Home » Nieuws

Tenor Levy Sekgapane wint Belvedere

Amsterdam5 juli 2015 24 reacties

De Zuid-Afrikaanse tenor Levy Sekgapane heeft zaterdagavond in Amsterdam de 34e editie van de International Hans Gabor Belvedere Singing Competition gewonnen. De Noorse sopraan Lise Davidsen werd tweede en sleepte eveneens de publieksprijs en de prijs van de mediajury in de wacht.

Winnaar Levy Sekgapane.

Winnaar Levy Sekgapane.

De finale van het Belvedere werd gehouden in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. De hoofdprijzen werden uitgereikt door een internationale jury onder voorzitterschap van John M. Mordler en met operakopstukken als Jesús Iglesias Noriega, Peter Katona, Hein Mulders en Christoph Meyer.

Van de 180 zangers die deze week aan de eindronden van het Bevedere meededen, hadden vijftien zich gekwalificeerd voor de finale. Daaronder vier Zuid-Afrikanen, van wie tenor Levy Sekgapane als beste uit de bus kwam.

De vier Nederlandse deelnemers aan de eindronden wisten niet tot de finale door te dringen, maar mezzosopraan Florieke Beelen viel zaterdagavond toch in de prijzen. Ze ontving de Jong Talent-prijs van Omroep MAX.

Hieronder een overzicht van de winnaars van de belangrijkste prijzen. Hiernaast werden er nog enkele speciale prijzen en engagementen vergeven.

Eerste prijs (7.000 euro)
Tenor Levy Sekgapane

De hoofdprijs won ze niet, maar Lise Davidsen ging wel met drie andere prijzen naar huis.

De hoofdprijs won ze niet, maar Lise Davidsen ging wel met drie andere prijzen naar huis.

Tweede prijs (3.500 euro)
Sopraan Lise Davidsen

Derde prijs (2.500 euro)
Tenor Ki Hun Park

Publieksprijs (2.000 euro)
Sopraan Lise Davidsen

Prijs van de internationale mediajury (1.500 euro)
Sopraan Lise Davidsen

MAX Jong Talent-prijs
Mezzosopraan Florieke Beelen

Young people’s Award
Tenor Ki Hun Park

Lees maandag een uitgebreid verslag van de finale op Place de l’Opera.

door

24 reacties »

  • trudie zei:

    Gefeliciteerd uit the Netherlands

  • Hans van Verseveld zei:

    Voor mij was Lise Davidsen de ster van de avond. Letterlijk met kop en schouders boven alle andere deelnemers uit. De eerste prijswinnaar, Levy Sekgapane is een zeer grote Rossini belofte en die zal zijn weg richting Pesaro zeker vinden, maar de fenomenale Lise Davidsen is breder inzetbaar in Wagner, Verdi en Puccini. Typisch Scandinavisch geluid en precense, dat mij sterk aan Birgit Nilsson deed denken.

  • Olivier Keegel zei:

    Dat Sekgapane een hoofdprijs zou pakken was onvermijdelijk – en zeer terecht overigens. Tegen dit charismatisch “geweld” is niemand bestand. Ik vind beslist niet dat Lise Davidsen met kop en schouders boven alle andere deelnemers uitstak (wel letterlijk natuurlijk, wat een onafzienbare hoeveelheid mens is dat! zie haar niet zo gauw als Butterfly…). Haar geluid was weliswaar sensationeel (vandaar de prijzen), maar haar Teure Halle kon nog wel enige finetuning gebruiken. Wie onrecht is aangedaan, is de Finse sopraan Tuuli Takala, die een weergaloze Zittre Nicht neerzette. Voor mij de meest complete zanger(es) gisteren. De intendanten vonden dat blijkbaar ook gezien de diverse engagementen die ze aangeboden heeft gekregen.

  • Johan V zei:

    Mijn persoonlijke keuze voor de publieksprijs was Levy Sekgapane. Het gemak, de presentatie en de virtuositeit was adembenemend. ’t Was me vreemd geweest als hij geheel buiten de prijzen was gevallen.
    Opvallend hoog niveau gisteravond met meerdere positieve uitschieters.
    Voorbeelden: de zeer jonge Zuid-Koreaanse tenor Ki Hun Park zong Werthers aria waarin een vleugje Neil Shicoff doorklonk. Heel plezierig!
    De Finse Tuuli Takala zong ‘O zittere nicht’ wonderschoon en inderdaad Lise Davidsen stal de show met een mooie, zuivere, grote sopraan. We hebben geluk in Amsterdam want als bijkomende prijs mag laatstgenoemde terugkomen voor een productie in de toekomst bij DNO.
    Luister gerust nog eens na via: http://www.radio4.nl/gids/2015-07-04/346009/zomeravondconcert.
    De avond werd prettig gepresenteerd door Bo van der Meulen, met de nodige kwinkslagen. Omroep MAX denkt echter dat na Van der Meulens vakkundige inleiding (in Engels en Nederlands) de luisteraar zit te wachten op nóg een aankondiging. Wees hiervoor gewaarschuwd.
    Wauwel-alarm!

  • Rolf van Beuningen zei:

    Zeer hoog niveau aan vocale prestaties, van sommige zangers meer genoten dan van de anderen. Maar, c’est la vie, nietwaar? Jammer genoeg een zeer uit de hand gelopen farce van de kant van de presentator. Waarom toch steeds allerlei zinspelingen op de gayscene? Wat kan mij als publiek dat barihunk gedoe schelen? Wat kan het mij als publiek schelen dat de presentator opgewonden raakt van een als Céecilia Bartoli traverserende countertenor? Ik kom voor opera en niet voor puberaal nichtengekakel. Waarom zo respectloos naar de deelnemers, het publiek en neutraal geëmancipeerde LHBT’s toe? Grow op meneer Van der Meulen! Of zouden de heren Meulendijks, Schuil, de familie Gabor, de overige sponsoren en voorzitter Hammerstein hier toch wel op zitten te wachten? Kan ik me niet voorstellen.

  • bo van der meulen zei:

    Beste meneer van Beuningen:
    U maakt er zonder enig reden, nichten gedoe van. Ik heb nooit iets gezegd over de seksuele geaardheid van een zanger, mijzelf of wie dan ook, sterker nog, als u wel zou kunnen of willen luisteren, zou u gehoord hebben dat de barihunks er zijn voor dames en heren die van mooie baritons houden. U hoort blijkbaar wat u wilt horen!. Dat Justin Kim een geweldige Aggita da due vent in de voorstelling van Die Fledermaus in de Oprea Comique in Parijs zong is een aanrader voor iedereen die van zangkunst houdt, een gevoel voor humor heeft (ook daar valt u denk ik dus niet onder) en dat heeft niets te maken met een presentator die in uw beleving opgewonden wordt van een “traverserende counter tenor”..En in welk opzicht is verwijzen naar een website waar ze zelf trots op zijn respectloos naar kandidaten? Als er iemand respect heeft voor de zangers, ben ik het en dat zou aan alle 160 kandidaten en iedere zanger waar ik ooit mee gewerkt heb, kunnen navragen. Cecilia Bartoli is een groot fan van Justin Kim, is persoonlijk bevriend met hem, Joyce Di Donato is een barihunks fan die het t-shirt graat…. U bent misschien een tikje geobsedeerd om het maar mild te zeggen en trekt uw eigen conclusies die niets te maken hebben met wat er gezegd is of bedoeld is….en “nichtengekakel” zou ik , als ik niet een compleet mijzelf en anderen respecterende man was , die u voorzover ik weet , niet persoonlijk kent en wiens seksuele geaardheid u niet kent, als beledigend ervaren maar het lijkt me dat uw mening daarvoor niet belangrijk genoeg is. Ter gerust stelling: van alle door u genoemde partijen heb ik mogen horen dat zij zeer tevreden waren over alle aspecten van de finale, inclusief barihunks en alles waar u zich aan heeft geergerd en om u teleur te stellen zal ik ook volgend jaar naar redelijke waarschijnlijk de gastheer in Kaapstad zijn dus ik raad u aan een ticket te besparen…

  • Olivier Keegel zei:

    Ik vecht op deze site (met veel genoegen) ook menig robbertje uit, maar noch ik noch mijn opponenten hebben zich ooit verlaagd tot in vele opzichten bedenkelijke (en nergens op gebaseerde) termen als “nichtengekrakeel”. Niet beschaafd, en niet in overeenstemming met de hier geldende richtlijn “Houd het taalgebruik netjes”. Bo van der Meulen presenteert met grote deskundigheid, met flair en met humor. Deze reactie was onbeleefd, ongegrond en onverdiend.

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Dat reacties op een simpele uitslagenlijst van een vocalistenconcours tot zo’n verhit dieptepunt op dit forum leidt, vind ik triest. Buiten zijn de temperaturen gezakt, hopelijk stijgt hier het niveau weer. Ben benieuwd naar het inhóudelijk verslag van de finale!

  • Wouter Nijmeijer zei:

    Ik heb van de finale van het Belvedere concours zeer genoten, niet in de laatste plaats door de vakkundige en humorvolle presentatie van Bo van der Meulen. Het commentaar van de heer van Beuningen vind ik beneden peil, ja zelfs smakeloos.

  • bo van der meulen zei:

    Helemaal eens met bovenstaande reacties maar ik vond echt dat ik moest reageren. Nu terug naar de echte opera!!!

  • Olivier Keegel zei:

    Bijdragen 2, 3 en 4 bevatten inhoudelijke opmerkingen over de finale. Gezien de niet talrijke reacties, vermoed ik dat niet veel lezers van Place de l’Opéra bij de finale aanwezig zijn geweest.

  • Rolf van Beuningen zei:

    Heren, over smaak valt te twisten. Wat mij van het hart moest is dat hetgeen waar ik voor kwam en waar de kandidaten voor kwamen onnodig werd overgoten met een saus die beter achterwege gelaten had kunnen worden. Dat gaf een Cage aux Folles achtige kanteling aan het geheel dat het niveau van dit evenement niet ten goede kwam. “Belvedère Concours” is een prestigieuze naam, die een beschaafde presentatie verdient, die miste ik helaas. Temeer jammer omdat de presentator getalenteerd genoeg is om een uitstekende presentatie neer te zetten als hij alle friemels en fratsen weg zou laten.

  • Marene Elgershuizen zei:

    Ik nodig de heer Van Beuningen uit naar een van mijn concerten te komen. Aldaar kunt u kennis maken met bijvoorbeeld een aantal bestuursleden van verschillende COC-afdelingen, de Nederlandse Vrouwenvertegenwoordiger voor de Verenigde Naties, enkele transgenders (die ook zingen trouwens), het voltallig bestuur van de jaarlijkse Amsterdam Gay Pride én Europride (let op, die komt naar Amsterdam komend jaar!), bekende drag queens én kings enz. enz. enz. Het door de hier genoemde mensen gebezigde “nichtengekakel” – om maar in uw jargon te blijven – is voor mij als zanger hemels en heerlijk. Ik zou nooit meer zonder willen. Misschien zou ik het respectloos vinden tegenover mij, de jongere generatie, als zij niet meer openlijk zouden spreken over wat hun maar zou bezig houden in wat voor opzicht dan ook. Heerlijk als een man zijn bewondering uitspreekt voor andere mooie mannen. Eindelijk! Ik zou niet eens mee willen doen aan het Belvedere als ik mij niet zo openlijk zou kunnen uiten in de manier die ik wil. Al deze liefde te moeten missen, ik huiver ervoor, brrrrrrr!!
    Weet u wat ik denk, ik denk dat u heul veul liefde nodig heeft. Dikke knuffel!

  • Rolf van Beuningen zei:

    Lieve Marene, ook ik behoor tot de LHBT community, maar ben niet gecharmeerd van het neerhalen van een evenement door de grillen en grollen van een presentator, that’s all.

  • Wiebke Göetjes zei:

    Sorrie Marene, het gaat in deze discussie toch niet over de deelnemers die zich niet in hun geaardheid zouden kunnen mogen laten zien? Dat staat helemaal buiten kijf.

  • bo van der meulen zei:

    Op een avond die van 19.30 tot 22.45 duurde zijn denk ik, als ik het time, 1 minuut 30 besteed aan Barihunks en de verwijzing naar Justin Kim’s Bartoli uitvoering…Of dat nu in de categorie “overgoten met een saus” en onbeschaafd valt ??? Al zou ik de hele avond de ene homo-, gay-, nichtengrap op de andere hebben gestapeld vanuit welk standpunt dan ook, wordt het daarmee onbeschaafd? ? Is een verwijzing naar genoemde websites “onbeschaafd”? Kwinkslagen als deze lijken mij binnen een moderne beschaving niet ongepast of het Belvedere Concours onwaardig, en websites, youtube, twitter en instagram zijn inmiddels onlosmakelijk verbonden met de moderne wereld (van Opera) en daarnaar in twee of drie korte luchtig bedoelde opmerkingen verwijzen is dan weer mijn,in uw ogen waarschijnlijk slechte, smaak….
    Ik hou er over op.

  • Wiebke Göetjes zei:

    Hou maar op Bo, en doe er mee wat je kunt/wilt.
    Ik ben het er, helaas, wel mee eens.

  • Marene Elgershuizen zei:

    Lieve Rolf, wij gaan gewoon eens gezellig thee drinken en hierover kletsen, ik snap je punt namelijk ontzettend goed, maar het het had misschien anders verwoord gekund. Mail je me?
    veel groetjes

  • Bernd zei:

    Hou het netjes, meneer van Beuningen. Dus geen homofobe opmerkingen over de presentatoren in de trant van ‘nichtengekakel’.

  • Rolf van Beuningen zei:

    Mijn laatste hint naar de presentator: houd het in het vervolg gewoon bij de kwaliteit die u liet zien bij de tv-presentatie van het optreden van Edita Gruberova in het Condertgebouw van een aantal jaar geleden of bij die van het IVC van de voorafgaande jaren en iedereen is weer happy.

  • Antonio Salieri zei:

    Mensen mensen, dit bedoelde ik nu precies toen ik schreef “prima la musica e poi le parole!” En als er dan toch gesproken moet worden, dan toch graag over de musica! Allora, iemand nog iets over het gezang te melden? Buona notte!

  • Anna Minis zei:

    Pace e gioia, gioia e pace!

  • Maarten-Jan Dongelmans zei:

    Goh, caro Salieri, da’s toevallig: ik heb vandaag uw dramatische meesterwerk Les Danaides (Ediciones Singulares) besproken voor De Gelderlander. Met de goddelijke stem van Judith van Wanroij in de rol Hypermnestre. Genoten van prachtige parole op dito musica. Grazie maestro.

  • tsepo zei:

    We South Africans in fact the entire generation of Opera in SA, we are so proud of all the singers who represented Africa as a continent, and stood up firm to great heights in the most exciting Belvedere Opera Event.
    To the winner Levy Sekgapane, well done young led, you deserve it chana.Khanyiso, Caroline, Lukhanyo and Noluvuyiso you are all winners and we trully love you proud and humbled by the talent you always willing to show the world.
    God Bless Africa.

Laat uw reactie achter!

Hieronder kunt u een reactie geven op dit artikel.

Operaliefhebbers: wees aardig voor elkaar. Houd het taalgebruik netjes en blijf bij het onderwerp.