Home » Achtergrond, Buitenland

Plage de l’Opera: Jobs, Wagner en Pirgu

11 augustus 2015 Geen reacties

Het is zomer, de grote theaters hebben vakantie, maar de operawereld draait door op festivals en evenementen. Zangers, regisseurs en dirigenten houden hun fans via Facebook en Twitter op de hoogte. Vanaf het strand leest Place de l’Opera alle berichten mee en vat de stroom informatie iedere dinsdag voor u samen.

Jobs op het operapodium
Er was in 2013 al een film over Steve Jobs met Ashton Kutcher en er komt een nog grote speelfilm aan, met Michael Fassbender in de hoofdrol (op 3 december in Nederland). De vraag wordt daarna: wie gaat de Apple-baas stem geven in een heuse opera over zijn leven?

Vorige week konden librettist Mark Campbell en componist Mason Bates de wereld laten weten dat zij die opera gaan produceren:

De makers beloven een libretto met een ‘non-lineair’ verhaal over het leven van de in 2011 overleden ondernemer, waarin de nadruk zal liggen op de relaties met zijn vader Paul en zijn vrouw Laurene. De opdracht voor The (R)evolution of Steve Jobs komt van Santa Fe Opera.

Onlangs berichtte Place de l’Opera over de première van Cold Mountain van Jennifer Higdon bij de Santa Fe Opera. Bij het operahuis in New Mexico is veel aandacht voor nieuw repertoire en aankomend talent, zoals The Opera Fan in een hip tekstje op Twitter nog eens bevestigde:

Het libretto van de Jobs-opera is net voltooid, aan de muziek wordt gewerkt en over casting valt nog helemaal niets te zeggen. Hoewel: David Taher, afkomstig uit Chattanooga, Tennessee, heeft bijna alles mee. Hij is volgens zijn bio een ‘self-admitted computer nerd’ en werkte in het verleden zelfs bij Apple. Maar of hij als bariton kans maakt op een hoofdrol, zal nog moeten blijken.

Bayreuth op stoom
Het jaarlijkse Wagner-festival in Zuid-Dutsland, de Bayreuther Festspiele, is in volle gang. Vrijwel iedere dag is er een complete Wagner-opera te beleven in het Festspielhaus. De redactie van deze rubriek verruilde afgelopen vrijdag voor eenmaal de strandstoel voor een zetel in een Duitse bioscoop. Het was één van de 120 Duitse zalen waar je een kaartje kon kopen met als opdruk ‘Bayreuther Festspiele’ dat toch maar net meer dan twee tientjes kostte.

De opera Tristan und Isolde werd live vertoond in de Duitse bioscopen en de zender 3sat zond de voorstelling een dag later uit. Die stream staat nog online, maar kan alleen bekeken worden door inwoners van de Bondsrepubliek, en door slimmerds daarbuiten die een Duits IP-adres kunnen simuleren.

Na deze trailer kregen de bioscoopbezoekers bijna zes uur Tristan und Isolde en een speciaal geproduceerd achter-de-schermenprogramma, rechtstreeks vanuit Bayreuth en met vlagen ‘fabelhaft’ in beeld gebracht.

Absoluut wonderlijk waren de pauzegesprekken met Katharina Wagner, die sprekend als regisseur van deze productie, plaats had genomen achter een winkeltje vol cd’s en dvd’s van de Festspiele. Nog merkwaardiger was de bijdrage van Eva Wagner-Pasquier, die de winnaars mocht trekken van een loterij, speciaal voor de bioskoopkijkers, met als tweede prijs een slipcursus (de programmasponsor was een grote verzekeraar) en als eerste een bezoek aan een Mozart-opera in Venetië. Aan wie het geluk had de derde prijs te winnen, werd de hele inhoud van het winkeltje waarachter Katharina stond beloofd.

Bariton Kay Stiefermann maakte een opmerkelijk Bayreuth-debuut. Hij had precies twaalf woorden te zingen als Der Steuermann: “Marke mir nach mit Mann und Volk: vergebne Wehr! Bewältigt sind wir.” De zanger was in 2012 in ons land te zien bij De Nationale Opera in Der Schatzgräber van Franz Schreker. Zijn auditie voor een rol in een – inmiddels uitgestelde – kinderopera in Bayreuth beviel zo goed dat Katharina Wagner op zoek ging naar een baritonrol voor Kay. De twaalf woorden van de stuurman waren nog vacant en zo maakte Stiefermann zijn entree op het festival.

Nijetrijne ingericht
Noorderlingen hebben de naam kort van stof te zijn. De berichtgeving op de website Stellingwerf over de productie die Opera Nijetrijne binnenkort opvoert, is daar een mooi voorbeeld van.

NJO twittert en schittert
Echt vakantie, maar wel met klassieke muziek en zang, is de NJO Muziekzomer. Overal in de provincie Gelderland wordt door de jonge musici uit binnen- en buitenland instrumentale en vocale muziek gemaakt. De tv was erbij en hoe NTR Podium On Tour daarvan verslag deed, met onder anderen een Brecht zingende Alexander Oliver, werd bekeken in de typische vakantieambiance van de Stayokay – zeg maar een jongerenhotel waarvan de jeugdherbergvader met pensioen is.

Deze week is dirigent Antony Hermus te gast bij de NJO Muziekzomer. Hij dirigeert Ein Heldenleben. Klassiekemuzieküberjongere Floris Kortie bezocht onlangs de dirigent, die sinds kort weer in Amsterdam woont.

De groeten van…
“Toonaangevend onder de jonge Mozart-interpreten”, zo noemde de recensent van Place de l’Opera de prestaties van Saimir Pirgu als Don Ottavio in de Don Giovanni-productie van de Arena di Verona. De jonge Albanese tenor heeft een paar dagen vrij en kijkt wat rond in de streek waar hij zich nog tot 12 augustus bevindt:

Zijn Twitter-foto is net een ansicht. De tekst ‘Përshëndetje nga Toscana’ (Groeten uit Toscane) moet u er even bij denken:

Saimir Pirgu Twitter

door

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.