Buitenlands nieuwsNieuws

Nézet-Séguin dirigeert zijn eerste Wagner

Kort voor hij in Rotterdam een uitvoering van Der fliegende Holländer zal leiden, heeft Yannick Nézet-Séguin in Canada zijn eerste Wagner-opera bij de horens gevat. Bij het Festival Lanaudière nabij Montreal zwaaide hij zondag een concertante Lohengrin. De reacties: razend enthousiast.

Yannick Nézet-Séguin met sopraan Heidi Melton, die net als de maestro lovende kritieken kreeg (foto: Christina Alonso).
Yannick Nézet-Séguin met sopraan Heidi Melton, die net als de maestro lovende kritieken kreeg (foto: Christina Alonso).

Het leek er even op dat de chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest de eer van zijn eerste Wagner aan Rotterdamse oren zou gunnen: op 15 september dirigeert hij in De Doelen Der fliegende Holländer. Afgelopen weekend was het echter het publiek in zijn vaderland Canada dat de maestro voor het eerst kon zien en horen in het repertoire van de Duitse componist.

Ter afsluiting van het Lanuadière Festival – één van de belangrijkste klassieke muziekfestivals van Canada, gehouden ten noorden van Montreal – dirigeerde Nézet-Séguin in het Fernand Lindsay Amphitheatre voor zo’n 5000 mensen een concertante uitvoering van Lohengrin.

Onder zijn leiding stonden het Orchestre en Choeur Métropolitain en een cast van internationale solisten als Brandon Jovanovich (Lohengrin) en de jonge Heidi Melton (Elsa). Deborah Voigt zei af voor de rol van Ortrud en werd vervangen door Jane Henschel.

Voorafgaand aan de uitvoering zei Nézet-Séguin over het festival: “Er is geen andere omgeving waar ik liever mijn Wagner-maagdelijkheid zou verliezen.” En na afloop tweette de maestro: “The world of Wagner’s music just entered my life in the most beautiful, unforgettable way. Bravi tutti!”

Onvergetelijk was de uitvoering ook voor het publiek en de pers, zo blijkt uit de recensies en reacties die een dag later verschenen. ‘Masterful’, kopte Philly.Com, de website van The Inquirer en Daily News. De recensent prees de ‘meesterlijke wijze’ waarop Nézet-Séguin het werk aanpakte en was vooral onder de indruk van de intieme passages. De schrijver voorspelde de dirigent een grote toekomst in Wagner-werken als Lohengrin, Parsifal en Tristan und Isolde.

De Montreal Gazette was niet minder lovend. De criticus van de Canadese krant vond Lohengrin “among the greatest things ever heard in the Fernand Lindsay Amphitheatre”. Ook de Gazette-auteur gebruikte superlatieven als ‘meesterlijk’ en ‘indrukwekkend’.

La Presse vond de expressie die de ‘briljante chef’ uit het orkest wist te halen ‘ongeëvenaard’. “Extraordinaire”, besloot de recensent zijn lofprijzing.

Het publiek was, aldus Philly.Com, eveneens in zijn nopjes met de local hero en beloonde Nézet-Séguin met een ‘rock-star response’.

Vorig artikel

Glyndebourne gaat op najaarstournee

Volgend artikel

Grachtenfestival brengt Waltons The Bear

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. chris horsmeier
    14 augustus 2013 at 19:17

    NU Ned. Opera kom op en laat zien wat je kan contracteren voor Lohengrin . KOM OP