AchtergrondBinnenkortBuitenland

Hongaars festival focust op BartókPlus

Het operafestival in het Hongaarse Miskolc richt zich dit jaar op onder meer de vrije interpretatie van het werk van de componist aan wie het festival deels gewijd is, Béla Bartók. Het is het jaar van zijn 135e geboortedag en het moment dat de auteursrechten vrijkomen. Vandaar de festivaltitel: Free after Bartók.

Regisseur Géza Tóth presenteert zijn plannen rond Carmen. (© BartókPlus Opera Festival)
Regisseur Géza Tóth presenteert zijn plannen rond Carmen. (© BartókPlus Opera Festival)

Men wilde in 2001 de stad Miskolc, in het oosten van Hongarije, op de kaart zetten en jaarlijks aandacht besteden aan de Hongaarse componist Béla Bartók. Inmiddels bestaat het operafestival dat daaruit ontstond alweer zestien jaar. Het festival focust op werk van de beroemdste componerende zoon van Hongarije, met passende aanvullingen in de programmering. Dat verklaart de naam BartókPlus.

De festivalslogan voor de 2016-editie is geheel letterlijk te nemen. BartókPlus maakt gebruik van het feit dat dit jaar de auteursrechten op het werk van de componist verlopen en daarom luidt de slogan Free after Bártok. Delen van zijn oeuvre zullen op een meer vrije manier worden uitgevoerd, met parafrases en improvisaties. Overigens wordt het festival, zo staat op de website te lezen, gesteund door erfgenamen en nazaten van Bartók.

Het programma van het festival, dat van 10 t/m 19 juni wordt gehouden, heeft drie speerpunten:

De opera Carmen van Bizet wordt op drie achtereenvolgende avonden opgevoerd buiten de reguliere locatie, het Miskolc National Theatre. De entree zal gratis zijn en de organisatie hoopt de hele stad Miskolc tot operapodium te maken in wat men ‘Opera der Duizenden’ noemt. In hotel Avas en in de Avas-tv-toren worden verschillende bedrijven gespeeld. Op de slotavond volgt dan de hele opera Carmen.

Regisseur Géza Tóth zal in een Bartók-marathon drie werken van de componist ensceneren, zowel zijn opera als de balletten The Wooden Prince, The Miraculous Mandarin en Bluebeards Castle worden in de nieuwe regie opgevoerd in de ijshal van Miskolc.

Het festival heeft jaarlijks een compositiecompetitie, die dit jaar als motto ‘Seven points of view for the modern opera’ heeft. Doel van de competitie is nieuwe opera creëren die zich richt op een groot publiek.

Hoofdprogramma

In de grote zaal van het Nationaal Theater opent de vermaarde sopraan Sonya Yoncheva op 10 juni het festival met een optreden. Ze wordt begeleid door het Hongaars Symphonie Orkest onder leiding van Alexander Prior en met harpiste Bianka Szauer.

Twee dagen later reist het Moskouse ensemble Helikon Opera naar Miskolc voor een uitvoering van The Makropulos Affair van Leoš Janáček.

De Nationale Opera van Boekarest komt op 14 juni met de opera Oedipe van George Enescu.

Ook op het festival, op 16 juni, is de wereldpremière van een coproductie van BartókPlus met het Budapest Operetta Theatre, Creative Connections. Componist Tamás Beischer-Matyó maakte de muziek bij een libretto van Eliza Mechler Anna.

Op 18 juni is er een gastoptreden van het Košice State Theatre met de opera Ariadne auf Naxos van Richard Strauss.

De slotdag, 19 juni, staat in het teken van een concert door dirigent Zoltán Kocsis voor het Hungarian National Philharmonic Orchestra.

Naast de grote producties zijn er op verschillende locaties podia voor concerten van onder anderen het Budapest String Orchestra. Ook zijn er straatoptredens en is er een ‘negen-tenoren-gala’, met zangers die een ode brengen aan de legendarische Hongaarse tenor Jószef Simándy.

Het complete programma van BartókPlus is te vinden op de website van het festival.

Lees ook de reportage die Place de l’Opera in 2010 op het festival maakte.

Vorig artikel

Kamerkoor schildert en schittert in Händel

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Bastiaan, Jan en Lisette

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.