AchtergrondBinnenkortNieuws

Kameroperahuis geeft opera’s cadeau

Annemarie Reitsma richtte in 2007 in Zwolle het Kameroperahuis op, een productiehuis voor kleinschalig muziektheater en opera, met kansen voor jonge makers en ruimte voor experiment. Sinds januari 2013 kent het operahuis een nieuw initiatief: een negentienkoppig Collectief van makers, zangers en musici. Deze week geven zij prominente Zwollenaren een opera cadeau.

Karin Netten (foto: Rogier Maaskant).

Sinds de oprichting bracht het Kameroperahuis producties als Penthesilea, waarmee in 2009 regisseur Lotte de Beer haar naam vestigde, en Orpheus, retourtje onderwereld. Die productie van Arlon Luijten en Krystian Lada, gebaseerd op L’Orfeo van Monteverdi, werd gemaakt voor het eerste Stadsfestival Zwolle in 2012.

Sinds januari 2013 is er het Collectief, een nieuw initiatief van het operahuis. Een groep van negentien muziektheatermakers heeft zich voor twee jaar verbonden aan het Kameroperahuis. Artistieke uitdaging en cultureel ondernemerschap staan centraal. Het Kameroperahuis zoekt daarmee naar een oplossing voor de krimp in de financiële middelen die ook het gezelschap in Zwolle trof. Iedereen is nu als freelancer verbonden.

Karin Netten is ‘kwartiermaker’ van het Collectief. Ze studeerde in 2008 af aan de Hogeschool voor de Kunst in Amsterdam als theaterregisseur. Haar afstudeervoorstelling De Nacht, de Moeder van de Dag kreeg een eervolle vermelding op het ITs Festival.

“Sinds januari werken we met negentien Collectief-leden, allemaal met een achtergrond in opera en muziektheater. Ze hebben opleiding en ervaring als componist, musicus, zanger, regisseur of dramaturg. Ik zet de lijnen uit, weet van alle projecten, maar de leden van het Collectief vullen het zelf in. Ik kijk als één van de twee regisseurs mee bij de ontwikkeling. Ik heb ja gezegd omdat ik het een mooi initiatief vind, waar ik graag intensief bij betrokken ben. En ik kan er ook als regisseur mijn kwaliteit kwijt.”

“Mijn indruk nu, na een paar maanden, is dat het nog beter werkt dan ik had verwacht. We kenden elkaar niet of nauwelijks, zijn bij elkaar gezet op motivatie en talent. Via het artistieke concept leren we elkaar kennen. Ik ben er zeer content mee.”

“Voor dit eerste collectief is gekozen voor makers die al wat langer afgestudeerd zijn, zo tussen de vier en zes jaar. Dat is een bewuste keuze. Het is veel handiger om met mensen aan de slag te gaan die goed weten hoe het werkt om een productie vanaf nul op te zetten. De komende jaren zullen er ook jongere mensen kunnen instromen.”

“We hebben absoluut landelijke ambities! We willen binnen Nederland de plek zijn waar je als afgestudeerde graag naartoe komt om ervaring op te doen. Directeur Annemarie Reitsma en ik zijn onlangs in Wenen geweest om met enkele operahuizen te praten, twee waren geïnteresseerd in samenwerking. Ook internationaal hebben we dus plannen.”

Mini-opera cadeau

“We doen deze week als Kameroperahuis aan zes prominente Zwollenaren een opera cadeau. We willen cultureel ondernemerschap onderzoeken en zijn daarom gaan kijken wat voor interessante ondernemers er in Zwolle zijn. In dit project van één week werken we met studenten van het conservatorium, wij treden op als mentoren voor die studenten. De studenten werken in trio’s van componist, musicus en zanger.”

“Afgelopen maandag 22 april zijn we begonnen met het interviewen van de Zwollenaren en op vrijdag 26 april moet de opera af zijn. Er zijn dus maar een paar dagen om te schrijven en te componeren, in te studeren en vorm te geven. De opera’s duren drie minuten.”

Lucas Wiegerink componeert de mini-opera voor PEC Zwolle.

“Met de krant in de hand zijn de makers naar hun Zwolse ondernemers gegaan. Hair in the City doet mee, de kapper die elke Zwollenaar kent. Hij noemt zich ook wel de netwerkkapper. Hij wilde het graag over de social media-schandpaal hebben die voor het Koningslied werd opgericht.”

“Voor de opera die we Edward van Wonderen, directeur van de voetbalclub PEC Zwolle, aanbieden, hebben we een eigen drietal gevormd, met pianiste Lies Colman, componist Lucas Wiegerink en zangeres Bauwien van der Meer. Op vrijdag 26 april gaan we zijn opera uitvoeren.”

“Ook de andere deelnemers krijgen vrijdag hun opera aangeboden. Bij de kapper is het voor de klanten van dat moment een bonus en bij andere organisatie, Deltawonen, wordt het een onderdeel van de vrijmibo.”

Komende projecten van het Kameroperahuis zijn onder meer Amalia Bandi, een stadsopera, die in juni wordt gespeeld in Zwolle, en Leonore’s Fidelio voor de Operadagen Rotterdam.

Zie voor meer informatie de website van het Kameroperahuis.

Vorig artikel

DNO herneemt Willy Deckers Traviata

Volgend artikel

Carolyn Sampson straalt en roert als Dido

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Susan
    25 april 2013 at 17:28

    Wat een leuk initiatief!