaal

De BankGiro Loterij Zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw nemen op 28 augustus een afslag naar de lichte(re) muziek. Bariton Thomas Oliemans zingt werk van zijn eerste muzikale liefdes: Brel en Bannink. Begeleid door pianist Bert van den Brink zingt hij chansons en musicalnummers, van ‘La chanson des vieux amants’ tot ‘Zeur niet’.

Thomas Oliemans. (© Marco Borggreve)

Thomas Oliemans excelleerde een paar jaar geleden, ook in de zomer en ook in de Kleine Zaal, met de drie grote liederencycli van Schubert. Hij zong recent in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill en Bertolt Brecht in Aix-en-Provence – later dit seizoen in Amsterdam te zien bij De Nationale Opera – en leidde eerder deze zomer het Delft Chamber Music Festival. Tijdens een avond vol muziek van Harry Bannink en Jacques Brel in het Concertgebouw gaat hij een andere kant op.

Oliemans noemt de muziek van beiden zijn ‘eerste liefdes’. Hij was pas 14 jaar oud toen hij als pianist voorspeelde bij de man die hem in het Concertgebouw zal begeleiden, Bert van den Brink. Diens advies: probeer een mening te krijgen van je helden. “Ik was gek op de muziek van Harry Bannink, uit bijvoorbeeld Ja zuster, Nee zuster”, vertelde de bariton vorig jaar in een interview met Gijs Groenteman. Hij zocht en vond Harry Bannink, die gewoon in het telefoonboek stond, en maakte een afspraak om voor te spelen.

Bij een gevulde koek en een kopje thee vertelde de componist over hoe hij programma’s samenstelde met “Wim” en “Conny”, herinnert Oliemans zich. “Die Wim was Sonneveld, en hij bedoelde Conny Stuart.” Aan de hand van een ‘G’ in het lied ‘Onder de appelboom’, dat ook zal klinken in de Kleine Zaal, leerde Oliemans van Bannink het belang van elke noot. “Het inspireerde me om later ook bij Schubert en Schumann me af te vragen waarom een bepaalde noot per se die noot moet zijn.”

Van Jacques Brel, wiens teksten van muziek werden voorzien door zijn vaste begeleider Gérard Jouannest, zal het duo bekende stukken brengen als ‘Amsterdam’ en ‘La chanson des vieux amants’. Dat kan, ook als zanger van doorgaans klassiek lied- en operarepertoire, meent Oliemans. “Mensen zeggen zo gauw dat je in een hokje wordt geduwd, maar dat gaat voor het grootste deel van jezelf uit”, zo stelde hij een paar jaar geleden in een interview met Trouw. Zijn liefde voor Frankrijk en het Franse repertoire lichtte hij toe in de podcast van Studio Nibelheim in 2017.

Het concert van Bert van den Brink en Thomas Oliemans wordt gegeven op woensdag 28 augustus in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouw.

Vorig artikel

De opera-agenda: mei en juni

Volgend artikel

Malmö Opera voert Engelse boventiteling in

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.