Nieuws

Cité de l’Opera: Antonio, Adèle en Iris

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 245.

Wat schuift dat nou?
Dirigeren en muzikaal leider zijn van het beroemdste operahuis ter wereld wordt – zoals dat heet – marktconform beloond.

Gedeelde smart
Net als in Nederland maken ook in Engeland culturele instellingen zich grote zorgen. Neil Constable van The Globe in Londen – de replica van een playhouse uit de tijd van Shakespeare – schrijft, mede namens andere organisaties: ‘The culture sector has never been more at risk.’

Geen klassieke zang
De Empty Concertgebouw Sessions gaan door, met onder anderen Trijntje Oosterhuis en Lavinia Meijer. Klassiek zang staat vooralsnog niet op het programma

Adèle in confinement
Mezzosopraan Adèle Charvet won in 2016 een stapel prijzen tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Ze kan niet werken nu en verblijft, zonder piano, in Versailles. Het Franse Forum Opéra sprak met de zangeres over alle engagementen die niet doorgingen. ‘C’est assez catastrophique!’

Tony’s tips
De Evening Standard vroeg aan Antonio Pappano, chef van het Royal Opera House, waar hij zijn tijd aan besteedt tijdens de lockdown. Hij kijkt onder meer Netflix en is fan van de serie Ozark.

Streams overal
Het wekelijkse mediaoverzicht op Place de l’Opera is verre van volledig. The Opera Critic vult mooi aan.

Jake’s Moby
De opera Moby-Dick van Jake Heggie was nog niet in Europa te zien. Komend weekend brengt de San Francisco Opera een stream van de productie van Leonard Foglia. Het operahuis biedt overigens in het weekend Zoom-seminars voor operaliefhebbers. Deelname kost 20 dollar.

Taalvraag
De redactie van Podium Witteman vroeg zich af of er een goed Nederlands woord is voor masterclass. Dat was er, begin vorige eeuw al: meestercursus. Niettemin wierpen velen op Twitter zich op de kwestie. Talentenles en ambachtsles waren enkele van de suggesties.

Vraag/antwoord
En waar is dit allemaal goed voor geweest? Wie zich na de laatste maanden die vraag stelt, komt voor antwoorden uit bij Kristine Opolais.

Kijkadvies van Iestyn Davies
De opera The Exterminating Angel is binnenkort te zien als stream. Iestyn Davies zit er zelf ook in.

Iris coacht
Mezzosopraan Iris van Wijnen is een nieuw project gestart. Ze helpt mensen hun unieke stem te ontdekken. ‘I will create a safe space for you to find the path to your heart through your own voice and to find the JOY that comes along with that’, belooft ze op de nieuwe website.

Rupsje Nooitgenoeg
In de cultuur bestaat de wonderlijke gedachte dat niet het budget bepalend is, maar of iedereen die wat wil dat ook krijgt.

189 stoelen
Het Staatstheater Wiesbaden heeft de deuren weer geopend. Voor de concerten worden steeds 189 stoelen verkocht in de grote zaal.

Creatief met sneeuw
Voor wie echt niets beters te doen heeft, is er de knutselklus van de dag: sneeuw voor La bohème.

Vorig artikel

Wat weer kan: de tijdelijknormaalzaal

Volgend artikel

Opera for Peace op de bres voor jonge zangers

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.