AchtergrondFeatured

Het nieuwe droompaar: Costello en Pérez

Nu Anna Netrebko geen droomman meer aan haar zijde heeft, is er ruimte voor een nieuw sterrenkoppel aan de glitterhemel van operaland: tenor Stephen Costello en sopraan Ailyn Pérez. Getwee oogsten ze overal euforische reacties. Een gesprek met de twee Amerikaanse zangers, over hun operahuwelijk en hun nieuwe cd, Love Duets.

Ailyn Pérez en Stephen Costello (foto: Molina Visuals).
Ailyn Pérez en Stephen Costello (foto: Molina Visuals).

Het liefdesverhaal van Costello en Pérez is er één met veel rozengeur en maneschijn. Ze studeerden allebei aan de Academy of Vocal Arts in Philadelphia. Hij als geboren Philadelphian, zij als dochter van Mexicaanse immigranten die zich in Chicago hadden gesetteld. Naar verluidt sloeg de vonk over toen ze samen een duet zongen uit La bohème. Kan het romantischer?

Na hun opleiding schoten beiden als een pijl naar de top van de operawereld. Costello was nog niet uitgezwaaid in Philadelphia toen hij al debuteerde bij de Metropolitan Opera. Binnen twee seizoenen had hij grote tonelen als die in Salzburg en Londen veroverd. Bovendien kreeg hij in 2009 de Richard Tucker Award toebedeeld.

Pérez werd in 2006 tweede in Plácido Domingo’s competitie Operalia en stond daarna net als Costello in no-time in onder meer Salzburg en Londen. En ook zij won de Richard Tucker Award, in 2012, als eerste Hispanic ooit.

In 2008 trouwde het stel. Vanaf toen gingen ze als “America’s fastest-rising husband-and-wife opera stars” (Associated Press) door het leven. Hoewel ze individueel meer dan genoeg in huis hebben voor grote carrières, worden vooral hun gezamenlijke optredens gretig in de spotlights gezet.

Slaapkamerscène

Gezien de combinatie van hun succes en hun getrouwd-zijn hing een gezamenlijke cd in de lucht. Het werd Love Duets, een project bij Warner Classics met het BBC Symphony Orchestra onder Patrick Summers. De cd bevat duetten uit opera’s als Manon, L’Amico Fritz, Rigoletto, L’elisir d’amore, La bohème en natuurlijk La traviata, een opera waar Costello en Pérez veel victories aan te danken hebben. Ook komen Amerikaanse ‘musical theatre’-titels als West Side Story, Carousel en Kismet voorbij.

Het was een hele klus om tot een selectie van elf duetten te komen, vertellen Costello en Pérez vanuit Londen, waar ze de afgelopen weken in Verdi’s Traviata te bewonderen waren.

Costello: “We hadden wel vijftig tot zeventig stukken die we wilden zingen. Maar je hebt maar een beperkt aantal minuten. Uiteindelijk hebben we bij het afstrepen gekozen voor een paar grote, bekende duetten en voor stukken uit onze jeugd in de States, zoals van Bernstein en Rodgers en Hammerstein. Maar het was moeilijk kiezen. De duetten uit Lucia di Lammermoor en I puritani had ik ook graag gedaan.”

“En welk duet kies je bijvoorbeeld uit Roméo et Juliette?” vult Pérez aan. “Omdat het ons debuut op cd is, hebben we voor het eerste duet gekozen, waarin Roméo en Juliette elkaar leren kennen. Maar ik zou ook graag eens de slaapkamerscène doen.”

Het idee achter de cd was “iets anders doen”, aldus Costello. “Iedereen maakt cd’s met aria’s, vaak aria’s uit de top tien. Wij wilden wat anders. En een cd met alleen maar duetten hoor je niet vaak.”

Brandweerman

De meeste duetten op de cd hebben Costello en Pérez al eens samen uitgevoerd, scenisch dan wel concertante. Maar wensen hebben ze nog genoeg. “Ik zou L’Amico Fritz graag eens scenisch doen. Het is alleen zo’n slecht verhaal”, zegt Costello. “Ach nee”, reageert Pérez. “Het is een leuk verhaal! Eigenlijk gaat het over een George Clooney die altijd vrijgezel wil blijven…”

Love DuetsCostello: “Er zijn vele rollen die we samen zouden willen doen. Faust zouden we graag zingen. En Manon hebben we nog nooit op het toneel gedaan. Net als Lucia.” Pérez: “Ja, Lucia zou ik dolgraag willen doen!”

Ondanks die wensen houden Costello en Pérez de planning van hun optredens gescheiden. Costello: “Als het ervan komt dat we samen kunnen optreden, is dat mooi, maar we plannen niets samen. Dat zou ook niet werken. Ik zeg toch niet tegen een casting director die me voor Bohème wil hebben: waarom vraag je mijn vrouw niet voor Mimì? Bovendien is het ook fijn om met andere artiesten te werken.”

Als ze zouden moeten kiezen tussen een gezamelijk optreden en een kans om in een groot operahuis te debuteren, kiezen ze voor hun eigen carrièrekansen, niet voor het samenzijn, menen ze alle twee. Dat ze elkaar daardoor soms lang moeten missen, hoort bij de job. “Daar teken je voor”, zegt Costello. “Een brandweerman moet ook dat brandende huis in. Hij kan niet opeens zeggen: sorry, daar heb ik geen zin in.”

“Het is wel moeilijk”, erkent de tenor. “Ook als je wat tijd hebt tussen optredens, vlieg je niet even snel heen en weer om elkaar te zien. Dat is te vermoeiend en slecht voor je lichaam. Dat kun je als zanger niet doen.”

“Maar misschien dat we door Love Duets wat meer projecten samen kunnen doen?” zegt Pérez. “Het brengt ons nu al bij elkaar”, meent Costello. “We gaan een paar concerten geven aan de hand van dit project. En eigenlijk helpen ook dit soort interviews om weer even samen zijn…”

Love Duets is begin mei uitgekomen en is ook via Spotify te beluisteren. Zie hieronder de trailer:

Vorig artikel

Operadagen: Rotterdams en internationaal

Volgend artikel

Neven vervangt Gens in Serie Grote Zangers

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.