Nieuws

Cité de l’Opera: Anna, Guido en Corona

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 235.

Haarlem en Madison, Connecticut
Binnenkort brengt de Haarlemse operagroep The Fat Lady een double bill met Pergolesi’s Stabat Mater en Suor Angelica van Puccini. Hoewel die componist erg hechtte aan de complete uitvoering van de triptiek waarvan het kloosterdrama deel uitmaakt, wordt het vaak los uitgevoerd of in een combinatie. Zo ook in de VS.

Corona, de aria
Veel van onze lezers zingen, maar veel vocaals was er nog niet rond het virus. Gelukkig is er nu een tekst, op een bestaand nummer. Je moet wel behoorlijk oud zijn om dat te kennen. En helemaal lekker bekt de tekst niet.

The count sings
De aria van graaf Almaviva uit Le nozze di Figaro is bekend, maar dit is een minder gangbare versie: de Nederlandse bariton Quirijn de Lang zingt hem in het Engels bij Opera North.

Reisopera verkoopt bruid
Binnenkort gaat de Nederlandse Reisopera op tournee met Bruid te koop!, een Nederlandstalige bewerking van de opera Prodaná nevěsta van Smetana. ‘De tekst moet zingbaar blijven, maar de inhoud moet ook overeind blijven’, zei hertaler Anne Lichthart in een interview met Place de l’Opera.

Speciaal voor Frits Huffnagel
Dame Sarah spreekt zich graag duidelijk uit, over muziek en over wat er in de wereld gebeurt.

The show goes on
De Metropolitan Opera in New York reageert op de viruscrisis.

Onder de 1000
Zou de corona-epidemie per ongeluk een kans betekenen voor kleinschalige opera- en muziektheaterproducties?

Mooie zondagavond
Sopraan Anna Netrebko was in de buurt.

36.2 en stabiel
Spannend achter-de-schermenverhaal van muziekjournalist Guido van Oorschot over zijn interview met operacomponist – en inmiddels corona-besmette – Brett Dean.

Barrie in Glyndebourne
Voor het komende seizoen van Glyndebourne maakt Barrie Kosky een enscenering van Dialogues des Carmélites van Poulenc. Hij ziet het klooster in de voorstelling als een plaats van geheimen en ambiguïteit.

No show
Het mooie initiatief van zanger Tom Elwin eindigt. Voor een doorstart zou meer tijd en geld benodigd zijn.

Fortunatissimo
Edward Nelson won de Opera Cup 2020 in Glyndebourne.

Vorig artikel

Eijsackers leidt LiedDuo Competition in Groningen

Volgend artikel

Metropolitan Opera brengt Holländer in bioscoop

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.