Buitenlands nieuwsOperarecensie

Flórez en Damrau scoren in San Francisco

In de regelmatig terugkerende rubriek ‘Opera over de grens’ worden belangrijke premières die onlangs in internationale operahuizen plaatsvonden op een rijtje gezet. Deze keer twee producties in San Francisco: een briljante Donizetti met Flórez en Damrau en een boeiende Salome.

Diana Damrau als Marie (foto: Cory Weaver).
Diana Damrau als Marie (foto: Cory Weaver).

De San Francisco Opera beleefde op dinsdag 13 oktober een zeer succesvolle opera-avond, met de première van Laurent Pelly’s productie van La Fille du Régiment. Dat mocht gerust op het conto van de twee hoofdrolspelers worden geschreven: Juan Diego Flórez als Tonio en Diana Damrau als Marie.

De productie die Pelly in 2007 van de opera van Donizetti maakte (allereerst voor het Royal Opera House in Londen) is internationaal geroemd. Na San Francisco gaat de productie bijvoorbeeld verder op zegetocht naar New York, waar de Metropolitan Opera een reprise van het stuk voor februari 2010 heeft geprogrammeerd.

Juan Diego Flórez maakte de hoge verwachtingen rondom zijn optreden helemaal waar, aldus enkele recensenten. Meest besproken was natuurlijk zijn aria ‘Ah mes amis’, met negen hoge c’s. Die leverde hij volgens de Financial Times moeiteloos af en Mercury News vond ze ‘launched like hot stakes’.

Toch trok Damrau nog meer aandacht. De Duitse sopraan maakte haar roldebuut en ook haar debuut bij het Amerikaanse operahuis. Volgens Mercury News stal zij de show. Ze verbaasde de hele voorstelling lang, met zijdezachte noten, uitbundige solo’s en haarscherpe coloraturen.

De Financial Times was minstens even enthousiast. De recensent roemde haar grote dynamische verschillen, haar versieringen en de trefzekerheid waarmee ze hoge passages van haar partij zong.

Hieronder de preview van de productie:

Kort na de première van La Fille du Régiment – op 18 okt0ber – ging alweer een andere productie in première: Salome van Richard Strauss. Daarmee maakte regisseur Seán Curran zijn debuut bij het operahuis, evenals titelvertolkster Nadja Michael.

Joshua Kosman was in de San Francisco Chronicle niet zo te spreken over de vocale kwaliteiten van Michael. De voormalig mezzo had volgens de recensent moeite met de hoge noten van haar sopraanpartij. Maar qua acteren en dans was ze geweldig, aldus de criticus.

Veel indruk maakte Greer Grimsley als Jokanaan. ‘Donderend en dramatisch overtuigend’, vond Kosman. Lof was er ook voor Irina Mishura als Herodias, Kim Begley als Herod en Garrett Sorenson als Narraboth. Datzelfde gold voor de uitgebalanceerde, minimalistische regie van Curran.

Hieronder de preview van de productie:

Vorig artikel

Dynamic zendt La Gioconda uit via internet

Volgend artikel

Gruber zingt fenomenale Gioconda

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.