Nieuws

Roberta Alexander krijgt Edison Oeuvreprijs

Ze is geboren Amerikaanse, woont al sinds de jaren zeventig in Nederland en kent een internationale carrière die vele decennia omspant: Roberta Alexander. De sopraan kreeg deze week de Edison Oeuvreprijs toegekend voor alles wat ze tot nu toe heeft gedaan in de klassieke muziek.

Roberta Alexander. (© Swinkels van Hees)

De sopraan is niet van plan te stoppen. Volgende week is ze één van de masters tijdens de ‘Mozart and more’-masterclass die het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) in Den Bosch organiseert. De masterclass is zonder publiek, maar wordt opgenomen voor de website van het IVC. Volgend jaar zomer staat een uitgestelde productie van Brittens Peter Grimes in Alexanders agenda en mogelijk zingt ze komend jaar ook in Berlijn.

De jury van de Edisons Klassiek zegt over Roberta Alexander: ‘Het is dit jaar precies 45 jaar geleden dat Roberta Alexander haar debuut maakte in Nederland, in een opera van Rossini. En nog altijd is de Nederlandse sopraan van Amerikaanse afkomst actief als zangeres en zangcoach. In de tussenliggende jaren bouwde Alexander een fantastische carrière en discografie op, zoals die unieke recital-cd’s, meestal met pianiste Tan Crone, op het label Etcetera Records. Stuk voor stuk bijzondere opnamen met vooral onbekende muziek van Mozart, via Puccini en Strauss naar Ives, Copland, Bernstein en Barber.’

Zonder enige vorm van oppervlakkigheid bestrijkt de stem van Roberta Alexander een breed scala aan muzikale richtingen en componisten. Ze werkte samen met Nikolaus Harnoncourt in opnamen van Händel-opera’s als Theodora en Samson, zong Mozart en Gershwin, was te zien in Verdi’s La forza del destino bij De Nationale Opera en nam Barbers ‘Sure on this shining night’ op.

Een zwarte zangeres zingt nog altijd niet alle rollen die het operarepertoire te bieden heeft. Toch was Roberta Alexander gedecideerd in een interview dat Mischa Spel (tevens meestemmend voorzitter van de Edison-jury) deze week met haar had in NRC: ‘Ik heb een fantastische carrière gehad – vanaf het begin. En ik ben van nature optimistisch. Natuurlijk zijn er ook tegenslagen geweest. (…) Maar dat waren uitzonderingen. Zeggen dat ik als artiest onder racisme geleden heb, zou een grote leugen zijn.’

Alexander is nog volop in de running. Door de pandemie werden de repetities voor een productie van Strauss’ Salome bij de Scala van Milaan afgebroken. Ze zou in september jongstleden de rol van Mrs. Sedley in Peter Grimes van Britten zingen op het Wad in Friesland, maar die serie uitvoeringen is uitgesteld tot september 2021.

Eén van haar grote successen was de rol van 5. Magd in Elektra van Richard Strauss. Ze werd door regisseur Patrice Chéreau persoonlijk gekozen voor die rol. In een interview met Place de l’Opera in april 2020 vertelde ze: ‘Ik kon me niet herinneren dat ik Chéreau ooit had ontmoet, maar het leek me een geweldige kans om met hem te werken. Hij bleek me in 2004 gezien te hebben in Parijs, in Angels in America.’ In het interview vertelt ze uitgebreid over de rol en de productie, die onder meer in Aix-en-Provence, Barcelona en Milaan te zien was en in 2021 in Berlijn op de planning staat.

Vandaag (vrijdag 27 november) is op de website van de Metropolitan Opera een stream van Elektra te zien. De opname werd gemaakt in 2016 en is tot middernacht te zien.

Vorig artikel

DNO presenteert flexibele programmering

Volgend artikel

Opera in de media: week 49 van 2020

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.